Lymfangit?

C

Cessan

Idag när jag kom till stallet så var den ena hästen regält svullen i vänster bak och ville inte stö på den alls. Denna hästen och min unghäst går fortfarande ute på natten medan de andra har varit inne en tid nu. Vi fick i alla fall tag på veterinären som kom på eftermiddagen och gav smärtstillande och penicillin. Efter det så kunde vi få in honom även om han gick väldigt knaggligt och knappt stödde på benet (innan dess så stödde han inte alls och vi fick honom knappt att röra sig). Veterinären trodde att det var lymfangit vilket jag oxå hade i tanke - men brukar de verkligen bli så halta? Veterinären verkade lite osäker och sa att om det inte blivit drastiskt bättre tills imorgon så skulle vi åka in och röntga honom. Vilket jag givitvis oxå gärna gör men till saken hör att hans ägare är utomlands på semester. Hon flyttade hit hästen för ca en månad sedan och jag vet nästan inget om honom.. :confused: Veterinären frågar det ena och det andra och jag står där som ett fån.. :o. Men som sagt det ska ju inte hästen behöva lida över så han ska ju givitvis få sin behandling ändå.

Nu till saken - ni som haft lymfangit på era hästar - hur halta var de? Mitt sto hade det för 4 år sedan men hon kunde stö på det och gick utan att man behövde dra i henne. Visst haltade hon men inte så jätte mkt.

Hästen är jämntjock (har aldrig sett någon häst så tjock i benet för ut) från hasen (hela hasen oxå svullen) och ner i hela benet. Han hade hög feber (40 grader) och ömmade inte något nämnvärt någonstans på benet. Han har oxå några småsår som kan ha blivit infekterade men de är i stort sett läkta och syns knappt.. Det som gör mig orolig är att när veterinären kände på benet för att se om det var av så kunde han rubba lite på det men trodde att det bara var för att benet var så svullet.

Jag är som sagt lite orolig att det ska vara en spricka i benet.. :crazy: Därför är jag väldigt tacksam för alla råd och idéer jag kan få.
 
Min häst haltade inte speciellt mycket när hon hade det men det kan ju ändå vara lymfangit!
Lycka till!
 
Låter väldigt likt det som min pålla drabbades av i våras... :crazy: Förutom att hon hade ont och var svullen vid juvret. Någon feber att tala om var det inte heller.

Vet trodde att det var en fraktur eller en spricka så det var bara att åka in och röntga. Som tur var så hittade de ingenting. Istället trodde de att det var en kraftig ligamentskada.

Jag skulle iaf linda både det skadade benet och det friska i väntan på röntgen. Det är det enda tips som jag kan ge, + att det bästa är nog att röntga, för säkerhetsskull.

:confused:Konstigt att hästen fick smärtstillande, vet sa till mig att om det fanns misstanke om spricka eller fraktur så skulle hästen INTE ha något smärtstillande, för om hästen stödjer på benet så kan skadan bli mycket värre.

Färska sprickor är också väldigt svåra att upptäcka på röntgen...

Hoppas att det inte är allvarligt!
 
Kände en fullblodsvallack som hade lymfangit. Hans bakben blev jämntjockt och han kunde knappt stödja på benet. Detta upprepades ungefär en gång per år och han blev till slut avlivad för att han skulle slippa lida mer. :(
Det gick tyvärr inte att få någon ordning på benet. Detta hände för c:a 15 år sedan. Behandlingen är förhoppningsvis effektivare nu, så lycka till......
 
Tack för svaren!

Skälet till att han fick smärtlindrande var för att veterinären trodde det var lymfangit, och troligtvis oxå för att vi skulle få in honom. Han vägrade ju röra sig innan. Men som jag sa så var inte veterinären 100 % säker utan ville varna oss för att vi kanske var tvugna att åka in och röntga imorgon. Vi skulle oxå linda båda bakbenen (jodopaxomslag på det svulla benet) - vilket vi gjort. Nu är det bara att hålla tummarna och att det visar sig att det är en förbättring tills imorgon.

Han är oxå ett fullblod - men idag så är det oftast ganska så lätt att behandla lymfangit. Bara de inte gått för länge med det så det blir kroniskt. Och han var inte något nämnvärt svullen igår - för då hade jag sett det när jag visiterade honom.

Väntar som sagt nervöst på att se hur han ser ut imorgon.. :crazy:
 
Har fått lärt mej följande för att kunna kontrollera om hästen har lymfangit eller ej.
Tryck in tummen ganska hårt på svullnaden, släpp, är "tumavtrycket" kvar så är det lymfangit. Testa gärna själv och Lycka Till!
 
Det kan ju vara ett sticksår. Ofta är såna väldigt små och syns knappt (kan fått det av en gren eller så).

Om ett sådan litet sår blir infekterat kan detta leda till lymfangit. Vi hade en häst som fick detta och botades med penicillin i 5 dagar (eller var det 10 dagar?). Nåväl, hästen är OK igen. Vår häst haltade inte trots att hon var rejält svullen i upp över hasen.

Din häst kanske, förutom ett ev. sticksår, fått en spark som gör att den haltar?
 
Min häst fick en 5 dagars kur när hon hade lymfangit. Denna hästen är ju inte min men jag tar hand om honom när ägaren är på semester. Han är oxå satt på en 5 dagars kur pencillin och smärtstillande (2 påsar finadyne (tror det hette så) om dagen).

Hans feber hade imorse gått ner från 40 grader till 39 grader. Men han är fortfarande jätte svullen och vill knappt stödja på benet. Svullnaden kan ha lagt sig något sedan igår men i så fall är det minimalt. Veterinären ville inte ens komma ut och titta idag utan sa att i och med att febern gått ner så hade vi säkert hittat rätt. Men i går sa han att hästen skulle vara betydligt bättre idag annars skulle man kanske åka in med honom till djursjukhuset. Och hästen är inte betydligt bättre utan minimalt bättre. Idag sa han istället att hästen bör stö på benet ordentligt imorgon annars ska man börja oroa sig...

Hade detta varit min egen häst så hade jag gått emot veterinärens order och kört ner hästen och kollat idag. Men det känns inte rätt att göra det när det inte är min häst eller mina pengar det handlar om - jag kan nämnligen bli ganska så nojjig :angel:. Det känns heller inte riktigt rätt att åka iväg i onödan med en häst 8 mil till djursjukhuset när den har väldigt ont i benet - så lätt är det ju inte att stå i transporten även om man kör lugnt. Men är hästen inte bättre imorgon så kör jag iväg med honom för veterinären sa idag ordagrant att man skulle börja oroa sig om han inte stödde ordentligt på benet imorgon.

Usch vad jag hatar att gå i ovisshet.. :crazy:
 
Ja, nu är det bättre men han står nere på Helsingborgs djursjukhus. I torsdags eftermiddag när jag kom hem från träningen med min häst så hade det uppstått en knöl som blödde lite på hans benet (syntes ingen när jag körde till träningen så den uppstod på bara ett par timmar). Ringde då veterinären igen och hörde vad vi skulle göra - han tyckte att vi kunde avvakta till imorgon men om det inte var bättre då skulle vi åka iväg med honom. Jag kände dock att hade det varit någon av mina hästar så hade de redan stått på djursjukhuset så jag ringde dit oxå och hörde vad jag skulle göra. De sa att jag skulle komma in med honom då eller på fredagen för man var tvungen att skära upp bölden så att man fick ut allt - annars var det risk att han fick återkommande lymfangit (kronisk) mm. Jag och stallägaren (kan inte så mkt om hästar men hjälper gärna till) körde då in honom direkt. Så igår opererade de bölden och som tur var gick allt bra. Jag hoppas dock de behåller hästen där tills på torsdag då hans ägare kommer hem :crazy:. Känns dock som jag har gjort allt jag kunnat för hästen då jag hela tiden har gjort som veterinären sagt till mig att göra. Även om jag vet att om det var min häst så hade jag kört ner henne/honom direkt. Men då är det ju mina egna pengar jag slösar med :smirk:. För ibland kan jag vara en hönsmamma :angel:.. Hoppas nu att hästen blir bra snart så han får komma hem - men som sagt gärna efter torsdag ;).
 
Sv: Lymfangit?

Min häst har haft lymfangit 2 gångar ock båda gångerna har han varit ovillig att gå men aldrig jättehalt utan bara jätte stel.
 
Sv: Lymfangit?

Min pålle har lymfangit i sitt ena ben just nu. Inte ont alls, hon går i stort sett som vanligt, och busar i hagen och så.
Vi ger henne antibiotika och finadyn.
Vi är halvvägs genom kuren och jag hoppas det ger med sig.
 
Sv: Lymfangit?

Mitt fd gammelsto fick en sparkskada på seminstationen då dom hade rymt ur hagen in till de andra hästarna..Var bara ett yttepytte litet sår, men dagen efter såg benet ut som ett elefantben. Vi gjorde jodopaxomslag och lät det vara 1 dygn, svullnaden gick ned litegrann, men sen fick hon antibiotika och därefter försvann lymfangiten. Hon vara bara lite halt, mest stel i benet pga svullnaden.
 
Sv: Lymfangit?

Hej.
För ca 5 veckor sedan ringde en tjej från stallet och sa att min häst (ballet) stod i hagen på 3 ben. hennes vänster bak var jätte jätte svullen, från hoven gick upp över hasen. benet var så svullet så man kunde inte så var kotan eller hasen skulle sitta. vi var tvugna att ta in henne från hagen. och ringde vätrinär med en gång.
när vetrinären hade undersökt henne klart fick hon 3 stora sprutor av mediciner, som då var smärtstillande och pencillin men även lite vätska.
Och han sa att det var blodförgiftning, och jag skulle ringa dagen efter för att berätta om hon hade blivit bättre.
Hon hade inte blivit bättre men inte sämre heller så jag fick sticka till apoteket och hämta ut medecin till henne i 5 dagar.
Efter dom 5 dagarna så gick hon jätte bra på benet. haltade inte eller vissade att hon hade ont. man fick känna på benet utan att hon reagerade.
efter 2 veckor ringde jag vetrinären igen för att hon fortfarande var svullen över halsen. men vetrinären sa att det kunde ta lång tid innan det försvann, han sa även att jag skulle börja rida ballet för att hon skulle komma igång med benet. Efter en vecka utan förbättring ringde jag en klinik istället och berättade allt. och jag fick samma svar av dom, att det kan ta lång tid innan benet blev bra. Benet var svullen för att det kunde ta tid innan blodcirkulationen började sättas igång igen. Och för att hjälpa blodcirkulationen att komma igång skulle man rida henne.
nu efter några veckor så har det blivit en förbättring. hennes svullad börjar gå ner. hon är svullen men inte lika svullen.
Det går sakta men säkert ner. vissa dagar kan svullnaden vara lite mer. men det är dom dagarna som hon har vilat dagen innan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
3 829
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp