Lymfmassage

Bukefalos 30 år!

Min veterinär bedömer mjuk fettdepå annorlunda än hård av vätska, och det tycker jag hen gör rätt i, med tanke på att det är så vanligt att hästar sväller när de blir insulindysregulerade.

Risken för att det ska hända ökar när de har fettdepåer, men hård vätskedepå = det händer. Dysregulering alltså.

Då missuppfattade jag nog ditt förra inlägg bara för ja det är just det jag menar!

Jag har nyligen funderat på samma och har en tanke om att något som var en viktig rutin i militära hästhållningen och "tidiga ridskolan" var att man ryktade med en mjuk ryktborste riktigt länge. Varje dag.

Det behövs ju inte för att få hästen ren, det behövs inte ur ett vildhäst-perspektiv... Men rörelsen, trycket, riktningen är ju i princip densamma som vid lymfmassage.

Och vi håller hästarna instängda på oftast platt mark och begränsad yta. Så då kanske daglig lång rykt faktiskt behövs, för cirkulationen?
Min lymfmassör säger just det att om man inte kan eller vill lymfmassera själv så rykta hästen!

Sen är jag kluven till det här med att motion kan hjälpa. Jag kan inte promenera ponnyn just nu, så jag kör. Men hon tycker såklart det är astrist att bara skritta, så en del av passet blir trav eller galopp. Jag vill ju ge henne en rolig stund. Sen är det bra mot fång(esten) att höja upp pulsen lite.

Kan det funka med lågpulsjobb i början och slutet av ett pass och högpulsjobb i mitten? Eller blir allt bara blä då?

Sen är jag kluven till det här med att motion kan hjälpa. Jag kan inte promenera ponnyn just nu, så jag kör. Men hon tycker såklart det är astrist att bara skritta, så en del av passet blir trav eller galopp. Jag vill ju ge henne en rolig stund. Sen är det bra mot fång(esten) att höja upp pulsen lite.

Kan det funka med lågpulsjobb i början och slutet av ett pass och högpulsjobb i mitten? Eller blir allt bara blä då?
Min erfarenhet är att all motion hjälper så länge det inte är stressat. Alltså övertaggad häst som galopperar på tvären ger inte så mkt. Glad häat som galopperar på ger effekt.

Liknande trådar

• Gasig häst
  • Sönderhackad häck
  • Tips på täcke som inte trycker kring manken
  • Piggborste åsikter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat