Madrassera boxen..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare curryfia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 029
C

curryfia

Jag har en tvååring som är väldigt smidig av sig och tycker om att rulla sig i boxen, det är bara det att hon tar i så att hon slänger med bakbenen så de åker in i boxväggen med en väldig fart. Varje gång är det hasspetsen som tar smällen, gång på gång har hon haft svullnader men än så länge har de gått tillbaks. Ska nu, innan hon får piphas, madrassera väggar. Tänkte höra om det är någon som har nå´n bra idé om vad jag ska använda för material och hur jag ska göra.
Jag skulle bli jätteglad om nå´n kunde hjälpa mig!!

Sv: Madrassera boxen..

Det måste vara något som dämpar ordentligt, så det räcker nog inte till. Hon har två stenväggar i boxen så det blir jättestumt när det är någon av dessa hon slår i. Hade tänkt mig nå´n sorts gummiskynken som sitter en bit ut från väggen så att det blir en luftspalt som tillsammans med gummit dämpar.

Du sätter en list som sticker ut 5 cm från boxväggen. Fäst den ganska högt upp 3/4 upp på väggen typ. På den skruvar du fast överkanten av en gummimatta som sen får hänga löst ner.

Gummimattan hänger med luft bakom så när de smäller i den fjädrar den. Dessutom är den ypperlig att ge grepp med om de rullar fast. Är hon väldigt våldsam kan du få ha den ännu längre ut från väggen.

Det är fö bra för hästar som sparkar i dörren med, eftersom det inte låter utan mattan bara fjädrar undan och då minskar förslitningsskadorna och det är inte lika roligt tycker hästarna eftersom det inte låter.

Tack! Det låter bra... Hur tjock behöver mattan vara ungefär och vart får man tag på dem?

Räcker med vanlig gummimatta som man lägger in i transport. Kan köpas från ett otal ställen, t ex Nordpost etc (www.nordpost.se) eller större, välsorterade byggvaruhus brukar ha.

Dock är de SVINDYRA. Jag gav 2200 kr plus moms när jag bytte matta i mitt släp..

Ett billigare sätt är att hitta gamla 'bandmattor' som använts i industrin på 'löpande band'. T ex utanför Västerås någonstans finns det sådana att köpa, och det blir MYCKET billigare. Och de är mycket tjockare (hade sådana i transporten förr).

Det är möjligt det skulle funka med någon annan typ av TUNG, tjock matta med..

curryfia skrev:
Tack snälla för hjälpen!

I senaste ridsport, i andra delen, på annonserna efter radannaonserna (dvs där företag annonserar) såg jag en annons om någon som sålde mattor just för att ha i box etc. Kanske värt att kolla upp, vad som blir billigast!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 971
Senast: Freazer
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 993
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels... 2
Svar
20
· Visningar
3 055
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka