Bukefalos 28 år!

M

Moonshine

Hej:)

Hur lärde ni in dessa moment;

* Sändande med ställande?
* Inkallning med ställande?
* Sändande med platsläggand och inkallning?
* Apportering och hopp över hinder?
* Vittringsprov och apportering?
* Apportering med dirigering?
* Sändande med ställande, platsläggande och inkallning?


Behöver hjälp hur man lär in dessa:)
 
Sv: Lydnad!?

Med tanke på att det är en del moment och att du kanske vill tävla så är det bättre att du går en kurs eller tar hjälp av tränare istället. Visst kan folk skriva hur de gjort här, men har man själv inte gjort det innan kanske man råkar lära in ett moment fel och när du sedan vill börja tävla måste du lära in momentet rätt igen :).
 
Sv: Lydnad!?

Det bästa är att gå en kurs eller ta hjälp av någon som kan visa dig noga. På sådana här moment är inlärningen mycket indiviuell, och så som jag tränar mina hundar kanske inte funkar alls på dina :)

Inkallande med ställande kör jag vanlig inkallning och "Stanna" + boll.
I början får behöver han inte ens stanna innan jag kastar bollen, men sedan kommer hunden stanna och vänta på bollen innan man kastar.

Rutan har jag lärt in med godis-skål längst bak i rutan, upprepa ungefär en miljon gånger, sedan tar man bort godiset så hunden vänder sig till föraren och undrar vad den ska göra och varför det inte finns något godis, då lägger man till "Stanna", och sspringer sedan fram och ger godis/boll/kampar. Sedan ändrar man "stanna" till "ligg". Samt kallar in.

Apportering med hopp över hinder ska hunden först kunna både apporteringen och "hopp-sitt-hopp", sedan pusslar man ihop det till ett moment. De flesta hundar fattar väldigt snabbt. I början behöver man inte ha någon höjd på hindret, 10cm räcker.

Apporteringen med dirigering lär man först in sändande till kon (vilket jag kört även där med godisskål). Själva apporteringen måste hunden givetvis kunna innan. Sedan dirigeringen sätter du hunden, kastar en apport åt höger och en åt vänster. Sedan går du 2 m rakt ut från hunden och gör helt om halt. Välj ett kommando för vart håll, och visa hunden tydligt med hela armen och kroppen åt ett av hållen, och sänd sedan hunden med kommandot. Upprepa miljontalt gånger, och sedan får man öka och minska avståndet mellan apporterna samt ändra riktningar tills hunden kan kommandona fläckfritt.
 
Sv: Lydnad!?

Generalen: Jag såg det nu!:D Jag ville bara se hur ni andra har lärt in det!

Squarepants: Tack så mycket att du tog dig tid och skrev:D
 

Liknande trådar

Hundträning Tar mig friheten att starta en tråd för 2022 nu när säsongen kör igång. Jag ska snart starta appell och har en liten undran om...
Svar
0
· Visningar
605
Senast: toughcookie
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 261
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·
Dressyr Hej, jag hoppas jag kan få hjälp här med att rakrikta min häst🙏🏼 I galoppen så har vi lite svårt med det, så fort jag inte ställer han...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp