Jag blev fruktansvärt seg i huvudet av Lyrica och det var ett helvete att sätta ut den. Mycket värre än benso som jag stått på regelbundet periodvis. Skulle aldrig ta Lyrica igen.
 
Tack för alla svar!! Jag överväger fortfarande om jag ska ta medicinen eller inte.

Hur kändes insättningen av Lyrican för er? Hur fort blev ni toleranta och fick öka dosen?

Fungerar det att använda den som behovsmedicin? Så att man inte blir beroende men ändå kan ha hjälp av den de dagar ångesten är totalt överväldigande?
Insättningen var ingen stor grej. Minns faktiskt inte att jag fick så mycket symptom på något egentligen.

Nej, den funkar nog inte som behovsmedicin.
 
Angående att de slänger mediciner på en så har jag lyckligtvis inte upplevt det själv. Men då grundar sig mina erfarenheter mestadels på besök för knappt 10 år sedan, så det kan ha ändrats.

Lite off-topic.
Har också lamotrigin av samma anledning som du. Tack och lov för den läkaren som kom på det innan jag var tvungen att prova mig igenom diverse medicincocktails. Fick prova en hög SSRI men det var mestadels innan den läkaren.

Men hur har du det idag? Står du kvar på lamotrigin/något annat eller är du medicinfri?
Jag står kvar på min, och är inte sugen på att sluta. Det var förvisso år sedan min senaste depression som påverkade min arbetsförmåga.

Jag är helt utan medicin idag, på gott och ont. Mår för det mesta bra. Skulle jag börja dippa regelbundet igen skulle jag tveklöst satt in lamotrigin igen och varit försiktig med att sluta.
 
Jag är helt utan medicin idag, på gott och ont. Mår för det mesta bra. Skulle jag börja dippa regelbundet igen skulle jag tveklöst satt in lamotrigin igen och varit försiktig med att sluta.
Härligt att det funkar utan.
Jag vågar nog inte sluta, men å andra sidan har ingen bett mig heller 😇.
Min känsla är nog också att om stressnivån är hög en lite längre period kunde jag nog halka ned igen utan medicin, så tror jag fortsätter så länge jag är så pass biverkningsfri och ingen har ett väldigt bra (hälso)skäl till att jag bör sluta.
 
@Bapelsin @Gandalf @parellikusken @MissFideli m.fl.

Är det någon av er som druckit alkohol och tagit voxra? Äter även escitalopram.

Mamma fyller år idag och hade kunnat tänka mig ta 1-2 glas vin, om det går.
Har precis börjat äta voxra och inte druckit alkohol på nästan ett år, så vet inte vad jag har att förvänta mig.
 
@Bapelsin @Gandalf @parellikusken @MissFideli m.fl.

Är det någon av er som druckit alkohol och tagit voxra? Äter även escitalopram.

Mamma fyller år idag och hade kunnat tänka mig ta 1-2 glas vin, om det går.
Har precis börjat äta voxra och inte druckit alkohol på nästan ett år, så vet inte vad jag har att förvänta mig.
Har druckit utan problem med dom medicinerna. Undviker dock att dricka när jag mår dåligt och inte känner mig stabil i måendet.
 
@Bapelsin @Gandalf @parellikusken @MissFideli m.fl.

Är det någon av er som druckit alkohol och tagit voxra? Äter även escitalopram.

Mamma fyller år idag och hade kunnat tänka mig ta 1-2 glas vin, om det går.
Har precis börjat äta voxra och inte druckit alkohol på nästan ett år, så vet inte vad jag har att förvänta mig.

Man skall, enligt läkare (och i min erfarenhet) vara väldigt försiktigt när man kombinerar voxra och alkohol då medicinen kan påverka hur alkoholen tas upp i kroppen.

/Elo - blev stupfull på en 4,5% cider.
 
@Bapelsin @Gandalf @parellikusken @MissFideli m.fl.

Är det någon av er som druckit alkohol och tagit voxra? Äter även escitalopram.

Mamma fyller år idag och hade kunnat tänka mig ta 1-2 glas vin, om det går.
Har precis börjat äta voxra och inte druckit alkohol på nästan ett år, så vet inte vad jag har att förvänta mig.

Bara druckit nått glas champagne nått nyår, annars dricker jag inte alkohol. Att jag inte dricker, är inte av medicinska skäl utan för att jag inte tycker det är gott.
 
@Bapelsin @Gandalf @parellikusken @MissFideli m.fl.

Är det någon av er som druckit alkohol och tagit voxra? Äter även escitalopram.

Mamma fyller år idag och hade kunnat tänka mig ta 1-2 glas vin, om det går.
Har precis börjat äta voxra och inte druckit alkohol på nästan ett år, så vet inte vad jag har att förvänta mig.

Jag svarar bara för mig själv, men jag dricker ett glas vin några gånger i veckan och blir full (ej redlös) några gånger om året.

Jag äter fler mediciner som man egentligen inte ska blanda med alkohol, men jag upplever inget problem med det. Vill dock inte uppmuntra någon att dricka på medicin som man inte ska blanda med alkohol.
 
Drack ett halvt glas vin och fick en allergisk reaktion, överläppen svullnade upp.
Aldrig varit med om tidigare.

Mådde sisådär, jag tycker fortfarande att jag "känner" att medicin frisläpps. Inte värt det. 🙂
 
Fått pregabalin utskrivet, och ska enligt läkaren börja ta det dagligen nu. Hon nämde i förbifarten att i Sverige är man försiktig med att skriva ut det men i andra länder är det vanligare/vanligt. Hon är själv inte svensk.

Kommer hem och inser att det är samma sak som Lyrica. Och nu vettesjutton om det här är något jag vågar ta? Någon här som har erfarenhet av denna medicin?

Hur blir man av den? Avtrubbad och flummig? Hur snabbt blir man beroende? Har förstått att avtändningen inte är så kul heller, och att många har svårt med det?
Jag är inte så förtjust i lyrica, för mig så blev ångesten inget mindre (åt den mot just ångest). Provade högre dos men nej, sen var det jättesvårt att sluta trots att det bara var ca 7mån som jag åt den!

Har provat många olika medier, mot depression står jag på duloxetin 120 mg som du också skulle börja med. Ska dock antagligen byta ut den då jag ätit den i flera år och effektien verkar ha försvunnit ☹️

Mot ångesten så har jag oxascand och Zyprexa som tas vid behov ( blir varje dag ). Det har hjälpt mycket. Att sova på till natten har jag nozinan.
 
Fått pregabalin utskrivet, och ska enligt läkaren börja ta det dagligen nu. Hon nämde i förbifarten att i Sverige är man försiktig med att skriva ut det men i andra länder är det vanligare/vanligt. Hon är själv inte svensk.

Kommer hem och inser att det är samma sak som Lyrica. Och nu vettesjutton om det här är något jag vågar ta? Någon här som har erfarenhet av denna medicin?

Hur blir man av den? Avtrubbad och flummig? Hur snabbt blir man beroende? Har förstått att avtändningen inte är så kul heller, och att många har svårt med det?

Jag har ätit Lyrica en kort period mot nervsmärtor. Fick det insatt (och ganska snabbt upptrappat) efter en stor ryggoperation. Kom upp i full dos innan jag började känna av biverkningar ordentligt. Upplevde att jag blev helt avtrubbad, fick svårt att svälja och svårt att få fram ord ibland.
Valde att snabbt trappa ned. Satte ut den för fort och mådde fruktansvärt efteråt. Fick börja igen och sen trappa ned extremt långsamt.

Har nu fått Gabapentin utskrivet istället men vågar inte börja då jag är rädd för liknande upplevelser.

Med det sagt har jag hört många som tycker att Lyrica fungerar väldigt bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 504
Senast: Skorpis_8
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 300
Senast: Åsa A
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Kropp & Själ Jag har diskuterat med barnmorska och kommit fram till att det egentligen finns tre alternativ för mig. P-stav, hormonspiral, eller...
2
Svar
23
· Visningar
4 182
Senast: sidensvans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp