Lydnadstråd

Bukefalos 30 år!

cowgirl81

Trådstartare
Får förmodligen hem en hund i slutet av April. Och skulle vilja lära hunden basic lydnad den första tiden. (8 veckors valp) vill börja i tid och sen kanske avancera uppåt. kikat lite på youtube. Nån här som tränar lydnad med sin/sina hundar. Har ni något bra tips :)

Får förmodligen hem en hund i slutet av April. Och skulle vilja lära hunden basic lydnad den första tiden. (8 veckors valp) vill börja i tid och sen kanske avancera uppåt. kikat lite på youtube. Nån här som tränar lydnad med sin/sina hundar. Har ni något bra tips :)
I början så handlar det ju mest om att få en relation. Umgås och lära känna varandra. Jag kallar kanske inte det lydnad utan det kommer senare. Jag brukar fokusera på att få valpen rumsren, umgås i och utanför hemmet, vänja sig vid åka bil, träffa barn, bada etcetera. När valpen är äldre finns det ju valpkurser att gå.

En bra grej är att vissla (inkallning) och det är perfekt att göra varje gång den ska få mat t.ex :)
Passa på att ha den lille lös (om du vill kunna ha den lös när den är äldre) Lär den följa dig.
Ta med nått gott och vissla när du vill den ska komma.

Annars är det mest relation, rumsrenhet.

Jag som kört de flesta hundsporter inklusive lydnad har ingen bråttom med moment inlärningen. Det absolut viktigaste för att kunna få till träningen är att träna in riktigt bra belöningar och det är där fokuset ligger när vi får hem en valp. Vi tränar på att kunna leka och kampa inte bara hemma utan i alla miljöer, att uppskatta gott godis såväl som en kula torrfoder och få högt värde på det så även det är intressant i alla miljöer.
När belöningarna sitter så har man liksom ryggraden i träningen klar, det är liksom absoluta grunden i all träning att ha riktigt bra belöningar som hunden uppskattar och tar i alla situationer 🙂.

8 veckor är en bebis. Inte en färdig individ.

Jag är inte säker på vad du menar med "lydnad" och basic sådan? Kan du utveckla :)

Räknar mig själv som nybörjare fortfarande, men tycker @Bulldoozer lyfter det viktiga! Jag själv att träna in belöningar (både lek och godis, hemma och i andra miljöer) när hunden var ung och det får jag fortfarande sota för.

Som andra sagt så är det en bebis du får, så den första tiden är det bara fokus på att landa och bygga relation.

Belöna de beteenden du vill ha i vardagen (att hunden följer dig, kommer om du ropar, kissar när den kommer utanför dörren, vilar när du vilar, tar kontakt när ni leker osv). Själva lydnaden kommer du ha oceaner av tid att träna senare.

En 8 veckors valp är en liten bebis och behöver verkligen inte nån regelrätt lydnadsträning. Det du gör med en sån liten är att springa ut femtioelva gånger om dagen för att få den rumsren, samt bygger relation och jobbar med belöningar för att hunden ska tycka du är en rolig och trygg typ att vara med. Det blir sen grunden i all träning.

Jag slarvade en del med just relationsbiten och körde fast rejält i träningen med min hund. Rekommenderas inte, det suger att behöva backa bandet och göra om det man borde gjort rätt från början.

Jag tycker att du ska börja med en valpkurs och sen fortsätta därifrån med vad som lockar. Det brukar dyka upp kurser i både vardagslydnad och dom andra varianterna, dvs rally och klassisk brukslydnad.

Små valpar behöver lära sig tre ord;

Bra
Sitt namn
Nej

Resten får vänta. Det viktigaste är att valpen får komma ut och uppleva världen. Åka lite olika färdmedel, gå på stan, titta på kossorna i hagen. Lära sig att vara själv korta stunder, träffa andra hundar och människor i olika åldrar.

Sen när den är 4-5 månader brukar det vara lagom att starta på valpkurs :)

Kanske formulera mig fel, mena inte riktigt som ni tror. utan mer vad behöver valpen lära sig först. det är ju endå lite som lydnad. även om just det ordet låter lite hårt. Just hemma vågar jag inte ha han lös förrän vi hägnat in. då tomten gränsar till 80 väg. men får gärna vara lös i skogen och så. Är ju typ 13-14 år sedan vi hade valp sist, så man har ju glömt bort en del. :angel: :nailbiting:

Kanske formulera mig fel, mena inte riktigt som ni tror. utan mer vad behöver valpen lära sig först. det är ju endå lite som lydnad. även om just det ordet låter lite hårt. Just hemma vågar jag inte ha han lös förrän vi hägnat in. då tomten gränsar till 80 väg. men får gärna vara lös i skogen och så. Är ju typ 13-14 år sedan vi hade valp sist, så man har ju glömt bort en del. :angel: :nailbiting:
Inkallning - eller snarare momentet "komma när man ropar" utan specifikt krav på utförande - är det allra viktigaste och mest grundläggande tycker jag (utöver rumsrenhet såklart). Och det kan du ju träna inomhus också med en så liten - leka kurragömma så att valpen får leta upp dig (och bli rikligt belönad när den hittar dig!!) är en bra grej för både relationen och inkallningen tycker jag! Om er näromgivning utomhus känns osäker pga vägen så går det ju även att träna inkallning med valpen i långlina om du vill. Sen brukar jag också träna på kontakt - dvs belöna när valpen söker kontakt med mig när vi är ute (lite oavsett på vilket sätt - kommer springande spontant, tittar på mig när den går bredvid mig, kommer nära när den blir osäker osv). Det tycker jag också är bra förberedande "lydnansträning".

Oavsett vad man ska göra med sin hund senare så är följsamhet och kontant alltid grundläggande. Så följsamhet- och kontaktövningar är super oavsett ålder. Samt andra övningar som bygger relationen (tex lekövningar, belöningsutveckling). Allt som gör att man blir en resurs för hunden :)

Ja, lydnad är ett konstigt ord.
Se det mera som umgänge.
Som med ett barn -kom till mamma. Följt av i barnets fall en kram. För valpen motsvaras kramen av gos och belöning.
Lek och bus behövs. :)

Liknande trådar

• Framtida hundras?
  • Vilken handväskhund ska min man ha?
  • Stissig omplacering, vill så gärna klara detta
  • R
    Valp frågor

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund