Lyfta hovar...

D

Dizan

Har kämpat med att försöka lyfta bak på min lilla tjej som nu är 1½, men det går inte! Vet inte vad jag ska göra! Måste ha tips! Lugnt, bestämmt - känns som jag har försökt med allt!
 
Vägrar hon lyfta eller vad händer?
Vägrar hon lyfta så se till att tynga på sidan så hon kommer LITE ur jämnvikt innan du lyfter upp hoven.
Beaskriv problemet lite mer ingående så är det lättare att hjälpa dig! :banana:
 
Så här gör jag.
Står nära. Vänster hand på korset vid vänster bak. Höger hand går sakta ned mot hoven. När hästen lyfter tar jag båda händerna om hoven så den inte kan slå. Under tiden använder jag rösten och kliar hästen så den känner sig lugn. Har den problem med balansen? Det är vanligt på yngre hästar. Låt den stå mot en vägg eller ha en medhjälpare som stöttar upp på motsatta sidan. Naturligt beteende för hästen är att skydda benen och inte låta någon "ta" dem. Ursprungligen skulle de användas att fly med. Det behövs bra förtroende för att bryta detta.
 
Om du känner att du inte mäktar med henne så tycker jag att du ska låta bli, ta hellre ut nån som är erfaren...har du otur kan du få problem hela livet med hästen annars...
 
Jag förstår ditt problem till fullo. Min lilla tös har varit en liten :devil: när det gäller att lyfta hovarna. I somras fick hon in en fullträff i ryggen på mig och jag blev sjukskriven...och rädd :cry:. Min hovis kom ut och visade mig hur jag skulle göra och om jag ska ta upp vänster bak så står jag med magen mot hennes sida och vänster hand vid flanken(lätt tryck för att få henne att lägga över vikten)med höger hand masserar jag baklåret tills hon lugnar sig. Jag låter armen dra sig ner mot hasen och skenbenet och lyfter upp benet mot hennes mage. Detta övade vi några veckor(och så fort hon inte försöker att ta sig ur mitt grepp släpper jag hennes ben)så att jag blev modigare och hon litade på mig. När jag sedan hade lyft upp benet innåt så vek jag det lite utåt och klev in med mitt vänstra ben mot henne(så min näsa pekade bakåt)och tog ett kliv bakåt och sträckte ut hennes ben lite. Med vänster hand böjde jag upp hoven(hon får mer balans på det sättet) och sedan var det bara att kratsa!Låter enkelt men det är det inte och jag förstår att du tycker att detta är jobbigt, men på detta sätt har jag löst mitt problem!Lycka till!! :rofl: :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 032
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 768
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Ramlade av hästen för tre veckor sedan och efter två veckor linade jag en häst. Det gick bra men när jag skulle ta av kapsonen ryckte...
Svar
6
· Visningar
499
Senast: Angel
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 560
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

  • Vanvård ridskola råd.
  • zitch vet pour-on
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp