LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Det beror på ljuset och vinkeln, så här lite nerifrån får den mörker av golvet. Men den är varm och lite... krämig, kanske? Som sagt är det den gula nyansen av Almost White. Eftersom den är matt+blank så får den lite liv och tonen varierar något, det blir ganska stor skillnad på "solig morgon" och "regnig eftermiddag" på hur färgen upplevs. Jag gillar det :)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Helvitt (man kan ju välja en bruten nyans) behöver inte alls vara sterilt och kallt. Det kan bli jättemysigt och vackert om man bara inreder på ett passande sätt.
Helvitt passar absolut inte till starka färger så att det blir mycket kontraster. Men till något som är lite lätt inspirerat av shabby/marint så kan det bli jätterätt.

Jag skulle välja vitt just eftersom att det är en liten lägenhet. Möjligen tapet i sovalkoven, då skulle jag välja en vacker randig tapet. Tänk ganska tunna ränder i mjuka färger (typ grått/beige/dov röd/dov blå) men med lite avstånd.
Det finns ju jättemycket fina tapeter om man främst tänker shabby men ska det matchas med marint så tänker jag mer stilrent klassiskt än blommigt och pastell.

Sen skulle jag inreda med vitt/beige/grått/trädetaljer.
Jag skulle använda det vita och gråa och slitna från shabby men strunta i det blommiga och pastelliga. Från det marina ta in ränder/blått/dovt rött.

Håller med i kören om förvaring. Mycket småplotter som stör ögat. Hellre totalrensning och sen ett fåtal men väl utvalda detaljer som ger ett mysigt men stilrent intryck.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag skulle precis fråga detsamma :rofl: Tycker det är fint :love:
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag är bara rädd att det ska bli för mycket med bara helvitt när jag har så högt i tak? Känns som att det blir lite mer liv med ett diskret mönster.

Tack för råden :bow:

Jag ska försöka göra ytterligare en rensning i veckan, har ju nu rensat all klädförvaring, skrivbordet, diskbänken samt gjort om lite i badrummet så jag har fått undan en del. Ska göra ytterligare en rensning av köket och andra förvaringslådor. Inser att jag har en del skit i framför allt lådorna under vardagsrumsbordet, så får man bort det kan man ju lägga ned en del av det som står framme :p

Men vad tycker ni om hur jag gjorde med soffan? Bättre? Jag tycker det blev diskretare trots att jag har kvar kuddarna och filtarna. ("bäddade" om, köpte ett nytt överkast jag först tänkt använda till sängen samt tog bort några kuddar och lammet). Visst är det lugnare? Eller är det bara jag som tycker det? :p

Någon som har tips på tyger till fåtöljerna? Måste klä om dem snarast, tyget i sitsen har spruckit i kanterna och på ryggstödet är det sönderklöst :(
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Det är ett oljat valnötsgolv (klickgolv) som jag inte kommer ihåg märket på, men jag var helt överlycklig när jag hade hittat det :D
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Tips nr 1. Shipdeckgolv... SÅ FINT. Finns i lika många färger som "vanligt" trägolv men ger verkligen en marin känsla.

%7B5AB6FD67-7695-4A4D-951D-C539A3A0B724%7D_UR1205.jpg


Tips nr 2. En panelvägg. Något som åtminstone jag är väldigt svag för...

Bild10.jpg


Sen tror jag personligen på att ta bort väggen mellan kök och vardagsrum, jag tyckte om när vi hade det så, men jag älskar öppna planlösningar och vill gärna ha så mycket ljus i köket som det går.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Nej då, det kommer inte bli för mycket vitt sålänge du inreder med mjuka dova färger i övrigt.
Skarpa färger tillsammans med mycket vitt tycker jag blir sterilt. Och likaså högblankt, det skulle jag passa mig för. Men lite ruggat/slitet/matt så blir det bara jättefint :)

Soffan blev mycket bättre!
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

där får du en väldigt bra inspiration till sänggavel, blir en fin färgklick istället för tapet.
Jag hade inte satt en mönstrad tapet i hela det stora rummet, den kommer ta över och inte ge det intrycket du vill.

ang stolarna beror det så mycket vad du gör i övrgit men line_ns färgförslag tycker jag är bra.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Ja, panelvägg så supersnyggt och passar perfekt till den stilen TS vill ha!
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Panelvägg skulle vara något, helt klart! Tror jag skulle uppskatta det hundra gånger mer som fondvägg i sovalkoven än vad jag skulle tycka om en t.ex. randig tapet! Shipdeckgolvet var också fint. Ska presentera det för mormor! Känns som att det är lättare att rengöra också, vilket kanske gör det lite mer "vänligt" att ha i hallen eller så. Vill ju gärna att golvet fortsätter ut i hallen.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Ja, faktiskt. Det där borde man ju kunna göra själv? Behöver nog verkligen en sänggavel! Har ju ingen alls just nu, och det är en glipa på någon dm vid väggen, så en sänggavel får ju plats... Och då kanske bäddmadrassen slutar åka ned i glipan :p
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Hmm, ja kanske! Jag får kika in i grannens lägenhet, de har lika högt i tak och jag tror de har vita väggar. Får se om jag tycker om det!
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag måste bara säga att jag ÄLSKAR din lägenhet. Är grön av avund.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Åh, tack :love:

Jag har för övrigt ryckt ned lite grejer på väggarna, ska ta nya bilder så fort jag är klar med städningen!
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

"Ja, jag tror också på det! Jag vill gärna ha breda plank, älskar det Men mormor och jag är väl inte helt överens Hon vill helst inte ta bort parketten i vardagsrummet, men jag hatar parkett - hur värdefullt det än är. Jag tycker inte att det passar in i lägenheten och det är bara... Så fult Men jag visade bilden på köket som Hvala lade in, och det tyckte hon såg bra ut och då släppte hon väl lite på principen att ha kvar parketten också. Så vi får se hur det blir. Det lär bli en del bollande fram och tillbaka! "

Finns det möjlighet att lägga nytt golv ovanpå parketten så att den ändå kan vara kvar? Mormor glad, du glad.....
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Det kanske kan gå, faktiskt. Men mamma står på min sida, för hon tycker också att parkett är hemskt. Så sakta men säkert börjar vi väl få mormor att förstå att det oavsett vilket mode som kommer och går, aldrig kommer att vara snyggt, haha. I alla fall inte i den här lägenheten, för den passar verkligen inte in här!
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag håller inte med dig ;)

Din lägenhet så är vacker och elegant så jag tycker faktiskt inte du ska "klä ned" den med alltför rustika materialval för det passar inte in..
Slutresultatet blir bättre om du renoverar med lägenheten än mot den..

Så därför skulle jag välja ett elegant golv och jag hade inte valt en panelvägg..
Lägenheten är för exklusiv för det...

Men smaken är som baken delad :)

Jag tycker plankgolv och panelväggar mm är supersnyggt! På rätt ställe...
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Hmm... Skulle man renovera med lägenheten så skulle det väl mer eller mindre bli slottslikt. Med kristallkrona och hela grejen. Känns det som i alla fall :p

Men planerna ligger åt att bygga ett loft i alkoven, och i så fall kommer en trappa gå längs väggen där hästtavlorna hänger, och i så fall kommer panelväggen att vara bakom den. Vit panelvägg, så ganska diskret ändå. Jag tror det kan bli bra :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp