lyfta bakben

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare csomus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 996
C

csomus

Har en häst som inte vill lyfta bakhovarna. Skodd en gång bak och då bremsades hon. Någon som har några tips för att träna detta så hon känner sig trygg med att lyfta bakhovarna?

Kan ni ta på benen utan att hon reagerar?

Be henne lyfta benet genom att dra i hovskägget eller peta i karleden. Låt henne då bara lyfta, håll ej i hoven. Vanligtvis "sparkar" de utåt eftersom de inte tycker dte är så roligt. Efter ett tag inser de att det inte är så farligt och lyfter bara hoven och sätter ned den igen. När du kommit så långt kan du be henne lyfta och hålla i hoven en sekund. När hon känner sig bekväm med det ökar du till 2 sekunder osv.

Mycket beröm!

finns fler metoder att lära en häst lyfta hovarna, jag brukar peta med hovkratsen vid kronranden och då brukar dom lyfta

Det finns olika anledningar till varför en häst inte vill lyfta på bakbenen (benen), den vanligast är dålig balans. Därflr rek. jag att följa psykogrrl´s råd.

Jo som det är nu rycker hon upp benet och sätter ner det igen. Hon verkar bli stressad av det, med snabbare andning mm. Hon är en aning bakskygg över huvud taget. Kan nog stämma som ngn annan sa att hon har lite svårt med balansen. Hon är 5 och antagligen inte hanterad så mycket/ bra.. Jag antar att det bara är att fortsätta som du rekommenderade.

som andra sagt, antagligen är det dålig balans som är orsaken. när du övar, tänk på att inte lyfta hoven för högt i början, utan håll den stadigt kanske 1-2 dm ovanför marken så hästen märker att det inte är farligt. med lite träning och tålamod blir det säkert bra !

Det var ju ett smart sätt. I somras lärde jag min pålle att lyfta på hovarna. Men jag använde en mindre praktisk metod. Lutade mig på henne och drog i benet sen så var det bara att hålla i så gått det gick. Och tänk att ens ryggrad och nacke kan knaka såå höögt. :rofl:

Har en häst som tramsat en hel del med detta också..!

Precis som ovan säger så kan det var lite problem med balansen, men det kan också vara så att hon får ont i knäleden i det benet hon står på när all tyngd läggs där.

Vi gjorde iallafall så att vi tränade detta enligt följande metod:

En håller i grimman och pratar lugnande med hästen. Började därefter med att lyfta benet rakt upp och högt. Släppte sedan ned det igen. Därefter tog vi upp benet igen och höll i ordentligt... han fick INTE sätta ned det förrän vi bestämde det (lite dans blir det de första gångerna). Under hela tiden som du håller i hoven så håll med ena handen i tån på hoven och vill hästen inte hålla upp benet så böj hoven kraftigt och hårt mot benet så att kotan/kotleden spänns.

Detta fungerade alldeles utmärkt för oss och efter ett par gånger så släppte det helt och nu funkar det utan problem.

ja, detta är ett bekymmer som jag snart kommer få ta tag i! med råge så att säga!

ska hämta hem min nya pålle på lördag, en shirevallack, och han är också sådan att han inte vill lyfta benen...
så det kommer nog inte bli så roligt för min rygg, men förutom detta så är hästen underbar så det är väl bara att träna och träna och träna och träna..

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -... 2
Svar
29
· Visningar
3 007
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
981
Senast: skogaliten
·
Övr. Barn Min snart 9-åring har börjat prata om att han tycker att han är tjock, och nu har det också framkommit att han försöker äta mindre för...
Svar
17
· Visningar
1 675
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur