Luserne utan melass/socker

Sv: Luserne utan melass/socker

Har letat smått men inte hittat något :mad: (har häst som inte tål melass så bra)

Samma här... har du lyckats klura ut vilket som innehåller minst?

Näe.. de flesta recepten verkar vara "hemliga". Jag förstår att dom inte vill ge ut det men nu vill jag ju veta :p

Har inte idats mejla och fråga. Har mest kollar på hemsidor. Men snackade med en rådgivare från Krafft och inte ens dom får veta i vilka proportioner råvarorna är i fodret! Hon sa att bara typ 2 personer visste Kraffts recept...

http://www.kvarnbyfoder.se/ där står alla ÅF, finns ingen i närheten så kan du ringa företaget direkt så brukar de skicka.

http://www.ka-trading.se/

Det är olika värden på dem. Personligen så gillade jag (och inte hästen) spillers strå, det var vasst och smaken och lukten var inget vidare.

Finns ju även några sorters melassfri betfor, men det kanse du redan har hittat.

Senast ändrad:

ok! tack för länkarna, jag ska kontakta dem! Betfor tål min häst inte - raffinerat socker...

I kvickbeet och speedibeet är inte mer socker än det naturliga man aldrig kommer från precis som i den melassfria lucernen.

Kvickbeeten har även 85% smrp.

ok! tack för länkarna, jag ska kontakta dem! Betfor tål min häst inte - raffinerat socker...

Raffinerat socker är det socker som utvinns ur sockerbetorna dvs det vi kallar vanligt socker ex strösocker. Betfor kommer från det som har blivit över och innehåller inte mkt av det sockret. Däremot har man sedan tillsatt melass. Jag brukar hälla av blötläggningsvattnet när jag ger det till en av våra hästar då är i alla fall jag ganska säker på att det mesta av det lättlösligare sockret har försvunnit.

Ser nu att sissu redan har svarat ungefär samma sak.

Har inte idats mejla och fråga. Har mest kollar på hemsidor. Men snackade med en rådgivare från Krafft och inte ens dom får veta i vilka proportioner råvarorna är i fodret! Hon sa att bara typ 2 personer visste Kraffts recept...

Det kan vara för att andelen av respektive råvara varierar, för att man skall hålla näringsvärdena. Ingredienserna brukar dock stå på säckarna.

Angående Lucern så är det i Kraffts fall en foderråvara, så där deklarerar man inte innehållet. Den melass som är tillsatt är avsedd som bindemedel och det är väl en 5% i pelletsen och 10-15% i hackad strå om jag inte kommer i håg fel. För övriga tillverkare får man kolla, det finns sorter som inte enbart är ren foderråvara.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 091
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 093
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 212
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
603
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka