LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Gud vilken smart grej! Det där hade jag faktiskt ingen aning om att det ens fanns! :)

Ja, ramar låter faktiskt bättre, canvas känns så... Billigt på något vis :p

Ska kolla in den där tapeten! :)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag menar skarvarna då alltså, tycker att de blir så framträdande av solljuset. Men det beror i och för sig på vilket håll man vinklar skarvarna, gör man det åt fel håll blir det ju skuggor från dem. Nu är det tapetserat omlott, men med väldigt små skarvar. Dock är tapeten otroligt sliten, framför allt bakom soffan, då förra ägaren täckt hela väggarna med bokhyllor som suttit fast i väggen tror jag...

Jo, loft har faktiskt funnits med i tankarna från alla möjliga håll ända sedan jag flyttade in! Jag har till och med gjort små planritningar. En av planerna är väl att stegen/trappan upp till loftet skulle vara en smal trappa som går längs med väggen - och att man under den har massa förvaring. En stege rakt ned känns nämligen fult och jobbigt att klättra upp för. Och då antingen att man har sängen under eller att man har sovloft över. Eller varför inte kontorsdel på loftet?
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jo jag gillar dem :)

Satte in den första jag visade i min gamla pyttelilla 1a som hade kokvrå i hallen i rummet i badrummet...

Tips är att kolla tapeten irl, för på nätet ser den inte mkt ut för världen.
Den är enfärgad men jag tycker att den har en väldigt vacker skimrande effekt :)
Dessutom ska den sättas kant i kant och inte omlott så det blir inte samma skuggor efter skarvarna.
Iof är det väl nästan inga tapeter som ska skarvas längre? Vi har precis gjort om här hemma i alla rum och de tapeter vi tittat på skulle sättas kant i kant iaf :)

Ska bli kul att se hur du får ihop det, vi har ju som sagt precis gjort om hemma, i liknande stil som du vill ha med maritimt och lite åt det lantliga hållet :p
 
Senast ändrad:
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Fanns visst en till modell om man hellre har en infälld spishäll än en gammal hederlig spispjäs..
Då såg den ut såhär

candy-duo-609x.jpg


candy-duo-609x-open.jpg


Men, vad det finns grejer! Kanonsmart ju :)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Men, vad det finns grejer! Kanonsmart ju :)

Ja den är verkligen perfekt om man är trångbodd :)

Okej att en smal diskmaskin tar lite plats, men den här tar ju ännu mindre plats om man ändå tänkt ha en spis/ugn :)
Förutsatt att man står ut med en lite mindre ugn då.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Bravo! Jag kan varmt rekommendera ett besök på Granit om du har det i närheten (annars Ikea) och bunkra upp med förvaringsboxar och korgar, så blir det lättare att bibehålla ordningen.
12560_box_30_vit_1.jpg


Presentaskar från Lagerhaus för småplock:
Generate.ashx
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

lady_vip: Golven i alla rum ska bytas tror jag. Parketten i vardagsrummet är lite skadad på vissa ställen, och hallen+kökets plastgolv är ingen höjdare :p Jag är dock lite osäker på vad för golv som blir snyggast. Trägolv vet jag dock att jag vill ha, kanske med lite bredare brädor?

Jag tror att ett grått trägolv skulle vara snyggt med tanke på den stil du vill ha sen. :)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

+ Niyama.

Jag stänger aldrig någonsin dörren till köket, framför allt för att katterna har mat och vatten där. Och så gömmer jag dammsugaren bakom dörren :p Jag ser nog faktiskt hellre att jag har lite mer utrymme, för jag tycker om att laga mat och vistas i köket - och gör det gärna med sällskap. Vilket inte får plats nu. Jag håller dessutom alltid diskat, så det känns inte riktigt som ett giltigt skäl att ha dörr till köket bara för att kunna gömma disken :p

Eftersom köket är så himla litet och jag har dörr till, så känns det inte som ett riktigt kök. Bara som att någon valt att ställa in köksinredning i en klädkammare, typ. Så jag tror nog faktiskt mer på att slå ut väggarna :)

Om du ska slå ut väggarna till köket och vill kunna laga mat med sällskap så hade det varit smart tror jag om sista avslutet på köksbänken är en bänkskiva utan underskåp så det blir som ett barbord:) Fast det kanske blir för lågt för ett barbord iofs..
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag har en ljuslattefärg på väggarna, gör det lite mer ombonat.

Vilkeskillnas de bled nör du rev ned gardinerna! Jag hade förlängt stången och låtit gardinerna hänga på väggen så de inte skymmer fönstret.

Tänk på att inte hänga tavlorna så lågt när du har högt och fint :)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Ja, jag tror också på det! Jag vill gärna ha breda plank, älskar det :love: Men mormor och jag är väl inte helt överens :angel: Hon vill helst inte ta bort parketten i vardagsrummet, men jag hatar parkett - hur värdefullt det än är. Jag tycker inte att det passar in i lägenheten och det är bara... Så fult :eek: Men jag visade bilden på köket som Hvala lade in, och det tyckte hon såg bra ut och då släppte hon väl lite på principen att ha kvar parketten också. Så vi får se hur det blir. Det lär bli en del bollande fram och tillbaka!

_Maria_ Jag tror inte att det blir helt bra med ett barbord som slut, dels för att jag vill använda underdelen av den "utbyggda bänkskivan" till skåpförvaring - köket är så litet att varje liten förvaringsmöjlighet behövs, men också för att det inte kommer att byggas ut så pass mycket att det ser bra ut med ett barbord. Då kommer barbordet hamna i princip i soffan, och det blir inte särskilt snyggt :p

Pontevecchio: Ja, jag har funderat lite på lattefärgade väggar faktiskt. Hade det i förra lägenheten, och det såg förskräckligt ut med mammas inredning (beige soffa, smaragdgröna gardiner och mörka tavlor), men när jag bytte gardinerna till ljusa linnegardiner och tavlorna mot hästtavlan som nu hänger ovanför min TV (den med guldram) så tycker jag att färgen kom fram riktigt fint. Jag har ju gärna guldram, och eftersom jag ser nu sen innan att lattefärgen kommer fram fint av den så är det inte helt långt borta. Och då skulle det också vara lätt att ha en lite mörkare lattefärg i sovalkoven - så att ljuset fortsätter vara lite mer dämpat där.

Gardinstången går inte att förlänga, men när gardinerna väl byts ut så byts nog den ut också. Men det kommer som sagt sist på punktlistan. Tycker det duger rätt fint som det är nu! :)

Funderar på att rycka ned mina stora tavlor som hänger bakom soffan snart (de med mina egentecknade bilder). Jag börjar tröttna på dem :o
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag har en kraftig allergi mot lattefärgade väggar och tycker att det är förödande för cirka alla hem.
Herregud, vad tråkigt!

Jobba hellre med fina tapeter, kolla in White eller Almost White (ECO)om du vill ha ljusa väggar. Vi har den som går mot gult i sovrummet, det ger en väldigt skön känsla. Om du vill ha fina ränder kan du kolla in Vanity Fair från Midbec eller Cole & Sons kollektion New stripes and plains. Eller prickar, om du får tag på Julian från Sandberg (ÄLSKAR den!).

Om du vill ha begie/latte kan du vara såhär kreativ i stället: ;)

stadshem_520549e69606ee48d3b3b642.jpg
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Om du tapetserar väggarna så är mitt tips att du rådgör med de du köper tapet av om du inte tar hjälp vid uppsättning. De som säljer måste ju veta hur tapeten beter sig när den torkar så du har större chans att få den ordentligt kant i kant. Mamma har tapetserat en hel del både hemma och på jobb. Vad jag vet har hon inte fått fatt i någon tapet som gör glipor än så den ligger fint precis kant i kant.

Måla är ju ett alternativ, även om du aldrig kommer att vilja de en spackelspade efter att ha jämnat till alla skarvar :) jäkla pyssel men blir förmodligen bra. Går ju även att göra personligt med lite schablonhjälp!
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

vill man inte ha kritvitt men heller inte latte finns Stockholmsvitt.
Den kan se lite märklig ut som nymålad men gör sig bra med möbler.

Ang gardinstången var det mer för att få in mer ljus och inte täcka de fina fönstrena :)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Smaken är som baken, jag vill inte att väggarna ska vara prickiga och randiga och framträda.
De är väggar, det är möbler och inredningen man ska se.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Ja, det kanske är ett smartare alternativ? Alltså, jag var ju allergisk mot latteväggar först - det krävdes guld för att få fram dem. Så det är ju mycket troligt att jag blir besviken om man satsar på det. Jag gillar hur det såg ut hos mamma, men där har vi också den lilla detaljen att det var hälften så mycket vägg på höjden än vad jag har här. :) Allt för mycket färg/mönster vill jag inte heller ha - eftersom jag har så mycket vägg. Hade nog varit annorlunda om man halverat takhöjden. Däremot kan jag tänka mig någon (matt) vit tapet med diskreta mönster i något mer glänsande (pärl?)vit. Diskret, men ändå små detaljer liksom. De jag har nu är typ vita med ränder i olika tjocklek och formation i någon blaskig, ljus gammelrosa färg. Jättefult :p
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Ja, planen är nog att låta hantverkare göra det största jobbet (enligt mormor) för att det ska bli proffsigt gjort. Hade varit kul att få arbeta själv dock, men mormor tror fortfarande att jag är tre år gammal så trots att jag är konstnärligt lagd vågar hon väl inte lita på mig (Jag menar, vem låter en treåring renovera??).

Eller så tror hon att just pga min konstnärliga ådra kommer jag att måla en enorm blå giraff i sovalkoven eller något sådant roligt.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Förstår vad du menar :) Men det kommer in rätt bra med ljus ändå, gardinerna täcker bara någon dm på vardera sida. Så det får vänta även om planen är att byta ut hela gardinanordningen så småningom :)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Då tycker jag att du ska kolla på Almost White, och de gör sig klart bäst live - på webben är det omöjligt att spana in dem.
Just det där matt mot blankt är väldigt härligt :)
Här är vårt sovrum, jag förstår dock om du inte uppskattar mönstret eftersom det inte är så himla diskret

golvigt_50a915cb9606ee20f3eabe4e.jpg
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Men det är ju jättefint! Tycker om hela ditt hus (följer din tråd), och gillar den sortens inredning också. Det är bara att det inte är vad jag har som illusion av vad just den här lägenheten ska se ut som. Mönstret var fint men kanske lite för tydligt ja, ska se om jag hittar något som passar mig bra! :) Tack för tipset!! Gillar för övrigt färgen på tapeten - är den så där mörk eller är det en illusion? För jag gillar den mysiga, varma känslan den inger utan att för den delen vara mörk!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp