mac + blogg.se = skit

Ava22

Trådstartare
Jag köpte mig en MacBook Pro för nån månad sen. Jag har bara använt vanlig pc innan, så jag är totalt nybörjare på mac. Allt funkar kanon och jag är jättenöjd, men...
Jag har en blogg, på bloggportalen blogg.se. När jag skriver inlägg och postar dem så slår bloggen ihop styckena. Det är störigt då jag vill dela upp inläggen i stycken om jag skriver nått långt. Varför blir det så? Är det någon inställning jag måste göra? Hade inte problem med det när jag hade pc:n.
Och när jag ska föra över bilder från i-Phonen till datorn och sen lägga över bilderna i bloggen så blir de alltid felvända om jag tagit bilden "stående". Den lägger bilderna rätt i programmet när jag för över, men sen i inläggen blir de felvända ändå!

Lite hjälp tack om någon vet!

Sv: mac + blogg.se = skit

Välkommen till den gropiga vägen mellan PC och Mac! :D

Hade exakt samma problem, så jag bestämde mig sedan för att skita i Safari och helt enkelt ladda ner goa Firefox istället. Då försvann problemet med att mellanrummen försvann.

Sen var det de samma med bilderna. Jag får infoga de felvända bilder till iPhoto, klicka på redigera och sedan rotera dem. Avsluta med "Klar".

Voilá, dina problem borde lösa sig! :banana:

Hej!! :D:D

Ja det är sannerligen en gropig väg :p
Jag kör chrome, som jag gillar.. Men jag ska testa att ladda ner firefox istället och se om de blir bättre! Körde firefox på pc:n innan och då var det inga konstigheter.

Ska testa det med bilderna efter jobbet ikväll, TACK för hjälpen!!! :)

thanks! Jag är inte sugen på att byta bloggportal, så det blir att byta till Firefox då!

Eller så försöker du få blogg.se att förstå att det är dumt att köra på IE-standard och att W3C är ganska bra grejor...

Ja, det hade varit det allra bästa!
Undrar varför de inte byter?! Fler kör ju Mac numera, och andra webbläsare med för delen?

Välkommen till den gropiga vägen mellan PC och Mac! :D

Hade exakt samma problem, så jag bestämde mig sedan för att skita i Safari och helt enkelt ladda ner goa Firefox istället. Då försvann problemet med att mellanrummen försvann.

Sen var det de samma med bilderna. Jag får infoga de felvända bilder till iPhoto, klicka på redigera och sedan rotera dem. Avsluta med "Klar".

Voilá, dina problem borde lösa sig! :banana:
Iphoto vill inte riktigt fungera, när jag lägger över bilderna så säger den att det inte inte finns tillräckligt med skivutrymme. Fattar inte vad jag gör för fel med programmet.

Iphoto vill inte riktigt fungera, när jag lägger över bilderna så säger den att det inte inte finns tillräckligt med skivutrymme. Fattar inte vad jag gör för fel med programmet.

Men, vad märkligt! Då vet jag faktiskt inte vad man ska göra... Som jag har svurit över min MacBook ibland alltså... :p

Får be min kille kolla på det nästa helg, nackdelen med distans, haha! Men snart flyttar vi ihop, då langar jag bara över datorn till honom så får han lösa det:P

Hehe, jag svor bra länge innan jag fick hjälp. Jag fick alltid gå in och lägga till radbrytningen manuellt i HTLM-stuk.
Men håll nere shift när du vill byta rad så blir det en radbrytning där. Alltså tangenten med en pil uppåt. Med andra ord Shift+Enter=Radbrytning.
Tar en stund att lära sig men nu går det av bara farten och jag gör så i stort sett jämt när jag byter rad nu, även på PC. :p

Jag skulle tipsa er om denna sida som hjälpt mig oerhört!
Jag är ful och lägger in länken, försvinner den så sök på google 'Kortkommandon Mac' så har jag för mig att det är första länken som ploppar upp.

Here you go; Hiiiimla bra sida

Senast ändrad:

thanks!!
Lägger in den bland bokmärkena! Använder mer snabbkommandon nu efter att jag köpt maccen än innan med pc:)

Samma här!
Tycker att mac är så himla simpelt när man väl kommit underfund med det hela, tillskillnad ifrån pc!
Jag blir nästan irriterad när jag sitter vid pc'n och det inte finns enklare sätt att göra saker på. ;) haha!

Någon som jag inte riktigt gillar är scrollningen. Efter den sista uppdateringen så har den bytt håll. Ska du skrolla ner så drar du fingrarna uppåt och vise verca. Himla lätt att glömma. :p

Detta är på tal om ingenting, mitt tretusende inlägg :eek: :D

Scrollningen går att ändra! Jag gjorde det iaf så jag inte skulle bli så förvirrad :p

Håller med, när jag sitter på pc använder jag kortkommandona som jag använder till maccen med, men det funkar inte alltid som jag vill ;)

Scrollningen går att ändra! Jag gjorde det iaf så jag inte skulle bli så förvirrad :p

Håller med, när jag sitter på pc använder jag kortkommandona som jag använder till maccen med, men det funkar inte alltid som jag vill ;)

Haha, vafan!
Synd att vi inte visste det tidigare. skulle jag byta nu så skulle min hjärna få kortslutning! :rofl:

Haha, men ellerhur. Brukar bli superarg när jag inte hittar @ på pc'n.. :D

Jag brukar bli hemskt förvirrad när jag vänder uppochner på skärmbilden på jobbpcn med Alt Gr + neråtpil, jag vill ju bara längst ned på sidan!
(och jag gör det såklart minst en gång per dag)

Liknande trådar

IT & mobiler För några dagar sedan uppdaterade jag min MacBookAir till Mac OS Sierra version 10.12 och sedan dess fungerar det inte att hämta bilder...
Svar
4
· Visningar
794
Senast: ptr
·
IT & mobiler Hoppas det är någon Mackunnig här inne som vill hjälpa mig. Jag skaffade en MacBook Pro för ca 1 år sedan. Har varit supernöjd och...
Svar
2
· Visningar
1 170
IT & mobiler Jag har sedan några månader tillbaka en Macbook. Novis som jag är på Mac har jag provat mig fram och lärt mig under tiden. Något som jag...
Svar
9
· Visningar
3 144
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II