Hjälp mig lägga upp fodring :)

Bukefalos 30 år!

zeldur

Trådstartare
Hej!

Allt är mycket hypotetisk i nuläget då jag inte har någon häst ännu, men vi ska flytta till en gård och har planer på att skaffa en häst och en större ponny.

Både jag och min partner jobbar borta på dagtid (eller min partner jobbar hemma ibland, men inget man kan räkna med varje dag), så jag kan inte ge "lunch". Vi kan räkna med att vi är borta typ 8-17 varje dag (är egentligen kortare, men tänker att det är bättre att tänka åt det hållet).

Kan man helt enkelt lägga ut massa hö i hagen, typ matningsbord eller vad det heter, som de kan äta hela dagen? Och sen på natten i boxen (på vintern, på sommaren har vi gräshagar med lösdrift), kan man hänga ett hönät? Måste/bör de äta något annat också? I så fall, vad?

Och vad är skillnad på hö eller hösilage? Finns det något annat också?

Någon vänlig själ som vill ge mig tips och råd?

Mvh,
Zeldur

Hej!

Allt är mycket hypotetisk i nuläget då jag inte har någon häst ännu, men vi ska flytta till en gård och har planer på att skaffa en häst och en större ponny.

Både jag och min partner jobbar borta på dagtid (eller min partner jobbar hemma ibland, men inget man kan räkna med varje dag), så jag kan inte ge "lunch". Vi kan räkna med att vi är borta typ 8-17 varje dag (är egentligen kortare, men tänker att det är bättre att tänka åt det hållet).

Kan man helt enkelt lägga ut massa hö i hagen, typ matningsbord eller vad det heter, som de kan äta hela dagen? Och sen på natten i boxen (på vintern, på sommaren har vi gräshagar med lösdrift), kan man hänga ett hönät? Måste/bör de äta något annat också? I så fall, vad?

Mvh,
Zeldur
Svaret är inte helt enkelt utan det beror på. Har du hästar som kan ha fri tillgång så är det enklaste att ha någon form av höanordning med tak där hästarna kan äta. Men om de riskerar att bli tjocka så behöver du titta på de automatiska höautomater som finns. Då kan du ställa in så de får portionsvis vid tex lunch och middag.

Skillnaden mellan hö och ensilage är väldigt bra förklarat här https://hastsverige.se/utfodring-och-miljo/grovfoder/

Svaret är inte helt enkelt utan det beror på. Har du hästar som kan ha fri tillgång så är det enklaste att ha någon form av höanordning med tak där hästarna kan äta. Men om de riskerar att bli tjocka så behöver du titta på de automatiska höautomater som finns. Då kan du ställa in så de får portionsvis vid tex lunch och middag.

Skillnaden mellan hö och ensilage är väldigt bra förklarat här https://hastsverige.se/utfodring-och-miljo/grovfoder/
Tack snälla 😊

Det här är en välmenad fråga, men är du säker på att det kommer kännas kul med hästar hemma om du är ganska osäker kring den här typen av saker?
Jag tänker att det kan bli rätt stressigt och jobbigt om man råkar ta sig vatten över huvudet, och står där ensam i sitt stall utan någon mer rutinerad hästmänniska att rådfråga och få hjälp av?
Kanske ha hästarna inackorderade någonstans första tiden tills du känner att du fått lite mer rutin kring vad hästarna behöver och hur man kan lägga upp allt?
😊

Hej!

Om tanken är att de ska gå tillsammans så KAN det vara vettigt att skaffa hästar som har mer liknande näringsbehov än storhäst + ponny. Utfodringen blir klart enklare då :)

Det beror på det hö eller hösilage du fodrar med. Alla hästar behöver dock salt och i de allra, allra flesta fall behöver man också komplettera med de mineraler som finns i för liten utsträckning eller i fel balans i grovfodret. Mina hästar får lusernhack (för proteinet), betfibermash, mineraler och salt.

Hur ser dina vinterhagar ut? Är det grus eller finns det växtlighet att pilla med? Just nu går mina hästar i hagar med ganska mycket fjolårsgräs (och lite, lite nytt gräs som börjar komma) och de får ingen lunch alls utan en rimligt stor giva hö på morgonen och så går de och pillar med gräset resten av dagen tills de fodras vid intag. (när det är kallt och "riktig vinter" får de dock en lunchgiva också)
Hö är torkat gräs, hösilage är delvis torkat gräs som också genomgått en ensileringsprocess (lite som mjölksyrade grönsaker). Hösilaget kan vara från nästan lika torrt som hö till ganska fuktigt. Det är alltid inplastat och kommer ofta i stora rundbalar (men kan finnas att få i mindre rundbalar eller fyrkantbalar också). Att tänka på med hösilage är att det har begränsad hållbarhet när plasten väl brutits - särskilt om det är lite varmare ute! Det kan därför vara enklare att fodra med torrt hö om man har få hästar.

Mvh,
Zeldur

Hej!

Mvh,
Zeldur

Om du kan ha fri tillgång eller inte när det gäller grovfoder beror alldeles på värderna på ditt grovfoder. Det gäller oavsett om du ger hö eller hösilage.

För att ge fri tillgång behövder du ett grovfoder med bra balans mellan energi (Mj) och smältbart råprotein (SmbRp) - där kvoten ska vara cirka 6. Värst är att ha ett grovfoder med för lite SmbRp i förhållande till Mj för då behöver man ge extra proteinfoder och det gäller att hålla koll på mängder grovfoder som hästarna kan äta utan att det blir FÖR mycket Mj. För mycket Mj ger feta hästar. För lite SmbRp i förhållande till Mj ger omusklade hästar med stora magar (många tror då att hästarna är feta).

Läs in dig ordentligt på foderlära - rekommenderar dig att köpa "Hästens näringsbehov och utfodring". Det borde bli din bibel!

https://www.bokborsen.se/?qi=9789127356016

I övrigt skulle jag skaffa en fodergrind och en uppvärmningsbar tunna till vintern för att vara säker på att hästarna får det de behöver.

Några exempel:
https://www.feed-x.se/

https://thermobar.se/

/Lizzie

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat