Sönderhackad häck

Bukefalos 30 år!

aglaonema

Trådstartare
Granngårdens häck har blivit överslängd då den blev klippt på hästarnas betesåker och nu har man hackat sönder den med traktor eller liknande. Alltså undrar om hästar klarar att få i sig detta är det farligt? Inte haft dom där nu och vågar inte ta dit dom innan jag vet om det är skadligt för dom.

Granngårdens häck har blivit överslängd då den blev klippt på hästarnas betesåker och nu har man hackat sönder den med traktor eller liknande. Alltså undrar om hästar klarar att få i sig detta är det farligt? Inte haft dom där nu och vågar inte ta dit dom innan jag vet om det är skadligt för dom.
Helt omöjligt att svara på om man inte vet vad det är för häck? :confused:

Enligt Google skulle dom kunna få tarmvred och foderstrupsförstoppning av att äta sönderhackad häck.

Pinnar i 'lagom' storlek kan också sätta sig på tvären mellan tänderna i över och/eller underkäken.
Japp. Har hänt min shettis ett par gånger att hon fick pinnar som kilade sig fast mellan tänderna i överkäken. Inte från att äta bitar från en häck dock, utan jag har ingen aning om var hon hittade pinnarna.

Japp. Har hänt min shettis ett par gånger att hon fick pinnar som kilade sig fast mellan tänderna i överkäken. Inte från att äta bitar från en häck dock, utan jag har ingen aning om var hon hittade pinnarna.

Också varit med om det ett par gånger, dock inte på egen häst. Gång 2 tittade jag på en ponny i ca 10 sekunder och bara 'ni ska nog kontakta veterinär, han har nog en pinne i gommen' fick sms nån timme senare om att jag hade rätt... :meh:

Kan absolut ta bild på häcken men är på jobbet nu just men det är bäst att inte släppa dit hästarna alltså?

Förstår nog inte riktigt. Hästarna kom alltså inte åt häcken förut, utan när häcken klipptes slängdes klippet ut i beteshagen?

Personligen hade jag till varje pris tagit reda på viken sorts häckväxt det är innan jag lät hästarna gå dit. Däremot hade jag nog inte varit rädd för risken med att tugga på pinnar, men jag kan absolut värdera den risken fel. Jag ger mina hästar lövsly hela vårsäsongen och julgran till jul och det verkar gå bra.

Förstår nog inte riktigt. Hästarna kom alltså inte åt häcken förut, utan när häcken klipptes slängdes klippet ut i beteshagen?

Personligen hade jag till varje pris tagit reda på viken sorts häckväxt det är innan jag lät hästarna gå dit. Däremot hade jag nog inte varit rädd för risken med att tugga på pinnar, men jag kan absolut värdera den risken fel. Jag ger mina hästar lövsly hela vårsäsongen och julgran till jul och det verkar gå bra.
Häcken är andra sidan diket och när föräldrarna klippte den slängde dom över kvistarna till åkern där hästarna går, för att dom inte ville ha kvistarna på gården då. Nu häromdagen blev kvistarna söndermalda vet inte med vad dock.

Däremot hade jag nog inte varit rädd för risken med att tugga på pinnar, men jag kan absolut värdera den risken fel. Jag ger mina hästar lövsly hela vårsäsongen och julgran till jul och det verkar gå bra.
Jag tänker att det är en skillnad på flisade pinnar och avklippta grenar/sly.
Däremot har jag ingen aning om hur man ska bedöma kombinationen flis och häst, bara att det nog inte är jämförbart. Typ att det kan bli en annan sorts bitar som är små och hårda med skarpa kanter. Antar det kan bero lite på hur det är flisat också?

Jag tänker att det är en skillnad på flisade pinnar och avklippta grenar/sly.
Däremot har jag ingen aning om hur man ska bedöma kombinationen flis och häst, bara att det nog inte är jämförbart. Typ att det kan bli en annan sorts bitar som är små och hårda med skarpa kanter. Antar det kan bero lite på hur det är flisat också?
Det har du säkert rätt i.

IMG_5434.webp

Liknande trådar

• Gasig häst
  • Farlig ponny, råd och stöd!
  • Trasiga hovar
  • Den stora militärövningen

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund