MacBook Air=nästa dator?

vinkelina

Trådstartare
Kommer att behöva köpa ny dator då jag börjar skolan i höst. Har pga sjukdom svårt att skriva länge och mycket för hand.

Dessutom måste jag ha en lätt dator,Max två kg så jag orkar bära den.

Är air nått att rekomendera då. Den finns väl som 13 tum? Kommer till 90% att användas till skolarbete i skolan och hemma. Lång batteritid ett plus. Nått negativt med den?

Sv: MacBook Air=nästa dator?

En Air är ett utmärkt val för skolarbeten + vanlig surf. Liten, låg vikt och "lång" batteritid. Men räkna med att den räcker ca 5 timmar istället för de 7 som Apple anger så blir du inte besviken. :p
Jag har kört min 13" Air från 2010 både som stationär hemma samt använt den när jag har jobbat på annan ort, har funkat utmärkt.

5 timmar låter bättre än de 3-4 andra tillverkare lovar. Man har ju kanske inte möjlighet att sitta nära ett eluttag varje lektion

Tror den har bara ett USB-uttag. Men en 13-tuns Air är min drömdator :)

Gamla Air från 2011 har två stycken USB2. Nya Air från 2012 har två stycken USB3. Dessutom har de Thunderbolt som är dubbelt så snabbt som USB3. :p (10Gb/s)
Köp till ett tangentbord, en mus och en skärm och du har en perfekt stationär dator hemma.

Min sambo har en 13 tum, air som jobbdator. Hade tidigare Pron, 15 tum som arbetsdator, men han trivs faktiskt bättre med 13 tummaren som jobbdator. Sen använder han den till all annan surf och spel också. Jag har lånat den (jag har Pron, 15 tum), och den är riktigt fin att använda. Ett minus dock, fläkten. På min låter den aldrig, med på hans låter den ganska ofta, men det är när han spelar mycket och har den i sitt knä. Kan bero på det, och på att det är en SSD-disk. Han hade det i sin gamla Pro och den lät med när han donade med tunga saker på den.
Du kommer inte ångra ett köp! :D

Hej!

Jag har en 13-tums air, älskar den. Kan bära den på en hand (och jag har svaga handleder som knappt kan hålla ett dressyrspö) och får ofta motstå impulsen att testa att kasta upp den i luften :laugh:.

Nackdelar som jag hittat (och jag har haft den 1 år och använder den dagligen i jobbet, kanske 8 timmar, och sen på fritiden) är möjligtvis att den inte har uttag för "trådat" nätverk, men det går såklart att köpa till nån pryttel som fixar det. Det andra jag har lite svårt för är att den inte tål sol och värme lika bra som min gamla MacBook och jag ääälskar att jobba ute i solen på balkongen. (Fläkten blir helt galen och jag är lite hysterisk på att vilja ha tyst omkring mig). Jag brukar få bygga små solskydd åt den så går det dock bra :-).

Tror inte du kommer ångra dig en sekund om du skaffar en!

/Lavinia,:love: my Mac(s)

ni gör ju mig inte mindre frestad ;)

Vissa säger dock att de kan vara svårt att använda Mac i skolan då skolor oftast använder PC. Har ju dock en pc hemma, som man kanske kan använda i nödfall om de nu är nått som inte skulle funka?

ni gör ju mig inte mindre frestad ;)

Vissa säger dock att de kan vara svårt att använda Mac i skolan då skolor oftast använder PC. Har ju dock en pc hemma, som man kanske kan använda i nödfall om de nu är nått som inte skulle funka?

Vad använder du för program i skolan? Det mesta finns även till Mac. Dessutom, om det inte funkar kan du installera Windows på en Mac. ;)

Jag jobbar både på Mac och Pc. Numera är det inga bekymmer alls att flytta grejer mellan utan kompatibiliteten är närapå perfekt.

Tyckte de jag titta på hade Windows 7 redan. Så då borde det ju inte vara några problem alls

Hej!

Slänga in windows går, det är lite "småkrångligt" och oftast inget som finns förinstallerat på nya macar (varför skulle apple lägga in det liksom, det är deras konkurrenters grejor).

Jag har kört mac rakt igenom och har inte haft särskilt mycket problem. De enda problemet jag hade när jag pluggade var att vår "syo" ville ha cv i wordformat, men då talade vi lite snällt om för henne hur lätt virus sprids med det och sen var hon ok med pdf:er, vilket ÄR ett bättre format för att skicka runt dokument.

Man kan också konvertera till Word om man verkligen vill, men ofta blir layout (om man nu har sån) lite skum (dvs gör INTE så med cvt).

Jag använder endast windows för att kolla om saker funkar i internet explorer, annars finns allt jag behöver på macen.

/Lavinia

Jag köpte en air 13" i vintras/våras och är jättenöjd! Rekommenderas verkligen!

Är det någon som har 11,6-storleken?

Hur är den i förhållande till 13-tummaren? Den verkar inte vara fullt så snabb, men så har jag läst att en del recensenter ansett att 13-tumsdatorn blir varm.

Ni som har macar, blir den varm i knäet?

Hej!

Slänga in windows går, det är lite "småkrångligt" och oftast inget som finns förinstallerat på nya macar (varför skulle apple lägga in det liksom, det är deras konkurrenters grejor).

Jag har kört mac rakt igenom och har inte haft särskilt mycket problem. De enda problemet jag hade när jag pluggade var att vår "syo" ville ha cv i wordformat, men då talade vi lite snällt om för henne hur lätt virus sprids med det och sen var hon ok med pdf:er, vilket ÄR ett bättre format för att skicka runt dokument.

Man kan också konvertera till Word om man verkligen vill, men ofta blir layout (om man nu har sån) lite skum (dvs gör INTE så med cvt).

Jag använder endast windows för att kolla om saker funkar i internet explorer, annars finns allt jag behöver på macen.

/Lavinia

Vilket program skriver du i, om du inte använder word? Hur fungerar det med att öppna word-dokument? Blir formatteringen konstig då också?

Förresten, vilket alternativ har mac-användarna till excel etc, jag menar hela office-paketet?

Jag använder nästan enbart office till allt som har med jobbet att göra, men jag har iofs pc också...

Datorns temperatur beror ju på fler saker. Tex vad du gör, om du tex har något annat än datorn i knät etc. Själv har jag aldrig haft en bärbar som är svalare än min Air. Den ligger sällan över 50 grader i CPU-temp.
Eftersom Office-paketet finns till Mac är inte den biten något problem.

Min air blir lite varm ibland, då går fläkten igång också. Men överlag tycker jag att den håller sig sval!

Ang office så finns det paketet att köpa till Mac också.

En Air är ett utmärkt val för skolarbeten + vanlig surf. Liten, låg vikt och "lång" batteritid. Men räkna med att den räcker ca 5 timmar istället för de 7 som Apple anger så blir du inte besviken. :p
Jag har kört min 13" Air från 2010 både som stationär hemma samt använt den när jag har jobbat på annan ort, har funkat utmärkt.

Går det att byta batteri i en Macbook Air utan verktyg?

Går det att byta batteri i en Macbook Air utan verktyg?

Nej, man måste ha en torx-liknande mejsel för att byta. Finns på nätet för en billig penning. Batterier kan man också köpa på nätet. Men absolut enklast är ju att lämna in den och få batteriet bytt.
Min Air är 18 månader gammal, har 111 cykler på batteriet och batteriet håller fortfarande i dryga 4 timmar vid normal slösurf.

en snabb fråga till . klarar man skolarbete (skrivarbeten till 90 %) med den mindre minneskapaciteten (128Gb)

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag... 2
Svar
23
· Visningar
1 714
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
793
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Vi väntar en lillebror i juli till Ludvig (snart 6) o Amanda ( snart 2.5), och den här gången funderar jag starkt på syskonvagn. När À...
Svar
17
· Visningar
2 486
Senast: Brandgul
·
IT & mobiler Som vanligt så kommer allt på en gång. Jag flyttar till Berlin om en vecka och kom på nu att jag behöver dels en ny kamera, dels en ny...
Svar
1
· Visningar
850
Senast: sussisus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S