LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

LindgrenV

Trådstartare
Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45 kvm, som inte blivit renoverad på många år. Tapeterna i vardagsrummet är slitna och fula och färgen på väggarna i sovalkoven är nog den fulaste man kan hitta. Jag må gilla rosa - men just denna nyans är ingen hit. Köket är litet och trångt men fungerar bra om man är ensam där. Lägenheten överlag har en rätt trist inredning, men den har enorma potential - med 3,5 meter högt fönster, 4 meter i takhöjd och öppen planlösning.

Just nu är inredningen ett hopplock av lite allt möjligt känns det som. Mer eller mindre fagert, om man säger så. Beboeligt - men jag är inte nöjd. Eftersom jag tidigare bott på tre ställen (mamma, pappa och internat), så är det också en liten blandning av stilar än så länge.

Jag vet dock att det genomgående tema jag vill ha när lägenheten är färdigrenoverad och inredd är en blandning av shabby chic och marint. Soffan och de vita möblerna kommer därför att bli kvar - men de svarta, högblanka byråerna kommer ryka. Jag vill ha marina detaljer och huvudkänslan ska vara just marint. Men jag vill inte ha en massa flaggor. Varken amerikanskt eller brittiskt, det tycker jag inte passar.

Hjälp mig gärna med inspiration! Detta är ett projekt som jag och min kära mormor kommer att genomföra, men innan vi startar ska jag ha gjort en detaljerad och ordentlig plan på hur det färdiga resultatet ska se ut, och där behöver jag er hjälp!

482421_4459232154617_1497917495_n.jpg

644294_4459232234619_32911067_n.jpg

295501_4459232074615_67191993_n.jpg

734503_4459233154642_42528384_n.jpg

225131_4459233194643_1739567669_n.jpg

576169_4459233234644_1597863843_n.jpg

405_4459233954662_1278096749_n.jpg

299705_4459234874685_949320482_n.jpg


Sovalkoven möblerade jag om i förra veckan så jag tänkte ta nya bilder i morgon. Men för att ge en liten förhandsvisning så får dessa bilder, som är några månader gamla, duga. Vi funderar på att slå ut väggarna till köket så att man får det lite större. Brassa på med idéer!
 
Senast ändrad:
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag får en ganska barnslig känsla, skrivbord, rosa och tavlor med "bästisar".

Jag hade försökt lugna ned intrycket. Inte ha ljuslyktor framme "bara för att" utan försöka göra några samlade ljusinrättningar. Och resten, som jag inte älskade, hade jag tagit bort.
Och även rensat på skrivbordet och hellre haft sakerna i fina lådor.

Och börja om, ta bort allt och sen plocka tillbaka det som du finner plats för och verkligen gillar.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Here you got! :D

Ska försöka ta nya, bättre bilder idag. Med systemkameran. Inser att det inte bara är sovalkoven som ser annorlunda ut :p

40ibcr6lfk4mrdh4_40ijok3cd7voghsj_520b58a4e087c30b3e45e923.jpg
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Rensa bort typ allting. Alla tavlor utom hästtavlan över tv:n möjligtvis. Vill du ha det sammanhängande gäller det att vara lite hård. Soffan kan fixas med en stor snygg filt som passar den stil du vill ha. De djurfärgade stolarna bredvid blir det svårare med om du vill ha marin stil, särskilt när det är lite mindre. Ta bort gosedjuren, ha dem över sängen eller nåt om du vill ha kvar dem så slipper de "störa" inredningen och det första intrycket man får. Bort med allt rosa om du vill ha röda grejer, eller bestäm dig för att köra en rosa/blå marin stil. Fast då tycker inte jag att neonrosa a la skrivbordgrejerna passar in, men däremot kan mattan vara möjlig.

Skaffa en enhetlig tavelvägg typ över soffan med marina motiv. Kanske nån båt, eller en glaskula i nät. Ta bort den stolen som inte passar in tillsammans med de andra stolarna eller byt ut alla till tre likadana. Ta undan om du har klappstol.

Tror överhuvudtaget att det skulle bli stor skillnad om du tog bort alla kuddar och grejer i soffan, alla egengjorda tavlor och de två djurfärgade stolarna. Och utgå från det. Kanske skaffa en beige matta istället för den rosa. Sen pynta med marint.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

KL

Jag har försökt redigera lite, dels försökt få till hallen så att den överensstämmer lite bättre med verkligheten (Helt bra blev det dock fortfarande inte :p). Köket har jag försökt få till på så sätt som tankarna går om att renovera det, för att få det lite större:

redigeradplan_520b60a89606ee16dc275e14.jpg
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

+ Pontevecchio

Tack så mycket! De djurmönstrade fåtöljerna är planerade att kläs om, då tyget är trasigt på båda två. Väggarna har jag funderingar på att klä med tavlor föreställande några av de foton jag fotade på västkusten i helgen (de finns i fototråden på U) i olika storlekar (Canvas). Jag måste ha någonting på väggarna, för det blir så himla tomt annars.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag håller med övriga om att du behöver rensa bort en massa saker. Jag tror inte den höga takhöjden alls kommer till sin rätt som du har inrett idag (svårt att se då bilderna inte visar full höjd) med massor med små saker relativt långt ner. För att balansera upp takhöjden bör du ha mindre saker framme.

Jag tycker du ska ta bort allt utom möblerna du vill ha kvar. Klä/måla om möblerna som inte passar men som du vill ha kvar. Sen tar du in en sak i taget, och bara det som passar in i det tema du vill ha. Ta inte in allt på en gång för då blir det svårt att känna av "den felande länken". Skaffa dold förvaring till det du vill ha kvar men som inte visuellt passar in. Vänta med att införskaffa och börja hänga upp tavlor tills möblering är på plats. Jag är inte alls så säker på att du behöver en massa saker på väggarna. Förköp dig inte utan vänta tills du hittar det som till 100 % stämmer med vad du är ute efter i stil och känsla.

Jag tycker absolut att du ska öppna upp köket. Jag vet inte riktigt vad som är marin stil på kök men jag tror att något i den här stilen skulle vara fint:
1image.jpg

Modernt, cleant, utrymmeseffektivt
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag håller med föregående talare, du har fått flera bra tips redan :)
Rensa och satsa på dold förvaring för att få ett lugnare intryck. Ett lugnare intryck gör också att rummet får en härlig rymd, speciellt när du har sån härlig takhöjd!

Gruppera tavlor istället för att ha de utspridda, se om du hittar några marina tavlor du gillar! Om du vill behålla dem du redan har så försök binda ihop dem med hjälp av likadana ramar och passepartout. Här är exempel på hur du kan hänga dem, en grupp upplevs oftare lugnare för ögat.
7eb1be608e000f64ee4c9c52b995c41d.jpg


Klä om stolarna har du ju redan tänkt på, jag skulle jobba med enfärgade tyger och istället låta kuddar och bärbara saker vara mönstrade istället.
Om du gillar det marina temat skulle jag satsa på färger som vitt, marinblått, dämpade röda toner och träfärgat, dvs. bort med grälla rosa toner. ;)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Slå ut köket tror jag absolut på, då får du in mer ljus. Tänker också ungefär som hvalas bild, men kanske bygga ut köksbänken där ytterligare en bit om du tycker du har dåligt med utrymme idag. Då får du både mer arbetsyta och förvaring.

Sedan tänker jag att fönstret än väldigt väl dolt också, behövs både långa gardiner och de "inre" eller vad det är, de korta och rosa? Jag skulle ha gardinerna utanför själva fönstret så de inte skymmer de fina fönstren utan mer ramar in dem.
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Vad har du för budget?

Är ju dumt att komma med en massa tips som kanske ändå inte passar :)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Budgeten är i långa loppet inte superbegränsad, eftersom mormor är med i projektet. Så om man säger så här; Det ska vara ordentligt gjort från botten till toppen, och inte något hafsverk. (Mormors egna ord, så det finns nog skapligt utrymme i budgeten).
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Skrev för övrigt ett jättelångt svar, men jag råkade trycka bort det. Så fattar mig kort nu.

Fönstret är åtgärdat sedan tre månader tillbaka ungefär, slet helt enkelt bort de bakomvarande gardinerna och det var helt rätt beslut :p

Så här ser det ut idag:

Köket har riktigt dåligt med förvaring och utrymme. Det är inte heller i fullhöjd. Men hvalas köksbild var fin och det är väl ungefär så jag tänker mig, där verkar det ju inte heller göra något att takhöjden är olika.

dsc_0631_520b99de9606ee296b7a38d6.jpg

dsc_0632_520b99db9606ee2a711a58ee.jpg


Vardagsrummet från köksdörren sett:
dsc_0633_520b99dae087c36f0d4e38aa.jpg


Vardagsrummet från hallen sett:
dsc_0646_520b99cf9606ee29e6915ca9.jpg
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

forts...

Hallen från ytterdörren:
dsc_0642_520b99d6ddf2b306e29d22fd.jpg


Hallen från vardagsrummet:
dsc_0640_520b99d5e087c36e8040ba56.jpg


Hall och kök från vardagsrummet:
dsc_0639_520b99d39606ee2aa1aac222.jpg


TVn från samma plats som bilden ovan:
dsc_0638_520b99d1ddf2b306c4734976.jpg


Sovalkoven:
dsc_0648_520b99cde087c36ee67b63e2.jpg

dsc_0635_520b99d9ddf2b306c4734979.jpg


Badrummet:
dsc_0643_520b99d7e087c36eb74a5b79.jpg
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Kan också tillägga att draperierna till hallen sitter där för att agera ljuddämpning, min ytterdörr är rätt duktig på att släppa igenom ljud. Med draperierna slipper jag höra när min granne står och rycker i sitt handtag hela tiden :p (Han har en del tvångshandlingar)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Vilken läcker etta och vilket fönster! Här är också höga bågformade fönster som man kan stå rak i även om man även om man som jag är hundranittio centimeter men de är ändå inget mot fönstren i ditt hus.

Jag tycker du bra idéer om vad du vill göra och också fått bra tips!

Edit. Jag gjorde något liknande och tog bort väggen till ett trångt kök i en lägenhet jag bodde i för länge sedan och det blev väldigt bra.
 
Senast ändrad:
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Ska du åtgärda badrummet också? Jag tror du kan åstadkomma rätt stor förändring om du målar golvet (har läst att det ska gå, minns dock inte var) och täcker de färgade kakelplattorna med kakeldekor i mer lämplig färg, samt byter duschdraperi. Ikea har ett duschdraperi Myrviken som är vitt med blå och röda ränder. H&M och Ellos har duschdraperier med fransk text som passar till shabby-stilen (ja jag har en hangup på duschdraperier :D)
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Japp, allt ska fixas. Kranen till handfatet har gått sönder :p

Du vet inte om något draperi med ankare eller kompass/sjömärken/dylikt? :idea:
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Jag tror du kan åstadkomma rätt stor förändring om du målar golvet (har läst att det ska gå, minns dock inte var) och täcker de färgade kakelplattorna med kakeldekor i mer lämplig färg, samt byter duschdraperi.

I våras läste jag på lite om just målning av våtrum eftersom vi har en tvättstuga som vi vill fixa. Vår tvättstuga har både våtrumsmatta och plast på väggarna och vad jag kunde läsa mig till så är golven ofta lättare att måla. Både med golv och väggar så kan man ha otur att färgen reagerar med plasten och aldrig härdar, men det lät ganska ovanligt. Dock behöver färgen härda läääänge.

Håller med om att badrummet (och resten av din lägenhet) har bra förutsättningar och går att ändra med små medel. Jag hade nog klätt om möbler, som de fina fåtöljerna, i ett tyg som passar både till en mer marin stil och en shabby chic eller mer klassisk stil (tex ett kraftigt linnetyg åt det grå hållet).
 
Sv: LVs lägenhet - från inspiration till färdigställt!

Tips till TV:n, försök hitta ett stort skåp som TV:n får plats i. Jag tycker inte att TV passar så bra in i shabby-stilen och kan du gömma den tycker iaf jag att det gör mycket för helheltsintrycket. Sovalkoven hade jag tapetserat med en schysst tapet.

Sen tycker jag att ni ska försöka byta golv i hallen och i kök, helst samma golv eftersom lägenheten är så liten. Och tips gällande ytterdörren - har du testat att byta listerna? Snabbt gjort och kan göra hur stor skillnad som helst!

Och jag hade satt in dusch i badrummet, men det är ju en smaksak. Och nog gjort om hela, om budgeten finns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp