Mängd olja och lucern

Anna-Bella

Trådstartare
Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne i vikt igen. De har fri tillgång på hösilage i hagen och innan har jag bara gett ett par dl mash och 1,5 dl potatisprotein för att hon ska hålla sig fin. Nu har jag börjat ge 1 kg uppblött lucernpellets och fortfarande 1,5 dl potatisprotein. Vet att lucern är grovfoder så man kan ge ganska mycket, men hur mycket? Och bör man öka mängden gradvis eller är det bara att hälla på?

Tänkte även börja ge olja (typ rapsolja) för att upp energimängden en del. Det har jag läst att man bör öka långsamt med ca en msk mer om dagen. Men vilken mängd kan man komma upp i max?

Tänkte även ge krafft groov protein (mest för att jag har det hemma och oftast inte behöver ge något sånt så lika bra att göra av med det). Enligt deras hemsida kan man ju ge en hel del, jag tänkte kanske 0,5 kg om dagen. Bör man öka på mängden gradvis här med, och är det dumt att vänja in både olja och krafft samtidigt?

"Nackdelen" är att hon går på lösdrift så kan inte ge hur många mål om dagen som helst utan det kan bli två mål med ca 4 timmar mellan. Så frågan är, hur mycket av lucern, olja och krafft groov protein kan jag ge om dagen (uppdelat på två ganska täta måltider)?

Tack på förhand!
 
Eftersom att lusern är ett grovfoder är det bara att fodra på. Vissa hästar äter dock inga supermängder. Tror att det är kalcium mängden man få hålla lite koll på bara.

Med all typ av foder skulle jag introducera långsamt för att vänja hästen.

B70453CD-E3D8-4F28-8DD8-231A7E897AC6.png
 
Tack för svaret!

Har analys på fodret men nu när de börjat beta mycket mer vet jag säkert hur mycket hon äter tyvärr (går med sällskap)
 
Ingen dröm att bara kunna ge 2 mål mat med 4 timmars mellanrum men bättre än inget så kör.

Lusern - Ett riktvärde är ca 0,5–4 kg per häst och dag. Totalt 1-1,5 kg torrsubstans grovfoder per 100 kg häst
Så äter den är det bara att fodra på.

Däremot behöver du nog hålla koll på potatisproteinet Rekommenderad daglig dosering är max 50 g/100 kg häst och max 30 g/100 kg häst/utfodringstillfälle
Det finns ju även i Krafft groov protein.

Olja -1-3 dl/dag, ge inte mer än 1 dl per utfodringstillfälle.

Självklart får du börja att vänja in, om inte hästen är extra känslig i magen går det säkert bra att vänja in allt samtidigt.
 
Ingen dröm att bara kunna ge 2 mål mat med 4 timmars mellanrum men bättre än inget så kör.

Lusern - Ett riktvärde är ca 0,5–4 kg per häst och dag. Totalt 1-1,5 kg torrsubstans grovfoder per 100 kg häst
Så äter den är det bara att fodra på.
Vad har du fått de siffrorna från? Lusern finns det väl ingen maxgiva för alls vad jag vet?
Håller med om att det bara är att fodra på, men man kan ju utan problem ge mer än 4 kg per dag.
Olja -1-3 dl/dag, ge inte mer än 1 dl per utfodringstillfälle.
Nä, man kan ge mer än så. 75-100g olja per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle är väl standardrekommendation. Maxgiva per dag är väl det dubbla.
 
Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne i vikt igen. De har fri tillgång på hösilage i hagen och innan har jag bara gett ett par dl mash och 1,5 dl potatisprotein för att hon ska hålla sig fin. Nu har jag börjat ge 1 kg uppblött lucernpellets och fortfarande 1,5 dl potatisprotein. Vet att lucern är grovfoder så man kan ge ganska mycket, men hur mycket? Och bör man öka mängden gradvis eller är det bara att hälla på?

Tänkte även börja ge olja (typ rapsolja) för att upp energimängden en del. Det har jag läst att man bör öka långsamt med ca en msk mer om dagen. Men vilken mängd kan man komma upp i max?

Tänkte även ge krafft groov protein (mest för att jag har det hemma och oftast inte behöver ge något sånt så lika bra att göra av med det). Enligt deras hemsida kan man ju ge en hel del, jag tänkte kanske 0,5 kg om dagen. Bör man öka på mängden gradvis här med, och är det dumt att vänja in både olja och krafft samtidigt?

"Nackdelen" är att hon går på lösdrift så kan inte ge hur många mål om dagen som helst utan det kan bli två mål med ca 4 timmar mellan. Så frågan är, hur mycket av lucern, olja och krafft groov protein kan jag ge om dagen (uppdelat på två ganska täta måltider)?

Tack på förhand!
Jag tycker sällan det är problem att starta ganska direkt med 0,5-1 dl olja, men ska man sen upp i större mängder får man vänja långsamt.

Lusern kan du vänja in på samma sätt som du gör med ett nytt grovfoder. Men du behöver inte göra det superlångsamt, lägg på någon halvliter/liter i taget.
 
Vad har du fått de siffrorna från? Lusern finns det väl ingen maxgiva för alls vad jag vet?
Håller med om att det bara är att fodra på, men man kan ju utan problem ge mer än 4 kg per dag.

Nä, man kan ge mer än så. 75-100g olja per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle är väl standardrekommendation. Maxgiva per dag är väl det dubbla.
Båda lusernen och oljan rekommendationer kommer från Kraffts sida
 
Lucern kan du ge hur mycket som helst, tycker hästen inte är gott till slut kan man blanda i lite betfor för godare smak:)
 
Tack för svaret!

Har analys på fodret men nu när de börjat beta mycket mer vet jag säkert hur mycket hon äter tyvärr (går med sällskap)
Att betet kommer nu är ju dock BRA för en häst som behöver gå upp i vikt, så du får se det positiva i det hela även om det gör att du får lite sämre koll!
 
Ligger det inte en rekomendation att med lucern inte överstiga 1/3 av totala grovfodermängden pga det höga kalciuminnehållet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 521
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 824
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp