Macro till Nikon

Andorra

Trådstartare
Förslag på prisvärt macro-objektiv som passar till Nikon dx format?
Sugen på att köpa men vill ha lite input vad som kan vara bra. Har en Nikon 7100.

Nu är jag inte särskilt haj på just Nikon, men jag har för mig att bl.a. @Flixon använder Nikon ;). Vilken prisklass hade du tänkt dig? Viktigt att det är nytt eller kan du tänka dig begagnat?

Nu är jag inte särskilt haj på just Nikon, men jag har för mig att bl.a. @Flixon använder Nikon ;). Vilken prisklass hade du tänkt dig? Viktigt att det är nytt eller kan du tänka dig begagnat?
Stämmer bra! :) Däremot har jag sämre koll på macro, så jag passar bollen vidare till @cili som jag har för mig har bättre koll på just det!

Förslag på prisvärt macro-objektiv som passar till Nikon dx format?
Sugen på att köpa men vill ha lite input vad som kan vara bra. Har en Nikon 7100.
Jag använder nästan enbart mitt Nikkor 40/2.8 micro (vad skillnaden på micro och macro är vet jag inte, jag kan i vilket fall fota väldiga närbilder :) ). Det är dessutom ett himla billigt objektiv. Är hur nöjd som helst med det, så det sitter på min kamera nästan konstant.

Har nu även köpt ett Tamron 70-200/2.8 macro, dock inte hunnit testa det än. Kan återkomma med recension på det om några dagar :)

Vad som passar dig beror på vad du fotar!
Är det fjärilar vill du ha en längre brännvidd, kanske 100mm (med längre brännvidd kan du vara längre bort från objektet du fotar). Vill du att objektivet ska fungera som normalobjektiv också är kanske 40mm bättre.
Som jag har förstått det är det ganska enkelt att tillverka ett helt ok makroobjektiv varför du inte alls måste betala 10 000 får att få något bra. Fundera på vad du fotar så du kan bestämma vilken brännvidd som passar dig, ta sedan ett objektiv i en prisklass som är rimlig för dig!
Själv skulle jag gå för Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 som just nu finns till bra pris och som tar bilder så det duger åt de flesta (exempel nedan)
3792168996_5e8ae2a71b.jpg

Vad som passar dig beror på vad du fotar!
Är det fjärilar vill du ha en längre brännvidd, kanske 100mm (med längre brännvidd kan du vara längre bort från objektet du fotar). Vill du att objektivet ska fungera som normalobjektiv också är kanske 40mm bättre.
Som jag har förstått det är det ganska enkelt att tillverka ett helt ok makroobjektiv varför du inte alls måste betala 10 000 får att få något bra. Fundera på vad du fotar så du kan bestämma vilken brännvidd som passar dig, ta sedan ett objektiv i en prisklass som är rimlig för dig!
Själv skulle jag gå för Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 som just nu finns till bra pris och som tar bilder så det duger åt de flesta (exempel nedan)
3792168996_5e8ae2a71b.jpg
Är det det som ligger strax under 5000:-?
Tänkt fota blommor och en del insekter, detaljer helt enkelt.

Liknande trådar

Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill... 6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 847
Senast: Otherside
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 642
Senast: Gunnar
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 156
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈