LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Hittade genom att googla "duschdraperi ankare"

63182.jpg


"shower curtain navy"

blue_anchor_on_mint_stripes_shower_curtain.jpg


"shower curtain anchor"

anchor_nautical_shower_curtain.jpg


anchor_and_octopus_shower_curtain.jpg


Det finns massor, men jag kan inte minnas ha sett något nyligen i svensk butik (men jag har inte heller letat efter något med dylikt motiv).
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Att lägenheter har potential håller jag med om, högt i tak och härligt stora fönster. Som en del andra sagt så känns det lite barnsligt i vissa partier, tänker mycket kring skrivbordshörnan med alla tavloroch småsaker. Men ja förstår hur du menar med att man bott på olika ställen och då har man massa saker som inte funkar så bra ihop.

Ta bort allt småplock, jag hade hållt väggarna vita, det är underbart med allt ljus som kommer fram. Höga gröna, friska trädväxter i fönstret. Skulle satsa på förvaring i massor på smartaste sätt. Tex ha en rejäl, fin, sänglåda att förvara i, någon hög byrå som inte är för bred och tar plats (IKEA har en som jag tror går i MALM serien som finns i flera olika färger)

Du vill ha chabby chic och marint? Superfint! En varning är dock att ta det för långt..mina föräldrar gjorde det i ett rum och det var ingen vacker syn :D

Golvet i badrummet har ju lite trist färg, kanske en stor matta som nästan täcker hela golvet? Skönt på vintern med närman duschat att landa på en mjuk och gosig matta :) Mörkare marina gardiner på "öljetter" så de får lite liv är så fint. Inga panelgardiner ;)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Du har redan fått bra svar men jag säger: slå inte ut väggarna till köket!

När man bor så pass litet tycker jag det är jättetrist att alltid mer eller mindre vara i köket. Alltså att man ser det jämt. Har man nån gång lite disk stående så ser man den hela tiden. Hur fint kök man än har tycker jag aldrig att det kan ge samma lugn som resten av lägenheten.

Jag bor något mindre än dig men har helt öppen planlösning. Hall och badrum och sen är resten i ett enda rum. Nu skulle iofs ditt kök ändå bli mer avgränsat men jag tycker att det skulle vara jätteskönt att ha en dörr att stänga och glömma köket ibland!
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag håller faktiskt med om köket, det är skönt att bara kunna slippa det. Däremot hade ja nog hakat av dörren, för jag hatar innerdörrar som "bara är". :p

kl

Angående vita väggar tycker jag såhär:
Vita väggar: Skitsnyggt! Stilrent, fräscht, modernt, MEN det passar sig inte som bostadsfärg. Det är jättefint i lokaler som inte är personliga, men att bara ha vita väggar ger sjukhuskänsla.
Icke vita väggar: Kan potentiellt vara jättefult, men kan även vara jättefint. Ger en hemtrevlig känsla till bostaden. Ofta räcker det med färg på en vägg, bara man får något mer levande och varmt än de vackra vita väggarna.

Å andra sidan kan jag ingenting om inredning, och har inte en susning om vad stilarna TS pratade om är. :p
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Är det lightvariant som gäller eller ska du riva ut hela köket och sätta in ett nytt?

Ska du sätta in ett nytt hade jag nog tagit bort väggen, ska du behålla det befintliga hade jag inte gjort det.

Jag skulle föredra ljusa väggar hos dig, men inte kritvita.
Jag hade sett till att ha någon bruten vit åt ljust ljust grå eller beige.
I sovalkoven hade jag satt en tapet som passar med den övriga färgen på de andra väggarna.
Du har mycket smått plotter, det hade jag tagit bort och satsat på få men större saker.
På väggarna gärna stora och rejäla tavlor eller många mindre med ramar i samma färg som är grupperade så det känns mer som än stor tavla än smått och plottrigt.
Gärna mörkare ramar än ljusare så bilderna framträder bättre.
Men förhasta dig inte utan känn in hur du vill ha det och ha bara saker du verkligen älskar framme.

Ska du bara byta blandare i badrummet eller ska du ha ett helt nytt badrum?
Ska du behålla badrummet hade jag köpt ett nytt tvättställ med underskåp och nytt överskåp/spegel.
En stor matta på golvet och satt kakeldekor över den beige/bruna randen på väggen.
Självklart ett snyggt duschdraperi till.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Det är skillnad på vitt och vitt. En vit färg som man t.ex. bryter åt rött ger en varm känsla utan att man riktigt vet var den kommer ifrån, fast det ser fortfarande vitt ut.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Det kommer nog att bytas ut helt, då planen är att lägga nytt golv och hela kittet. Som man ser på bilderna är det helt snett och vint som det ser ut nu. Det är också därför vi har som plan att slå ut väggarna, eftersom allt ska bli nytt!

Jag vet inte helt hur det ska bli med badrummet, men tror att det blir nytt där med. Golvet behöver bytas, för lutningen är inte helt rätt då det blir en pöl av vatten på ett ställe mellan badkaret och tvättmaskinen.

Angående tavlorna är väl tanken nu att ha ett tavelcollage av mina västkustfoton, de går i samma tema och passar bra ihop. Vet dock inte om jag ska ha canvastavlor eller om jag ska satsa på duk med fina ramar?
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

+ Niyama.

Jag stänger aldrig någonsin dörren till köket, framför allt för att katterna har mat och vatten där. Och så gömmer jag dammsugaren bakom dörren :p Jag ser nog faktiskt hellre att jag har lite mer utrymme, för jag tycker om att laga mat och vistas i köket - och gör det gärna med sällskap. Vilket inte får plats nu. Jag håller dessutom alltid diskat, så det känns inte riktigt som ett giltigt skäl att ha dörr till köket bara för att kunna gömma disken :p

Eftersom köket är så himla litet och jag har dörr till, så känns det inte som ett riktigt kök. Bara som att någon valt att ställa in köksinredning i en klädkammare, typ. Så jag tror nog faktiskt mer på att slå ut väggarna :)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag tycker det är svårt det där, men eftersom jag har så himla mycket vägg vill jag nog inte ha helt vitt - men inte heller någon skrällig färg. Det blir liksom för mycket vitt eller för mycket färg. Därför funderar jag på någon vit tapet med vitt mönster. Eller någon fondvägg ( typ i sovalkoven?). Just tapeterna är ett gissel, det är supersvårt! Men just nu känns väl allt bättre än det jag har nu :angel:
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Skulle du ha satt en tapet där väggarna är rosa, eller haft samma färg även på de väggarna men ha en av väggarna i sovalkoven i en annan färg/mönstring?
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Ja, skrivbordshörnan är en enda röra så den ska rensas ut :p Där har jag mest dumpat allt som jag inte vill ha någon annanstans :o Men nu när jag inte längre har en PC, finns det inte någon ursäkt till att t.ex ha kvar alla dataspel som står uppradade på översta hyllan :cool: Skrivbordet får bli kvällens eller morgondagens projekt!

Överdrivet kommer jag dock inte låta det bli. Men vi är ju två som håller i projektet nu så det bör nog bli bra! :D

Angående matta i badrummet så går det nog tyvärr inte att ha någon större matta än den jag har. Dels pga att lutningen under badkaret är fel, vilket gör att mattan skulle vara konstant dyngsur :(

Panelgardiner finns nog inte ens i den storleken jag har på mitt fönster :p Just nu har jag fyra meter långa gardiner. Gardinerna lär nog bli det sista som byts eftersom det nog är den mest komplicerade delen. Byter man dem och inser när resten är klart att det är fel, så lär det bli både dyrt och omständigt :D
 
Senast ändrad:
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Ja jag tycker fortfarande att du ska slå ut väggarna. Om det blir platsbrist i köket kan det vara idé sätta ut kyl/frys utanför själva köket (där dörren är nu). Jag kan också varmt rekommendera att sätta in en smal diskmaskin. Då får man snabbt undan disken och minskar mängden prylar som står framme. Vi satte in diskmaskin nu vid vår köksrenovering och det är så mycket mer inspirerande att hålla på i köket, plus att det framför allt är mycket lättare att hålla rent. Varken smutsig eller ren disk blir stående framme.

Angående badrummet. Ett nytt ("normallitet") badrum kostar ca 150 000 kr. Kolla så att din mormor är införstådd med det ;)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag vill ha klinkergolv, så måla känns lite onödigt :)

lady_vip: Golven i alla rum ska bytas tror jag. Parketten i vardagsrummet är lite skadad på vissa ställen, och hallen+kökets plastgolv är ingen höjdare :p Jag är dock lite osäker på vad för golv som blir snyggast. Trägolv vet jag dock att jag vill ha, kanske med lite bredare brädor?
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Just kyl/frys har faktiskt en bra lösning och tar inte så mycket plats, då den är "infälld" i väggen, eller vad man ska säga. Det är planlösningen med t.ex. spis och diskho som är olämplig. En person får inte plats att diska medan den andre använder spisen t.ex.

Min mormor har bra mycket mer koll på vad saker och ting kostar än vad jag gör :p Det är därför hon vill att jag har en noggrann plan innan vi sätter igång. Hon blev klar med en totalrenovering av sin villa för några år sedan, och inredning är ett av hennes största intressen :p
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Färg och tapet: jag tycker att du ska måla väggarna i huvudrummet, förslagsvis ljusgrå eller vita med lätt grå/gråbeige brytning. Till hallen och som en fondvägg i sovalkoven mönstrade tapeter med marint tema. Spana in Boråstapeters kollektion Marstrand. Jag gillar speciellt de randiga tapeterna men det finns också med små ankare, stjärnor m.m. Det finns med fyrar och segelbåtar också men det tycker jag blir för mycket. Bättre i så fall att ha såna motiv på dekorationsprylar som kan bytas ut när man tröttnar på dem.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Ja, jag funderar också på att måla i stora rummet, faktiskt... Eftersom det blir så mycket ljusinsläpp från fönstret bör man ju undvika "tapetränder" om man målar, tänker jag :p Du menar samma tapeter i hallen och på fondväggen? Det var faktiskt smart, det hade jag inte tänkt på :idea:

Eftersom huvuddelen av köket har lägre tak än stora rummet, även om man slår ut väggarna - bör man ha samma färg som stora rummet då eller en egen färg även där?

Det var fina tapeter i länken, men jag tror nog jag är mer sugen på någon gammaldags variant, i alla fall på väggarna. Jag älskar "the old days" och skulle kunna tänka mig någon mer sepiatonad, gammaldags tapet? (tänker typ i färgstil med gamla solblekta tidningar). Det blå/röda blir nästan för starkt i mina ögon, i alla fall på tapeterna :)
 
Senast ändrad:
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Det kommer nog att bytas ut helt, då planen är att lägga nytt golv och hela kittet. Som man ser på bilderna är det helt snett och vint som det ser ut nu. Det är också därför vi har som plan att slå ut väggarna, eftersom allt ska bli nytt!

Jag vet inte helt hur det ska bli med badrummet, men tror att det blir nytt där med. Golvet behöver bytas, för lutningen är inte helt rätt då det blir en pöl av vatten på ett ställe mellan badkaret och tvättmaskinen.

Angående tavlorna är väl tanken nu att ha ett tavelcollage av mina västkustfoton, de går i samma tema och passar bra ihop. Vet dock inte om jag ska ha canvastavlor eller om jag ska satsa på duk med fina ramar?

Om du byter ut hela köket så kan jag rekommendera en sån här spis med diskmaskin. Inte så snygg kanske men otroligt praktisk när det gäller att spara utrymme men ändå få bra funktioner :)

candy-komfuropvaskemaskine-trio9503x.jpg


Låter fint med egna foton :)
Jag hade valt att ha fina ramar, du har en så elegant lägenhet att den förtjänar eleganta ramar.

Vad gäller sovalkoven hade jag nog faktiskt tapetserat hela den, jag hade velat att det känns som ett sovrum och inte att det är en del av det större rummet även om jag vill att det ska gifta sig bra ändå.
Jag hade nog valt att tapetsera med en tapet som heter Tapet residens creme från Rusta. Tycker den är väldigt elegant och vacker.
Passar bra både till det maritima och chabby chic känslan.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Vad bra att mormor är medveten :)

Jag tänkte nog inte på samma i hall och sovalkov men det kan man givetvis ha. De ska i alla fall matcha eftersom lägenheten är så liten. Köket kan ha samma färg som stora rummet, eller matchas med hall eller sovalkov. Max tre olika färger/tapeter sammanlagt skulle jag säga.

Vad menar du med tapetränder? Är det tapetserat idag och är det då tapetserat omlott eller kant-i-kant? Om det är tapetserat omlott så blir det mycket svårt att preparera inför målning så att skarvarna inte alls syns, och skarvarna har en tendens att framhävas i solljus. Men de kommer såklart också synas om man tapetserar över den gamla tapeten. Och det är inte hela världen kan jag tycka. Värre då om man tapetserar kant-i-kant och tapeten drar sig när den torkar så att det blir glipor. Det hände tyvärr oss.

En idé jag fick precis nu - du har inte funderat på att bygga ett loft över sovalkoven för att få mer förvaring? Då skulle du utnyttja takhöjden bättre. Om du sätter loftets underkant på normal takhöjd, ca 2,40, får du en inramning till sovalkoven som gör den mer ombonad. Du skulle kunna bygga in spottar i taket samtidigt. Men du kanske inte behöver den typen av förvaring, det skulle ju i så fall bli som ett extra förråd och inte något man klättrar upp till varje dag.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Fanns visst en till modell om man hellre har en infälld spishäll än en gammal hederlig spispjäs..
Då såg den ut såhär

candy-duo-609x.jpg


candy-duo-609x-open.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp