Lyfta hovar - skräckexempel

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Ysa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 139
  • Visningar Visningar 12 290
Sv: Lyfta hovar - skräckexempel

Jag bankar inte på någon häst om det inte finns en anledning.
Däremot klappar,smeker och pratar jag mkt med mina hästar vid hantering och ridning. Och jag bryr mig inte om petitesser som om den grinar illa vid sadling osv, men den ska veta vart gränsen går och det gör dom hästar som finns i mitt stall.

Stisse skrev:
..det är väl inte så att du slår dem bara..utifall.
..för att de ska få respekt för dig från början.

gör man så, så får man bara en osäker häst

hästhandlarjävel skrev:
Jag bankar inte på någon häst om det inte finns en anledning.
Däremot klappar,smeker och pratar jag mkt med mina hästar vid hantering och ridning. Och jag bryr mig inte om petitesser som om den grinar illa vid sadling osv, men den ska veta vart gränsen går och det gör dom hästar som finns i mitt stall.
Now you´re talking ;)

hovis som är rädd har jag också råkat ut för, det var HEMSKT! men den jag anlitade var rädd för ardenner, rasen alltså... både häst och hovis var helt svettiga och stirriga...suck... verkar som om alla hovisar runt mej är rädda för kallblod...va f*n ska man göra? goliat är ju inte så glad åt hovis sen innan... och dåliga hovar har han me... känns hopplöst just nu:(

Bara att fortsätta beta av hovslagarna i din hemtrakt. Och börjar det bli ont av dem så frågar du alla du kommer åt om de känner till ngn. Speciellt de som själv har kallblod.

hästhandlarjävel skrev:
Varför inte?
Hur uppfostrar hästar varann, med sparkar och bett.
Vilket känns mest tror du? Jag gissar på att ett slag av oss människor är mildare än från en häst.
Nu är jag själv en lugn person men uppför sig en häst dumt då smäller det, här daltas det inte.

Ja, men man behöver ju inte ta i med hårdhanskarna med en gång. Hästarna varnar ju varandra först o lyder dom inte efter varningarna så smäller det, så varför kan inte vi oxå varna först? Tex att knäppa med fingrarna eller säga till dom med skarp röst. Hjälper på dom hästarna jag möter. Uppfostrar även fölen på sommaren på detta viset.

Och visst, kan hålla med om att det var lite lång tid mellan verkningarna. Men finns det nått annat att göra om det blivit nått fel på vägen? Har sett vissa hästar som har haft något liknande. Men samtidigt så kanske man kan ut o gå mer på asvalt och grusigt underlag så hovarna slits? Fast det är kanske annorlunda mellan en stor häst och en ponny när det gäller hovar?

Har inte verkat min häst sen okt 2003 för att det inte har behövts. Jag är ingen hov expert men hovslagaren som vi hade i stallet (ponnyn går på lösdrift nu) sa att det var inte lönt att verka dom hovarna eftersom dom såg så bra ut o det är inte länge sen han sa så

Jag har då aldrig sett en häst varna flockledaren.
Hästen ska inte hota mig eller andra människor, så är det bara, i mitt stall iallafall och dom hästar jag hanterar.

Håller oxå med.
När min häst va liten, ca 2,5, och skulle verkas så slog hovslagaren till henne på baken med hammaren med all kraft, utan att hon gjort något!!!
Hon var bara lite osäker och vinglig och blev ju fullständigt från vettet när han drämde till henne.
Han fick aldrig mer verka henne!
Men hennes förtroende för hovslagare har inte tagit skada. Vi jobbade upp det snabbt igen. Så jag har otroligt svårt att tro att det behöver ta 1½ år. Det beror heelt på hur mycket energi man lägger ner på sin hästs problem. :smirk:

älgen skrev:
Det finns äldre hästar som mycket väl vet hur man SKA uppföra sig, men ändå vill jäklas lite. Då är det faktiskt helt på sin plats att tillrättavisa dem.

Lär inte din nästes hund att sitta säger jag bara...

lojsan_ skrev:
Lär inte din nästes hund att sitta säger jag bara...

Ingen risk..
Jag sysslar med HÄSTAR inte hundar.

Dessutom brukar jag få betalt för att uppfostra och utbilda andras hästar.:angel:

ooops... förlåt! trodde att du var en hovslagare.... sorry

Jag kan sko, men jobbar inte som hovslagare efter att ha fått en "SNÄLL" shirehäst över mig när jag skulle verka den.

Skötaren "glömde" tala om att han kunde vara lite lurig med just den hoven (de övriga gick bra)

På o,3 sek hade jag fått ett ton häst över ryggen och min rygg var förstörd..

usch, vilken skräckis! Ta hand om ryggen!

Hej, tråkigt det som har hänt.
Eftersom jag bor i din närhet & letar efter annan hovis så undrar jag om du kan pm:a namnet på den inkompetenta hovslagaren.

Din kvinnliga hovis tror jag vet vem det är & hon är bra. Men hon kan oxå fatta humör ibland vad jag har hört av andra hästägare som jag känner. Har dock inte personligen sett henne när hon tappat humöret, kan vara skitsnack.

Hoppas hans hovar är ok nu iallfall, jag tänker inte sitta & anklaga dig för djurplågare som andra redan har gjort. Förhoppningsvis löser det sig till det bästa & att du är noga med hur din hovis behandlar dina hästar.

Jag har sagt till min hovis om någon skall bestraffa min häst så är det jag. Men det är även min uppgift att träna min häst så att den uppför sig väl när hovis utför sitt arbete.
Hans arbete/uppgift är att verka/sko min häst enligt mina önskemål INTE att uppfostra eller tukta.

Stallshopen har ett släp man kan hyra om du vill lastträna lite.. Bättre göra det nu innan han uppnått sin maxvikt.

Mvh
Spirit

Vi hästägare måste tänka på att hovslagaren är en människa och det är dennes arbnetsmiljö vi diskuterar.
Jag har en ardennerdonna som uppför sig med mig men ska testa hovslagaren, då hjälper det ju inte att jag ska säga åt henne utan "diskusionen" står ju mellan hovslagaren och hästen.
Hade jag varit hovslagare och kommit till en häst som inte kan stå still och åtminstone lyfta på fötterna hade jag sagt till ägaren att ringa när hästen kan detta och åkt därifrån.
Älgen är nog inte den enda "kvaddade" hovslagaren i hästvärlden...

Det var det jag menade. Min uppgift som ægare ær att træna min hæst så den skall vara lætt & trevlig før hovslagaren att arbeta med.
Jag ær alltid med nær hovis verkar/skor mina hæstar. Det otænkbart før mig att han skulle få hantera mina hæstar utan min nærvaro ifall något skulle hænda.

Jag som hæstægare vill ha en frisk & kry hovis som kan gøra sitt jobb ordentligt, æn en halvkrickig som slarvar før att få det klart snarast møjligt pga en gammal skada från en ouppfostrad hæst.

Men det ær inte hovis uppgift att tjonga min hæst i huvudet eller någon annanstans på kroppen med ett verktyg el knytnæve. Ett ryt eller en markerande dask kan jag acceptera om det finns fog før det men aldrig i førebyggande syfte.
Skulle hæsten utan tvivel regelrætt attackera hovis så ær han i sin fulla rætt at førsvara sig med dom medel han har.

Jag ær rædd om min hovis, den jag har ær underbar mot hæstarna men hæstarna har alltid tappskor. Dærav skall jag byta. Æven jag påpekat att han måste sømma bættre så ær det tyværr ingen skillnad.

Xazo skrev:
Vi hästägare måste tänka på att hovslagaren är en människa och det är dennes arbnetsmiljö vi diskuterar.
Jag har en ardennerdonna som uppför sig med mig men ska testa hovslagaren, då hjälper det ju inte att jag ska säga åt henne utan "diskusionen" står ju mellan hovslagaren och hästen.

Precis.Jag har en sån donna hemma i stallet.Jag kan ha vilda diskussioner med henne och hon rättar sig,numera händer saker å ting kanske 1 gång varannan månad eller färre och när hon gör nått så kommer hon på i samma ögonblick att bannat,nu är matte arg..
Å så upprepas det inte för en längre period igen.
Problemet är att hon är en principkärring så länge Hovis självinte säger ifrån.Hon måste varenda j-la gång prova honom,först med ett framben,sen med ett bakben.
Vi har gullat å fjäskat för denna dam,vi har ignorerat och vi har fått säga ifrån på skarpen.Men lik förbaskat så bara måste hon när Hovis är ute..
Å så länge inte Hovis säger ifrån mer än på halvskarpen så har inte jag som hästägare ngt uppslag längre om hur JAG ska kunna lösa det..
Å andra sidan så har jag talat om exakt hur hon beter sig och vad hon gör och bett Hovis att visa henne vart skåpet ska stå,så han är fullt medveten om hennes saker och säger inte ifrån mer än vad jag gör till fölis t ex..
Så hur ska man då kunna träna det,problemet finns ju inte för mig??

Det är exakt lite det jag menar...

Att hovslagaren MÅSTE få tillrättavisa om en häst inte har normal hyffs.

Därmed inte sagt att man ska drämma klubban i pannbenet på dem..:smirk:

Beroende på hästens bettende kan hovisen få säga ett skarpt nej-till att ge hästen en dask.

Saker som kanske hästägare tänker på, men som kan vara väldigt jobbigt för en hovis är hästar som ska stå och naffsa och pilla en i rumpan och ryggen när man tar framfötterna.
Visst hästen kanske inte bits men hur kan jagvara HUNDRA% säker när jag står med ryggen åt? Omedvetet spänner man sig och orsakar onödigt slitage på sin rygg iom att man spänner musklerna där..

Hästar som rycker eller hänger frestar också mer än man tror.

Hästägaren behöver ju oftast "bara" kratsa hovarna en- två gånger om dagen. Och troligtvis endast på en häst.

Hovslagaren "kröker rygg" flera timmar om dagen, beroende på hur mycket man skor. Och då är det kanske 3-5 hästar om dagen..

Visst har man som hovslagare valt sitt yrke, men vi har oftast inga skyddsombud på våra arbetsplatser. Vi får vara våra egna..

Så snälla hästägare. Sänd en extra tanke till era hovisar och se till att hästarna kan stå med normalt hyffs, samt om ni vet om någon egenhet så TALA om det för hovisen INNAN denne börjar jobba. Och påminn gärna om det tills problemet är löst..

Svammlade iväg lite. Allt detta var inte riktat till dig..;)

*kl*

Jag VILL att min hovslagare ska tillrättavisa mina hästar om de inte sköter sig. Främsta anledningen är att jag som står bredvid inte har samma tajming, jag kan inte känna vad hästen gör. Jag har en bra hovslagare som är lugn och tålmodig så jag litar på hans omdöme till 110%

Till trådskaparen;

Lycka till med hästen!!
Jag tog över en 12-årig nordsvensk bruks i juni och han var nästan helt omöjlig att verka:crazy: Han var barfota och gick på lösdrift så hovarna var inte jätte hemska, även om de inte var vackra:crazy: Han tyckte det var väldigt jobbigt att lyfta på hovarna och var väldigt väldigt obalanserad. Första gången hovis var ute så var det katastrof....Men vi har övat, övat och övat och principen jag har kört efter är att det är JAG som ska ställa ner hoven. När han i början av hösten började lyfta någon hov av sig självt var det nästan så en liten tår kröp ner på mattes kind. I december var han så duktig att han kunde skos runt om utan några större problem:love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 775
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 494
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 666
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka