Män som ratas på Tinder - ett potentiellt samhällsproblem?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta blev ganska snart ett problem för honom. Han hade mindervärdeskomplexet och tog ut det på ett mer och mer otrevligt sätt.
Jag gjorde slut, flyttade hem och var ganska tilltufsad men glad över kommit därifrån innan första slaget.

Word. Jag har också sökt mig bort från män som gett mig de vibbarna. Det verkar oerhört smärtsamt för en man att ha en kvinna som faktiskt inte behöver honom för att få livet att gå runt. Mindrevärdeskomplex verkar vara en utbredd problematik när det kommer till dessa mäns relationer till starka och självständiga kvinnor.
Själv kan jag ju tycka att den finaste är att vara med nån för att en vill, och inte för att en måste ha nån av ekonomiska skäl eller praktiska. Menmen...
 
Word. Jag har också sökt mig bort från män som gett mig de vibbarna. Det verkar oerhört smärtsamt för en man att ha en kvinna som faktiskt inte behöver honom för att få livet att gå runt. Mindrevärdeskomplex verkar vara en utbredd problematik när det kommer till dessa mäns relationer till starka och självständiga kvinnor.
Själv kan jag ju tycka att den finaste är att vara med nån för att en vill, och inte för att en måste ha nån av ekonomiska skäl eller praktiska. Menmen...
Dessutom, i mitt fall, var det dubbelt.
Han kunde lika gärna skryta om min kompetens inför andra. :wtf:
Väldigt komplext. Från att ha varit en ganska enkel kille blev han mer och mer motsägelsefull.

Jag började må dåligt psykiskt. Förstod inte varför. Fick självmordstankar för första gången.

Det var ren intuition och mitt då ganska impulsiva jag som bara fick mig att dra.
Tack och lov.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Dessutom, i mitt fall, var det dubbelt.
Han kunde lika gärna skryta om min kompetens inför andra. :wtf:
Väldigt komplext. Från att ha varit en ganska enkel kille blev han mer och mer motsägelsefull.

Jag började må dåligt psykiskt. Förstod inte varför. Fick självmordstankar för första gången.

Det var ren intuition och mitt då ganska impulsiva jag som bara fick mig att dra.
Tack och lov.

Hade behövt ha tillbaka "tappa hakan"-emojin för den...

Jag tror iofs det kan handla om samma sak som att ha en snygg tjej att visa upp. Men fan ta henne om hon är för snygg så att hon kan dra fördel av det själv.

Ett ex till mig (som jag tvingades bo ihop med i 3 mån efter separation därav att jag aldrig varit sambo igen) var så charmig att han stod bakom mig i spegeln när jag sminkade mig för att gå iväg till några kompisar, för att påminna mig om att jag inte skulle se för bra ut...
 
Katarina Wennstam skrev ett klokt inlägg om incels och kraven från män att få tillgång till partners. Hon är ju en offentlig person så jag tillåter mig att klistra in en del av hennes text här.

"Det är viktigt att påpeka att även om man känner för att tycka synd om bortvalda män, så kan det aldrig någonsin anses vara en mänsklig rättighet att få ha sex (annat än med sig själv). Men detta är förstås jobbigt för många att acceptera. Genom mänsklighetens historia har mannen alltid haft rätt till sex, med eller utan kvinnans samtycke. Oavsett hur han har betett sig har han kunnat få en fru att våldta genom tvångsgifte eller en kropp att onanera i genom sexköp eller sexslaveri. Så är tillvaron fortfarande för män på många håll i världen, och det var bl a med detta som lockbete som IS rekryterade bland de bortvalda och utstötta. Enligt flera rapporter är det också på incel-forum som högerextrema grupper fiskar efter nya supportrar eftersom hatet mot kvinnor och vreden över att vara ”berövad” en av naturen given ”rätt” till kvinnokroppar, är något som förenar många radikaliserade män.
Jag anser att samhället har en stor utmaning med dessa män, men inte genom att bejaka deras känsla av ”förlust”. Utan genom att förtydliga budskapet att den tid då de kunde kräva sex av kvinnor är för alltid förbi. Tack och lov."
 
Intressant text om hur incelrörelsen startares, det av en kvinna. På tal om detta med att det bara är män som har svårt att få partners och är ensamma... :angel:


Incels - ett feministiskt initiativ
Som 20-åring hade Alana aldrig varit på en dejt och inte vågat komma ut som bisexuell. Hon hade heller aldrig talat med någon om sin brist på kärleksliv. Det var för pinsamt. Därför skapade hon ett nätverk för likasinnade. De kallade sig incels. Kvinnotryck berättar historien om en frigörande och konstruktiv gemenskap som kapades och förvandlades till sin egen värsta fiende.

Helena Brors 

Begreppet »incel«
står i dag för »högerextrem och okysst yngling, som bor hemma hos sina föräldrar och fantiserar om att ta blodig hämnd på kvinnor för att de förvägrar honom sex«. Massakern i Alta Vista 2014, masskjutningen i Roseburg 2015 och nu senast det bestialiska mordet på den 17-åriga bloggerskan Bianca Devins är tre av flera exempel på att somliga incels är beredda att förverkliga sina fantasier. Dock är det incelbegreppet ljusår från den ursprungliga, feministiska innebörden. Termen har kapats av misogynister.

Det hela började med en bisexuell kanadensiska vid namn Alana. Av rädsla för att förknippas med den nuvarande incelrörelsen hemlighåller hon sitt efternamn. I början av 1990-talet pluggade hon statistik i Ottawa. En afton satt hon på universitetet och kämpade med statistiska satser när en främmande man knackade på hennes kontorsmodul och sa: »Jag är 27 och har aldrig varit på en dejt« utan att presentera sig.

Alana var för socialt inkompetent för att förstå att hans socialt inkompetenta kontaktsökande var otillbörligt. I efterhand har hon konstaterat att det var snudd på ofredande. Där och då tänkte hon: »Det var ovanligt. Han behöver uppenbarligen tala med någon.« De pratade om 27-åringens vän, som hade tagit livet av sig och om hur sorgsen och malplacerad den främmande mannen kände sig på universitetet.

Omsider gick främlingen, men deras samtal hängde länge kvar i Alanas tankar. Hon var 20 och hade heller aldrig varit på en dejt. Hennes akademiska färdigheter hade utvecklats mycket snabbare än hennes sociala dito. Därtill hade hon ännu inte kommit ut som bisexuell. Hon hade aldrig talat med någon om sin brist på kärleksliv. Det var för pinsamt.

Under åren som följde började Alana gå i terapi samt behandla sina eksem ordentligt. Hon läste Naomi Wolfs »Skönhetsmyten« och den feministiska psykologen Harriett Goldhor Lerners »The Dance of Intimacy«. Omsider träffade Alana personer som ville gå på dejter med henne och vid 24 års ålder fick hon sin första flickvän.
Trots att hon hade tagit sig ur ensamheten och in i leken kunde hon inte sluta tänka på sina före detta olyckssystrar och -bröder. De som fortfarande levde i celibat mot sin vilja. All litteratur om hur man får kärleksrelationer att fungera hade utgångspunkten att läsaren redan hade haft kärleksförhållanden. Kanske kunde Alana hjälpa dem som var i samma predikament som hon varit i tidigare.

Till att börja med behövde hon en term för gruppen i fråga. »Oskuld« tyckte hon hade för negativa kopplingar. »Celibatär« brukades vanligtvis om nunnor, munkar och andra som levde i celibat frivilligt. Involuntary celibate (»ofrivillig(-t) celibat/-är«) fick det bli. Ett långt och opraktiskt begrepp. Alana skapade webbsidan Alana’s Involuntary Celibacy Project med teleskopordet invcel i internetadressen. Ja, du läste rätt. Involuntary celibate slogs först ihop till invcel. Men eftersom invcel var svåruttalbart och nästan lät som imbecile (»imbecill«) ändrades teleskopordet till incel. Sidan bestod av svart text mot vit bakgrund utan krusiduller. Där fanns artiklar om anledningar till ofrivilligt celibat, Alanas bakgrund, länkar till sidor om social fobi, dikter och filmtips. En mailinglista ingick.

Efter Elliot Rodgers blodbad fick incel en ny och fruktansvärd innebörd, foto Youtube
Alana lämnade incelvärlden kring millennieskiftet och trodde att hon aldrig skulle höra talas om den igen. Men 2014 såg hon till sin fasa att den 22-årige massmördaren Elliot Rodger hade identifierat sig som incel i sitt långa, misogyna självmordsmanifest.
Själv stötte jag först på incelbegreppet när jag gick på gymnasiet på 00-talet. Jag var inne på en webbsida med råd om hur personer med Aspergers syndrom (som jag) skulle hantera högskolestudier. Ett av dem var att om man inte fann kärleken på campus kunde man söka tips och stöd på Alanas incelsida.

Alana, som hade slutat vara incel, blev en person som alla såg upp till. Själv besvärades hon av deras vördnad. Alana var ingen expert på att få ett sexliv och ingen utbildad terapeut. Listmedlemmarna ältade dessutom mest sina besvär utan att komma någonvart. Även om de kunde trösta varandra så gjorde de aldrig framsteg som grupp. Något besviken lämnade Alana incelvärlden kring millennieskiftet och utgick ifrån att hon aldrig skulle höra talas om densamma igen.

Så en dag 2014 stod Alana i en bokhandel och läste i tidskriften Mother Jones om Elliot Rodger, 22-åringen som massakrerade sex personer och skadade 14 innan han tog sitt eget liv i Isla Vista i Kalifornien. Till hennes fasa hade han identifierat sig som incel i sitt långa, misogyna självmordsmanifest. Det var i samband med massakern som incelbegreppet för första gången fick spridning i media. Den breda allmänhetens bild av en incel blev en kvinnohatande massmördare.

Nu driver Alana webbsidan Love, Not Anger: Beyond Involuntary Celibacy (»Kärlek, inte ilska: Bortom ofrivilligt celibat«). Tanken är att sidan ska utvecklas till en inkluderande gemenskap, som hjälper ensamma människor att finna respektfull kärlek i stället för att fastna i improduktiv ilska samt bedriva forskning om fenomenet ofrivilligt celibat i samverkan med akademiker och vårdpersonal. Världen är fortfarande full av ofrivilliga celibatärer. Lejonparten av dem är inte incels. Åtminstone inte i ordets nuvarande bemärkelse.

I Misogyni – nej tack!
Slutet på 1990-talet. Alana, en kanadensisk tjej, skapar ett nätforum för »incels«, vilket blir en gemensam beteckning för dem som lever i ofrivilligt celibat. På mailinglistan finns ett hundratal hetero-, homo- och bisexuella kvinnor och män i olika åldrar och av olika etniciteter. Några skriver dikter och sånger om sitt tillstånd. Två listmedlemmar blir kära, bryter varandras celibat, gifter sig och lever lyckliga än idag, då denna artikel skrivs.

2001. Med hjälp av mailinglistan på Alanas incelsida utför en grupp kvinnliga sociologer vid Georgia State University en enkät om personer som vill ha sex, men har varit oförmögna att finna en villig partner de senaste sex månaderna. Studien »Involuntary Celibacy: A Life Course Analysis« publiceras i Journal of Sex Research.

2004. Incelsite.com grundas. Samma år publicerar Wikipedia en neutral sida om fenomenet incel. Incelsite har ett diskussionsforum och folk hittar dit via Wikipediasidan.

2006. Diskussionsforumet på Incelsite övergår i det fristående IncelSupport. Där finns kvinnor och män som lever i ofrivilligt celibat på grund av exempelvis autism, sjuklig fetma eller rörelsehinder. En del är föräldrar, som inte träffat någon ny sedan skilsmässan. En kvinna lever i ett kärleksförhållande, men är av medicinska skäl oförmögen att ha samlag. Ibland talas det om att utsläcka libidon och övergå från incel till voluntary celibate (»frivillig(-t) celibat/-är«), volcel – som Cliff Richard. Även där blir två medlemmar, slovenska Volkuja och amerikanska WildMan, kära och bryter varandras celibat. Den bisexuella medlemmen onemungbean fick omsider en flickvän, men gjorde slut vid insikten att sagda flickvän fetischiserade hennes fetma.
På IncelSupport listas incels sju dödssynder: Apati, ursäkter eller berättigande, överanalyserande, naivitet, rädsla, skam och vrede.
På IncelSupport listas incels sju dödssynder: Apati, ursäkter eller berättigande, överanalyserande, naivitet, rädsla, vrede och skam. De förhållningssätten var inte konstruktiva. IncelSupport är uttalat feministiskt. Medlemmar som ger uttryck för misogyni blir utslängda.

I Misogynin till attack
2006–2013. När kvinnohatarna fördrivs från Incelsidorna migrerar de till det rivaliserande forumet LoveShy, som bildades 2003. LoveShy blir en ständigt expanderande grogrund för avsky och uppviglande till våld, där massmördarna Marc Lépine, Dylan Klebold, Seung-Hui Cho och George Sodini hyllas. Medlemmar uppmanas att ta livet av sig och/eller mörda kvinnor som har nobbat dem.
ManShy upptas i den framväxande manosfären – det lösa, huvudsakligen virtuella nätverket av »mansrättsaktivister«, »pappa-aktivister«, »raggningsartister« och högerextremister som förenas i sin antifeminism. Manliga incels får där lära sig att det är samhällets fel att ingen vill ligga med dem, att de har rätt till sex och att de i vilket fall är för bra för att interagera med »sliddjur«.

2013. På r9k, ett underforum till det anonymiserande trollforumet 4chan, konstateras: »Det finns incelsupport, som jag brukade skriva inlägg på, men det är hårt modererat och överdrivet PK, så 4chan-typer skulle hata det«.

2013. IncelSite kraschar. Några medlemmar skapar den temporära substitutsidan IncelTemporary och länkar Wikipedias incelartikel till den. Men en dryg månad efter Isla Vista-massakern raderas incelartikeln därifrån, så folk inte längre kan hitta till den temporära incelsidan via Wikipedia.IncelTemporarys skapare ger upp. Incelbegreppet är kapat och kan inte räddas. Stödet och den positiva gemenskapen har försvunnit.



https://www.kvinnotryck.se
 
Katarina Wennstam skrev ett klokt inlägg om incels och kraven från män att få tillgång till partners. Hon är ju en offentlig person så jag tillåter mig att klistra in en del av hennes text här.

"Det är viktigt att påpeka att även om man känner för att tycka synd om bortvalda män, så kan det aldrig någonsin anses vara en mänsklig rättighet att få ha sex (annat än med sig själv). Men detta är förstås jobbigt för många att acceptera. Genom mänsklighetens historia har mannen alltid haft rätt till sex, med eller utan kvinnans samtycke. Oavsett hur han har betett sig har han kunnat få en fru att våldta genom tvångsgifte eller en kropp att onanera i genom sexköp eller sexslaveri. Så är tillvaron fortfarande för män på många håll i världen, och det var bl a med detta som lockbete som IS rekryterade bland de bortvalda och utstötta. Enligt flera rapporter är det också på incel-forum som högerextrema grupper fiskar efter nya supportrar eftersom hatet mot kvinnor och vreden över att vara ”berövad” en av naturen given ”rätt” till kvinnokroppar, är något som förenar många radikaliserade män.
Jag anser att samhället har en stor utmaning med dessa män, men inte genom att bejaka deras känsla av ”förlust”. Utan genom att förtydliga budskapet att den tid då de kunde kräva sex av kvinnor är för alltid förbi. Tack och lov."
:bow:
Ja precis, detta är verkligen kärnan vad det handlar om.
 
https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

"
Den största anledningen till att män inte blir föräldrar är att de saknar partner, enligt flera tidigare studier. Partnerval sker enligt traditionella mönster även i ett relativt jämställt land som Sverige. Det är betydligt mer sannolikt att en man med låg utbildning och låg inkomst är ofrivilligt barnlös än en man med hög utbildning och hög inkomst."

"Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent."

"Men även i de grupper som har högre utbildning syns tydliga skillnader. Bland civilekonomer, jurister, läkare och civilingenjörer tjänar de 45-åriga män som blivit fäder betydligt mer än sina barnlösa manliga kolleger i samma ålder.

"

"
”Statistiken, både i Sverige och internationellt är entydig – när det gäller att välja partner ratar kvinnor i allmänhet män som har lägre utbildning än de själva och/eller som står under dem på den etablerade yrkessociala rangskalan.” Så skrev Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, i en artikel 2013. Han påpekar att parbildningen är asymmetrisk, på så vis att män väljer nedåt och kvinnor uppåt. Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ”framtida intjäningsförmåga” som en viktig faktor i sammanhanget."

Hög inkomst verkar vara en viktig faktor för män för att bli pappor.
 
https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

"Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent."

"Men även i de grupper som har högre utbildning syns tydliga skillnader. Bland civilekonomer, jurister, läkare och civilingenjörer tjänar de 45-åriga män som blivit fäder betydligt mer än sina barnlösa manliga kolleger i samma ålder.

"

Hög inkomst verkar vara en viktig faktor för män för att bli pappor.
Om det nu är så, är det inkomsten eller personens egenskaper i övrigt som möjliggör inkomsten som spelar roll?
 
https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

"
Den största anledningen till att män inte blir föräldrar är att de saknar partner, enligt flera tidigare studier. Partnerval sker enligt traditionella mönster även i ett relativt jämställt land som Sverige. Det är betydligt mer sannolikt att en man med låg utbildning och låg inkomst är ofrivilligt barnlös än en man med hög utbildning och hög inkomst."

"Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent."

"Men även i de grupper som har högre utbildning syns tydliga skillnader. Bland civilekonomer, jurister, läkare och civilingenjörer tjänar de 45-åriga män som blivit fäder betydligt mer än sina barnlösa manliga kolleger i samma ålder.

"

Hög inkomst verkar vara en viktig faktor för män för att bli pappor.
Om färre män blir pappor så innebär det säkerligen även att färre kvinnor blir mödrar.
 
Undersökningen, eller i alla fall artikeln som citeras är dessutom från 2013, kanske dags för en uppdatering?
Det framgår inte heller huruvida de här barnlösa/barnfria männen faktiskt vill ha barn eller inte.
 
Undersökningen, eller i alla fall artikeln som citeras är dessutom från 2013, kanske dags för en uppdatering?
Det framgår inte heller huruvida de här barnlösa/barnfria männen faktiskt vill ha barn eller inte.

Nå, det står ju redan i första stycket som citeras

"Det är betydligt mer sannolikt att en man med låg utbildning och låg inkomst är ofrivilligt barnlös än en man med hög utbildning och hög inkomst."

Så om det inte klippts för mycket vid citeringen (har inte läst originalartikeln) så handlar det om ofrivillig barnlöshet.
 
Undersökningen, eller i alla fall artikeln som citeras är dessutom från 2013, kanske dags för en uppdatering?
Det framgår inte heller huruvida de här barnlösa/barnfria männen faktiskt vill ha barn eller inte.

Jo, om kurvan fortsätter borde inkomsten vara ändå viktigare 2020-talet.

"Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent."
 
Jo, om kurvan fortsätter borde inkomsten vara ändå viktigare 2020-talet.

"Just mannens inkomst är en faktor för att bli förälder som har blivit allt viktigare över tid. På 1970-talet hade 28 procent av de 45-åriga männen med låg inkomst inte fått barn. Nu på 2010-talet är andelen 41 procent."

Jag tycker nog att det sedan stenåldern och tidernas gryning varit intressant att välja partner som har goda förutsättningar för att ta en avkomma till vuxen ålder. Det är väl djupt inpräntat i alla, även om det kanske inte är det första vi medvetet tänker och väljer.

När vi kommit från att jaga och slå ihjäl djur för att överleva, får vi ju andra faktorer som spelar roll för överlevnad. Någon som kan försörja familjen (väl) måste rimligen vara mer intressant för avelsarbetet än en förälder som innebär en risk för att avkomman inte kan få sina behov tillgodosedda.
 
Korrekt. Helst i något yrke som ger så hög lön som möjligt.

Den som torde tjäna mest på det, inom alla områden, är den som gör valet. Eller är det till någon som helst nackdel för den det gäller? Det är ju dessutom förmånligt och lättillgängligt att utbilda sig i Sverige.

Motsatsen torde vara att skita i det och sitta på kammaren och gnälla och odla sin bitterhet och sitt hat mot halva mänskligheten....
 
Nå, det står ju redan i första stycket som citeras

"Det är betydligt mer sannolikt att en man med låg utbildning och låg inkomst är ofrivilligt barnlös än en man med hög utbildning och hög inkomst."

Så om det inte klippts för mycket vid citeringen (har inte läst originalartikeln) så handlar det om ofrivillig barnlöshet.

Tack, det var jag som bara skummade/slarvläste.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp