Mac-fråga

Philosophia

Trådstartare
Jag har precis startat upp min macbook och har tre kanske lite krokade frågor:

Den där mappen med ett hus på som ligger uppe på skrivbordet (kan det vara hemmappen?) ska den alltid ligga uppe eller kan man klicka ned den?

När jag ska installera officepaketet så ska ju alla andra program/filer vara avstängda. Är den där mappen med ett hus på skrivbordet ett program som ska stängas ned innan jag startar installationen?

Om jag stänger ned mappen i de två tidigare frågorna, var hittar jag den sen?

:o
 
Senast ändrad:
Sv: Mac-fråga

Jag har hittat svar på alla mina frågor!

En annan sak, hur är macen uppbyggd när det gäller dokumentmappar? Påminner det minsta lilla om PC? Min nya macbook påminner ingenting om den förra macen som jag hade, så jag känner inte alls igen mig.
 
Sv: Mac-fråga

En ytterligare fråga: Worddokumentet blir verkligen pyttelitet! Hur gör jag det större - det hjälper inte att dra ut det. Desutom. verktygsfältet ligger i en ruta till höger om dokumentet, hur får jag det att ligga vågrätt över dokumentet?
 
Sv: Mac-fråga

Även om jag har mac själv så lyckas jag inte komma på några bra svar på dina frågor så jag rekommenderar dig att besöka ett mac-forum för att få svar, där finns garanterat någon som sitter med samma variant av Tiger som den du har. Titta gärna in på MacWorld, där brukar de vara duktiga på att hjälpa till. :idea:
 
Sv: Mac-fråga

En ytterligare fråga: Worddokumentet blir verkligen pyttelitet! Hur gör jag det större - det hjälper inte att dra ut det. Desutom. verktygsfältet ligger i en ruta till höger om dokumentet, hur får jag det att ligga vågrätt över dokumentet?
Menar du att texten blir liten? Kolla uppe till höger någonstans, där finns det en procent-grej. Dra upp till 125% eller 150% så går det att läsa vad man skriver. :D

Ang. mapparna så är det ingen större skillnad mot Windows, tycker jag. Fungerar på samma sätt.
 
Nya macfrågor!

Jag håller fortfarande på att lära mig min nya macbook. När jag skapar mappar (vilka jag för övrigt hade svårt att först lokalisera) så finns det ju flera olika alternativ att välja mellan. En bränningsmapp vet jag vad det är, men om jag ska ha en mapp för t.ex. wordfiler, väljer jag det vanliga mappalternativet eller väljer jag smartmapp?

Min fråga är egentligen vad skillnaden mellan mapp och smartmapp är.
 
Sv: Nya macfrågor!

En vanlig mapp är just en vanlig mapp, precis som i Windows. Du kan skapa den med tangentbordskommandot Shift+Kommando(Äpple/Kringla)+N. En smart mapp har jag nog aldrig använt, men jag antar att den fungerar lite som en smart spellista i iTunes, dvs du kan bestämma att till exempel alla filer av en viss typ ska läggas i den mappen. Eller alla filer med ett visst nyckelord. Eller liknande. Mappen "uppdateras" sedan dynamiskt.

En annan sak som är fyndig är dessa två kortkommandon:
Gömma aktivt program: Kommando+H
Byta aktivt program med tangentbordet: Kommando+Tab


:)
 
Sv: Nya macfrågor!

Tack! Det tar tid att lära sig nya saker. Särskilt som jag fortfarande arbetar med Windows på jobbet. En glad nyhet är dock att jag har begärt och fått beviljat en imac till jobbet :bump:, så snart är jag en ren macanvändare!
 
Sv: Mac-fråga

99mac kickar MacWorld-forumet alla gånger. ;)

Jag vill för övrigt också ha en iMac, men min lilla vita fara (en MacBook) ser så ledsen ut när jag funderar på att byta. :D
 
Sv: Mac-fråga

Ja det sägs så, men jag gillar inte det forumet alls. Dels måste man vara registrerad och inloggad för att alls kunna läsa något där, och dels har de i praktiken ett krav att man som registrerad medlem måste vara aktiv skribent och inte bara läsa. Jag som sällan skriver men läser mycket känner mig bara pressad av deras krav, så jag håller mig till MacWorld där jag får läsa hur mycket jag vill utan att skriva ett ord! :)
 
Sv: Mac-fråga

Vad är det för svammel? Läsa kan man göra även om man inte är inloggad och jag var helt inaktiv i nästan ett år utan att mitt konto inaktiverades. Låter som typiskt MacWorld-skitsnack. ;)

(Ja, jag retas med dig!)
 
Sv: Mac-fråga

*KL*

Ibland kan man tro att datorer har känslor! Min lilla Acer travelmate som varit mig trogen i snart fyra år håller ju på att pensioneras (a.k.a utbytt mot en Macbook), bland annat pga ett tangentbordsfel där backspaceknappen inte fungerar.

Till min stora häpnad började backspace fungera idag! :eek: Kan det vara så att den lilla travelmaten anstränger sig allt vad han kan för att han inte ska bli undanskuffad av Macbooken?

Vem vet, snart kanske han slutar tjuta när jag startar honom också! ;)
 
Sv: Mac-fråga

Klart de har känslor! Min lilla vita fara har verkligen skärpt sig sen jag började fundera på att byta ut den mot en iMac. :D Den har alltid funkat väldigt bra, men den har blivit markant snabbare senaste tiden.
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 784
Senast: TinyWiny
·
Relationer Disclaimer: Om man inte vill läsa om mitt sexliv kan man klicka bort tråden redan nu. Är det någon som har lyckats återuppväcka ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 620
Senast: Sootie
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 173
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp