lusern...???

Sv: lusern...???

Jag tycker det är skillnad på hur ex betforflingorna sväller och hur lusernpellets sväller.
I betforn blir bitarna större medan lusernpelletsen luckras upp när de sväller.
// Linda

Stallägaren har över, hennes kräsna hästar äter inte den... :angel:
Finns i en foderhandel här i närheten, men vet inte vad den kostar lr liknande. Tror inte heller det är nåt "märke".

Man måste inte blöta lusernpellets. Foderstupsförstoppning kan hästar få av både hö och havre också.
Man bör blöta lusernpelletsen man framför allt tänka på utfodringsrutiner totalt sätt så minskar man risken för att fodret (vad det nu må vara) fastnar.
// Linda

Ger du betfor torrt då också?!!
Allting som kan svälla i hästens mage bör/måste blötläggas..
Det blir ju annars ett chansspel varje gång du utfodrar din häst..

Nu är du snabb är dömma mig.
Men hugg du om du känner för det.
// Linda

Det var inte meningen att det skulle verka så..
Men det finns en del människor som imellanåt inte verkar veta vad dom håller på med.. Det var inte meningen...:bow:

Jag tog inte illa upp.
Klart jag inte ger betfor torrt. Förstår inte hur du läst in det mellan raderna.
// Linda

Man måste inte blöta lusernpellets. Foderstupsförstoppning kan hästar få av både hö och havre också.
Man bör blöta lusernpelletsen man framför allt tänka på utfodringsrutiner totalt sätt så minskar man risken för att fodret (vad det nu må vara) fastnar.
// Linda

Stämmer.

(*kl*)

Det är bra för hästarna att få tugga ordentligt.
Ju mer de måste tugga, desto mer saliv = Bra.

Även om de sväljer lucernen hel hinner den inte fastna i halsen
och bli foderstrupsförstoppad.
Då är det större risk att tex havre fastnar.

/ Lisa

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 958
Senast: tanten
·
Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
261
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
827
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 093
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10