LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag hade helt klart tagit parkettgolv och passat på att få njuta av en vacker kristallkrona! Behöver ju inte nödvändigtvis vara i vardagsrummet, kan nog pryda sin plats i köket eller i badrummet. Så jag hade lagt parkett i hela lägenheten. Inne i alkoven tror jag säker att en vitmålad plankvägg kan passa ; se dock till att måla plankan även på sidorna innan du sätter upp den, otroligt fult med plankväggar sommar ihopmålade och sedan får mer eller mindre sprickor emellan.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Hehe jag fortsätter att inte hålla med dig :D

Frågar du mig behöver inte exklusivt och elegant vara slottslikt du kan absolut få en maritim känsla och stil.
Men jag tror inte du kan få ut fullt av din lägenhet om du väljer en mer rustik maritim stil.

Men fortfarande är smaken olika och du ska göra som du vill ha det.

Jag ser bara framför mig hur bra din lägenhet skulle kunna bli :)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

+ Sar

Alltså, nu tänker jag ju inte fylla lägenheten med ek om det är det ni tror :p Men ja, en elegantare marin/shabby chic stil är ju det jag vill ha - så jag tror faktiskt inte att det blir så "illa" ändå. Jag vill ha det ljust, men inte en massa starka och moderna färger och inte heller det amerikanska/flaggoröverallt/etc-marina, utan jag vill ha detaljer från båtar, kanske något flaskskepp eller modellskepp i trä. Det är därför jag är skeptisk till t.ex. randiga väggar, för det tror jag inte skulle göra sig bra i lägenheten - däremot tror jag att en panelvägg med vita, vågräta plankor skulle passa bra vid sovalkoven, för att bryta av lite. Just nu har jag ingen taklampa alls, men ska det vara en taklampa så är det väl kristallkrona-aktig lampa som gäller, alternativt en egengjord lampa av en sådan där skeppsratt (vad fan heter det? Roder??).

Jag tycker att elegant och exklusivt är fint, men jag skulle verkligen inte klara av att bo i det tyvärr...
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Det kanske kan gå, faktiskt. Men mamma står på min sida, för hon tycker också att parkett är hemskt. Så sakta men säkert börjar vi väl få mormor att förstå att det oavsett vilket mode som kommer och går, aldrig kommer att vara snyggt, haha. I alla fall inte i den här lägenheten, för den passar verkligen inte in här!

Slipa om och olja parketten. Då kommer den att få ett betydligt mjukare utseende. :)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Men jag vill ju ha samma golv i hallen och köket som i vardagsrummet, så jag tror inte det blir helt bra? Dessutom hatar jag fortfarande parkett... :p
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Alltså nu hatar du ju parkett men annars hade ju lösningen varit att lägga parkettgolv även i hall och kök (ev. ngn slags sten med värmeslingor just där man kommer in och ställer skorna). Jag tycker att det borde finnas parkett i nyanser som passar.

Värt att tänka på när man gör om (förutom att det passar en själv och att man själv trivs) är att renovera i en smakstil som passar de flesta. Större köpgrupp ger oftast högre pris. Tapeter och inredning är lätt utbytbart, golv, kök och badrum är svårare.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Vad är det med parketten som du hatar? Jag tycker att det är jättefult med hård lackad och gulnande parkett. Men en oljad parkett är hur vacker som helst.

Jag håller annars med Sar om att fel golv är något som definitivt får framtida köpare att backa. Lösningen är att lägga in parkett överallt. :)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Men jag vill ju ha samma golv i hallen och köket som i vardagsrummet, så jag tror inte det blir helt bra? Dessutom hatar jag fortfarande parkett... :p

Jag förstår att du inte vill ha den parketten som ligger inne nu, den är ju typ senapsgul och ful..
Dessutom är det nog svårt att hitta en parkettgolv som passar snyggt ihop att lägga i kök och hall.
Jag hade rivit ut nuvarande parkett och ersatt den med snygg parkett ;)
Det finns ju parkett i väldigt många olika material och färger.

Varför hatar du all parkett? Det är ju dessutom skönt att gå på, är mer svikt i det än i solida plank.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Det är ju lacken som gör den gul. Onödigt att riva ut hela golvet. :)

Lackad ekparkett:
482421_4459232154617_1497917495_n.jpg

Oljad ekparkett:
image

product_thumb.php
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

*kl*

Glömde säga att i en så fin lägenhet skulle jag köra enbart på "exklusiva" material, riktig parkett, riktig stenskiva, helkaklat badrum etc. Det tror jag definitivt att du har igen vid en ev. senare försäljning!
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Vet inte riktigt, har väl dåliga erfarenheter av parkett, samt att jag är van vid plank och tycker att det är snyggt :)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Ja det där såg ju betydligt bättre ut än det jag har! :)

Sar: Jo troligtvis lär det bli så också eftersom vi har inställningen att det ska bli ordentligt gjort. Vilket i mormors ögon också betyder bra material.

Dock blir renoveringen troligtvis framflyttad ett tag, för mormor har precis sagt upp sin lägenhet och ska flytta till en större i oktober, så det prioriteras.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Köksbordet har också fått en liten uppsving :)

dsc_0864_5231be019606ee570867e95b.jpg
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Fint!

Underbart fönster och fina gardiner! Något plottrigt med dom blå vaserna men växterna gör sig! :)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Tack!

Fast det är inga vaser, det är gamla vattenflaskor i glas! :) De kommer nog göra sig bättre när jag fixar om i fönstret också. Växterna mår inte helt bra och krukorna är skitfula. Tycker dock det är mindre plottrigt IRL när flaskorna står "på kanten" i stället för mitt på som jag hade förut! (Och de är skitsmidiga för katterna rejsar över matbordet på nätterna så utan dem hade duken legat på golvet varje morgon :rofl:)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Ja ha ja! :D Ja, nä, såg nu att det var en del flaskor men körde på vaser :p:p

Men tror mer på ett snyggt lite tyngre ljusfat som kattsäkrare! ;):D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp