Mängder av ihjälkörda motorcyklister

landsbygdsbo

Trådstartare
Enligt AB. är det 13 st hittills i juni.
Kan inte låta bli att starkt tvivla på detta.
Misstänker att de flesta istället har kört ihjäl sig själva.....
 
Båda varianterna förekommer, tro mig.
(Sen tror jag inte det är så konstigt att olyckorna koncentreras till de få fina sommardagar som trots allt varit.)
 
Båda varianterna förekommer, tro mig.
(Sen tror jag inte det är så konstigt att olyckorna koncentreras till de få fina sommardagar som trots allt varit.)
Den farligaste tvåhjulingen är väl cykeln.
Men bland mc så står ju supersportcyklarna för 30% av dödsfallen och rätta mig gärna om jag har fel, bland dem så är singelolyckorna dominerande.
 
Den farligaste tvåhjulingen är väl cykeln.
Men bland mc så står ju supersportcyklarna för 30% av dödsfallen och rätta mig gärna om jag har fel, bland dem så är singelolyckorna dominerande.
Närmare 40% av dödsfallen sker med sporthojar, som utgör ca 10% av motorcykelbestånden, och dödsolyckorna generellt utgörs till ca 45% av singelolyckor. Orsakssambandet kring sporthojar är inte skottsäkert, men jag hör till de som tror att unga män med bristande riskmedvetande och impulskontroll dras till den fordonstypen och därmed förolyckas på den. Dödsolyckor med sporthojar körda av 50+ utgörs till stor del av pundare och hojtjuvar.

Faktum är att om man lyckas låta bli att supa och knarka medan man kör, och själv äger hojen, och använder hjälm, så har man sänkt sin dödsrisk till typ 40% av "bruttorisken"...

Men visst är det farligt att köra mc. Eller att rida.
 
Närmare 40% av dödsfallen sker med sporthojar, som utgör ca 10% av motorcykelbestånden, och dödsolyckorna generellt utgörs till ca 4+5% av singelolyckor. Orsakssambandet kring sporthojar är inte skottsäkert, men jag hör till de som tror att unga män med bristande riskmedvetande och impulskontroll dras till den fordonstypen och därmed förolyckas på den. Dödsolyckor med sporthojar körda av 50+ utgörs till stor del av pundare och hojtjuvar.

Faktum är att om man lyckas låta bli att supa och knarka medan man kör, och själv äger hojen, och använder hjälm, så har man sänkt sin dödsrisk till typ 40% av "bruttorisken"...

Men visst är det farligt att köra mc. Eller att rida.

Dödsrisken i trafiken är 7,5 ggr större än i de miljöer vi tillbringar resten av vår vakna tid. Så det är lika livsfarligt att gå till jobbet i 8h som det är att köra MC 1 timme om dagen.

Jag skulle vilja lägga till; om man lyckas låta bli att köra alldeles för fort och sedan också lyckas vara riskmedveten för andra trafikanters missar av MC-beteende så är risken med MC inte speciellt stor.

Jag upplever att många (inte alla) MC-förare har väldigt dålig respekt för faror i allmänhet - på ett sätt som andra trafikanter helt enkelt inte beter sig. Häromveckan sprang en älg ut en bit framför bilen på en större landsväg med 90-skyltar. Jag saktar in till låg fart, tänder varningsblinkers. Då kommer en MC bakifrån i sådär 150 km/h, drar på extra för att köra om ännu fortare, och ser älgen i sista stund som hinner över vägen och MCn får gira in svagt höger. 90% av gångerna går ju sånt väl (som denna), men de flesta trafikanter är mer måna om att stanna i livet än så.

Många verkar helt enkelt åka MC för att få känna fartvinden i 150+ km/h. Och då ska de hålla sig på bana och ingen annanstans!
 
Specifika typer av riskbeteenden varierar förstås mellan trafikantgrupper, men jag tror ändå inte att motorcyklister generellt är mindre riskmedvetna än andra trafikanter - i somliga avseenden snarare mer riskmedvetna. Sedan sticker undantagen givetvis ut.
Det finns gott om riskbeteenden även bland cyklister, personbilsförare, lastbilsförare, bussförare m fl. Motorcyklister kör oftare än andra trafikanter mycket för fort, men är å andra sidan generellt bättre än t ex bilister på att hålla avstånd till framförvarande, hålla tillräckligt låg hastighet i dimma och regn etc.

Faktum är att olycksstatistiken för motorcyklister trots allt har en tydligt nedåtgående trend sedan många år. Antalet dödade och skadade har varit varierande med en svagt avtagande trend de senaste tio-tolv åren, medan antalet motorcyklar i trafik (och körda mil) fördubblats under samma tid.
 
Det tycker nog jag. En människa dör pga att denne kört en motorcykel. Status efter händelsen = Ihjälkörd.
vem har då kört ihjäl personen? har han själv kört ihjäl sig eller har han blivit ihjälkörd?
Är det hans eget fel, är han ansvarig, ja då har han kört ihjäl sig själv. Är någon annan ansvarig då har han blivit ihjälkörd, i vilket fall så är han körd.
 
Närmare 40% av dödsfallen sker med sporthojar, som utgör ca 10% av motorcykelbestånden, och dödsolyckorna generellt utgörs till ca 45% av singelolyckor. Orsakssambandet kring sporthojar är inte skottsäkert, men jag hör till de som tror att unga män med bristande riskmedvetande och impulskontroll dras till den fordonstypen och därmed förolyckas på den. Dödsolyckor med sporthojar körda av 50+ utgörs till stor del av pundare och hojtjuvar.

Faktum är att om man lyckas låta bli att supa och knarka medan man kör, och själv äger hojen, och använder hjälm, så har man sänkt sin dödsrisk till typ 40% av "bruttorisken"...

Men visst är det farligt att köra mc. Eller att rida.
Då handlar det om minst 45% som kör ihjäl sig själva då.
Har själv kört och är medveten om att medtrafikanterna inte är att lita på. Men de flesta olyckor jag sett på nära håll har varit orsakade av felaktigt beteende från hojåkarnas sida.
 
vem har då kört ihjäl personen? har han själv kört ihjäl sig eller har han blivit ihjälkörd?
Är det hans eget fel, är han ansvarig, ja då har han kört ihjäl sig själv. Är någon annan ansvarig då har han blivit ihjälkörd, i vilket fall så är han körd.

Han körde ihjäl sig alltså är han numera ihjälkörd.
 
Han körde ihjäl sig alltså är han numera ihjälkörd.
Möjligtvis då av ett annat fordon som inte hann stanna i i tid.
Då är han ihjälkörd, annars har han ju kört ihjäl sig själv.

Ihjälkörd = någon annan kör ihjäl en person eller ett djur
Är man själv ansvarig och kör fordonet så blir man ju i en singelolycka knappast ihjälkörd, för då är det ju ingen singelolycka.
 
Möjligtvis då av ett annat fordon som inte hann stanna i i tid.
Då är han ihjälkörd, annars har han ju kört ihjäl sig själv.

Ihjälkörd = någon annan kör ihjäl en person eller ett djur
Är man själv ansvarig och kör fordonet så blir man ju i en singelolycka knappast ihjälkörd, för då är det ju ingen singelolycka.

Semantik är inte lätt. För mig är det inte självklart att man inte kan köra sig ihjäl sig själv och sedan kalla sig ihjälkörd. Det känns alldeles korrekt. Men död är man nog oavsett vad språkprofessorerna skulle säga.
 
Semantik är inte lätt. För mig är det inte självklart att man inte kan köra sig ihjäl sig själv och sedan kalla sig ihjälkörd. Det känns alldeles korrekt. Men död är man nog oavsett vad språkprofessorerna skulle säga.
Vad gör man när man blir ihjälkörd?
Jo någon kör ihjäl en.
Till skillnad när man själv kör ihjäl sig själv......
Å andra sidan har jag hittills inte hört någon , som kört ihjäl sig själv vid en singelolycka säga:-att jag blev ihjälkörd. Så det får du nog vänta på,,,, ;)
 
I många fall tror jag att mc-förare är orsaken till olycka även om de blir påkörda. Åtminstone häromkring är de helt galna. Kör gärna om på insidan, vid heldraget (för de ryms ju inom filen om de trängs lite...) osv. Många av de jag mött (då bor jag just nu vid en mc-tät sträcka då det är mycket kurviga vägar här) beter sig på just det här viset. Ännu värre är det i stan i tät trafik. "Åh, fiffigt, jag har ju MC så då ryms jag mellan alla bilar!" helt utan tanke på att alla inte räknar med att de kommer åkande där. Har de ingen reflexväxt försvinner de gärna i kaos med.
 
I många fall tror jag att mc-förare är orsaken till olycka även om de blir påkörda. Åtminstone häromkring är de helt galna. Kör gärna om på insidan, vid heldraget (för de ryms ju inom filen om de trängs lite...) osv. Många av de jag mött (då bor jag just nu vid en mc-tät sträcka då det är mycket kurviga vägar här) beter sig på just det här viset. Ännu värre är det i stan i tät trafik. "Åh, fiffigt, jag har ju MC så då ryms jag mellan alla bilar!" helt utan tanke på att alla inte räknar med att de kommer åkande där. Har de ingen reflexväxt försvinner de gärna i kaos med.
Då får dom ju skylla sig själva faktiskt
 
vid heldraget (för de ryms ju inom filen om de trängs lite...)
Det är samtidigt frustrerande många bilister som tror att heldraget betyder förbud mot omkörning och gärna gör vad de kan för att försvåra.

Men jag håller med om att det finns en del motorcyklister som jobbar rätt aktivt på att höja sin riskexponering. :banghead:
 
I många fall tror jag att mc-förare är orsaken till olycka även om de blir påkörda. Åtminstone häromkring är de helt galna. Kör gärna om på insidan, vid heldraget (för de ryms ju inom filen om de trängs lite...) osv. Många av de jag mött (då bor jag just nu vid en mc-tät sträcka då det är mycket kurviga vägar här) beter sig på just det här viset. Ännu värre är det i stan i tät trafik. "Åh, fiffigt, jag har ju MC så då ryms jag mellan alla bilar!" helt utan tanke på att alla inte räknar med att de kommer åkande där. Har de ingen reflexväxt försvinner de gärna i kaos med.
Vad som verkligen talar för det du skriver är ju fördelningen av vilka motorcyklar som är inblandade i olyckor. Crusers, choppers lyser med sin frånvaro och japanska symaskiner dominerar totalt,
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 536
Senast: Grazing
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 735
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 020
Senast: mollyphlox
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 035
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp