Lymfangit eller nåt

lil-sis

Trådstartare
Patsy har ett sår på vänster bak, ca en dm brett men inte särskilt djupt.

Benet är svullet från ca en dm över såret (vid kastanjen) och hela vägen ner över kotan. Hon är lite lite lite öm men absolut inte halt och går gärna med på våra promenader (för att minska svullnaden).

Sitter i Hässelby med Hippotrim som hon ska få så fort jag kommer tillbaka till Täby men vad mer kan jag göra?

Hon har förhöjd temp så hon ska inte jobba men hon promeneras som sagt för att få ner svullnaden.
 
Typisk lymfangit.

Lägg jodopaxomslag. Behöver du beskrivning på det?
Se till att ta av omslaget några timmar varje dag, så att huden får torka. Annars så kan hästen tappa pälsen och skinnet under bandaget. Och håll omslaget blött av den utspädda jodopaxlösningen. Torkar bandaget, så kan bakterierna börja växa i värmen i stället, och det blir ju fel. Det brukar ta mellan 5 och 10 dagar för lymfangiten att gå över. Och för att det inte skall komma tillbaka så kan man ha jodopaxomslag över natten (eller över dagen) några dagar extra sedan svullnaden har gått ned.

Vid riktigt eländiga fall, så kan man spetsa jodopaxlösningen med koksalt. Koksalt drar ur såret med hjälp av osmos. Det är samma effekt som grötomslag, som man räddade folk från blodförgiftning med före antibiotikans tid.
 
Det har inte gått att linda ALLS. Hon VÄGRAR. Så jag orkade inte bråka (jo jag vet, dumt). Veterinären föreslog att pudra på Stomahesive men det gick inte att få tag på så jag har gjort rent noggrant med vatten och sen sprutat i Väteperoxid så nu är hon blond och fin om halva benet fastän jag sköljt bort.

Sen så åt hon Hippotrim i fem dagar och fick på femte dagen även en spruta kortison så nu är svullnaden helt borta, såret är kvar och är ganska djupt men det har slutat vätska sig. Lär dock bli ett fint ärr då kastanjen nästan gått mitt itu :( Jag undrar VAD hn skurit sig på för det kan inte vara en spark. Hittar ingenting i hagen.

Hade bara feber på fredag morgon.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
707
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp