• Kropp & Själ
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 320
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 540

Bukefalos 30 år!

R

Raderad medlem 320

Jag fick frågan igår.
"Vad är lust för dig?"
Det var inte i kontexten av sexualitet utan mer livsglädje.
Och det enda jag kommer på är att jag kan vara mitt sanna jag.
Och allt jag gör är mer genuint och mer betydelsefullt nu.
Men annars? Vad har jag för lust eller lustar?
Tyckte först att det borde vara en lätt fråga.
Men jag har sagt det förr.
Jag har haft fel förut.
Känner inte att det är en lätt fråga.
Om ni har lust, så kan ni beskriva vad lust betyder för er.

Jag har varit deprimerad länge nu och med det kommer brist på lust att göra saker. Får tvinga mig till att göra saker jag vanligtvis tycker är roliga för att till slut få tillbaka lusten. Känner tydligt när lusten infinner sig, känner en längtan efter att göra något, oftast något kreativt skapande. Och det är ofta roligt att faktiskt göra saken då.

Jag har varit deprimerad länge nu och med det kommer brist på lust att göra saker. Får tvinga mig till att göra saker jag vanligtvis tycker är roliga för att till slut få tillbaka lusten. Känner tydligt när lusten infinner sig, känner en längtan efter att göra något, oftast något kreativt skapande. Och det är ofta roligt att faktiskt göra saken då.
Den känslan kan jag känna igen mig i. Att behöva övertala sig själv att göra något.

För mig är nog ordet "lust" alldeles för kopplat till kropp för att göra någon sån koppling... Men för mig är passion något som är mer kopplat till livsglädje, kreativitet och liknande, även om passion också kan vara mer känslomässigt kopplat.
Jag älskar att hitta på "dumma"/knäppa saker. Dra någonstans för att kolla på ett stenröse, lägga ned massa tid och ork på saker som kanske man aldrig får tillbaka rent ekonomiskt "for shits ang giggles", umgås med andra kreativa och passionerade människor, sitta vid en eld i skogen osv :)

Jag kopplar det till vilja att göra något, motivation att göra något, positiv förväntan, att få energi och glädje av planering och utförande. Har själv aldrig i hela mitt liv haft brist på motivation eller milslånga mentala listor på allt jag vill testa, göra, lära mer om, planera osv. Det gör mig dock lätt överväldigad så de fysiska listorna växer för att avlasta min hjärna 😅

För mig (som aldrig varit deprimerad vad jag vet tex) är det dock (tyvärr) ganska frikopplat från att faktiskt ha möjligheten ATT göra allt jag vill. Det är inte brist på motivation osv som hindrar mig liksom. Det tog lång tid innan jag fattade men min NPF-utredning hjälpte till där och lite synd att jag lätt hamnade i innan, att tro att jag inte VILLE tillräckligt liksom och få dåligt samvete över det. Varit nyttigt att istället se hur mycket jag vill och omfamna det, blir mindre låsningar så för mig iaf! Och man mår ju bättre av att tänka på saker som ger en glädje än att tänka på att man just då inte klarar av att ägna sig åt dem 😊

Jag tycker @bettysmatte förklarade det väldigt fint.

Tex för mig är, jag får inte så ofta chansen men att bada i sötvatten på sommaren,.. det är verkligen lustfyllt för mig. Doften av sötvatten, värmen från solen, den dyiga bottnen mellan tårna, att flyta på ryggen och se på en blå himmel, höra på träden från skogen blåsa i vinden, att få känna mig fri och flyta tyngdlös i vattnet. Det ger mig verkligen livsglädje och jag hamnar ofta "i en sjö" mentalt på vintern för att överleva mörkret ^^

Annars är mat, både att laga och äta väldigt förknippat till lust för mig. Och humor, att kunna skratta tillsammans med de som är runt mig skapar lust, och musik, att dansa och sjunga fyller mig med lust och glädje. Och hästar och hundar, att kunna kommunicera med dom och att känna att man har en mental/spirituell koppling (flummar loss lite) , där vi kan kommunicera och förstå varandra, det ger mig lust.

Lust är nog för mig också förknippat med att jag vill ha mer och återkommer till något jag gjort tillsammans med någon eller på egen hand som ger glädje och postiv energi.

För mig är lust att känna engagemang, nyfikenhet och positiv energi. Men det kan komma och gå, och ha olika riktningar. Det jag har lust med en dag behöver inte vara samma nästa dag.

Jag har behövt öva på att stanna upp, tystna mentalt och lyssna inåt för att höra min lust. För den är lite skygg. Efter att ha stressat med att göra en massa saker som jag tänkte att jag "måste" och "borde" i livet, och efter att ha lidit av prestationsångest över i stort sett allt jag har tagit för mig och haft en väldigt stark inre kritiker, så tystnade min lust och drog sig undan. Och mitt liv blev väldigt tungt.
Jag har insett att jag behöver vara i kontakt med min lust för att må bra.

Liknande trådar

• Hur funkar UBER ( taxi)? ( ensam kvinna).
  • Kurvig
  • Moln, minneskort eller något annat?
  • Ätstörningsstöttning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka