Lymfangit!!??!

Centaur

Trådstartare
Är lite orolig för min häst... För ett par dagar sen så fick han ett sår på insidan av hasen, inte så djupt, ungefär 10cm långt. Han har gjort det själv (broddsår).
Jag har självklart rensat och grejat som man ska, även gett arnika, som i normala fall skulle tatt bort svullnaden. Men hasen är fortfarande svullen, och i dag var det svullet nedåt också. Hästen är inte halt, men verkar lite ur form. Ingen feber. Jag misstänker begynnande lymfangit. Men jag kan ju inte ringa vet. och säga att jag tror min häst håller på att få lymfangit, dom kommer INTE ut då. Så, vad kan man göra?? :confused: Har haft lymfangit på min andra häst, och det var inte roligt.... :(
 
min ponny hade samma sak.. kom till stallet och hittade min ponny stående med svullet hö bakben och ett sår.. inte lika långt som ditt. sprang in till stallägaren och fråga, sen gick jag ut och gick med honom efter ett jag hade tvättat det ordentligt och sen tvättade jag det igen och hade på socatyl. och lindade stallbandage. dagen efter hade han blivit nästan helt bra och då skrittade jag ut och nu är han helt frisk.
en i mitt gamla stall hade lynfangit och de ringde veterinär, hon kom på en gång.
 
Lymfangit är som du själv sa inte roligt alls.
Tycker att du ska ringa veterinären och säga att han/hon får komma ut och kolla om du nu misstänker lymfangit.
Det är ju faktist därför veterinärerna finns. :smirk:

Lycka till!
 
Har ständiga problem med lymfangit på min känsliga tävlingshäst. Mitt råd är: Lägg ett bandage med mycket mild jod lösning under natten. Se till att hästen rör sig så mycket som möjligt, i hage + långa skrittpass. Så håller du svullnaden nere. Kolla tempen och ring vet om den får feber.
Tips om benet trots detta svullnar mycket så blanda i lite barnolja i jodlösningen så spriker inte huden så lätt.
Kom ihåg att rörelse är jätte viktigt även om hästen inte vill röra sig så mycket då det käns stelt. Men svullnaden går ner när den rör sig.
Lycka till
 
använd INTE upprepar INTe jodopax på lymfangit, hör med vet om du inte tror mig.. :eek:
lägg ett spritbandage med massa sprit och bomull över natten helst mer än 12tim och motionera hästen, gå ut och gå, ej ridning, så bloscirkulationen kommer igång... lycka till
 
Undrar bara-hur yttrar sej lymfangit?Har själv en häst med ett stort sår på hasen efter en olycka.Vi har penicillinbehandlat tio dagar men nu är jag rädd att han kanske åker på det nu också när jag slutat med penicillinet!!!!!
 
Varför inte ett jodopaxomslag!? Jag har då inte hört något annat i fråga om just lymfangit (skillnad vid öppna sår osv).

Jag skulle också lägga ett jodopaxomslag (bomull, linda, dränk in med jodopax (häll ur hink på benet) och lägg sedan en vanlig benlinda eller t ex vetwrap utanpå). Rörelse i hage stimulerar cirkulationen, "påtvingad" rörelse (leda, rida) ska man vara lite försiktig med eftersom man under vissa omständigheter kan få en spridning av infektionen i kroppen.

Lymfangit yttrar sig som en relativt jämn svullnad i de nedre extremiteterna efter exempelvis en liten (eller större för all del) sårskada. Benet kan se ut som en telefonstolpe. Om man trycker in sitt finger i svullnaden kvarstår ett avtryck en stund, ungefär som om man gör detsamma i en klump modell-lera. I de allra flesta fall försvinner svullnaden inom några dagar, men det finns de fall som blir kroniska. Lymfangiten kan, men är långtifrån alltid, förknippad med feber och/eller hälta.
 
I dag är benet forfarande svullet, men har ej blivit sämre. Det är fortfarande en "sårsvullnad" inte en "lymfangit-svullnad". Lyckligtvis! :) Men håller stenkoll på benet, blir det sämre ringer jag vet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 507
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 370
Senast: jakobe
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 493
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp