Mängder av ihjälkörda motorcyklister

Vad som verkligen talar för det du skriver är ju fördelningen av vilka motorcyklar som är inblandade i olyckor. Crusers, choppers lyser med sin frånvaro och japanska symaskiner dominerar totalt,
Inte riktigt.
Sporthojar står för ca 40% av dödsolyckorna och customhojar för ca 20%, övriga typer (touring, offroad, scooters m fl) delar på resten.

Grovt förenklat körs de olycksdrabbade sporthojarna av unga män med god körförmåga men bristande omdöme, medan customhojarna körs av medelålders (och äldre) män med gott omdöme men bristande körförmåga.
 
Det är samtidigt frustrerande många bilister som tror att heldraget betyder förbud mot omkörning och gärna gör vad de kan för att försvåra.

Men jag håller med om att det finns en del motorcyklister som jobbar rätt aktivt på att höja sin riskexponering. :banghead:
Ska man göra en sådan omkörning är det ju jätteviktigt att de kommunicerar med den som kör bilen. Jag har ju nästan slutat reagera på folks idiotiska körning och tänker att ja, okej, det där var onödigt. Om en MC vill köra om och tänker sig att ligga i samma fil som jag under processen (t.ex möte eller heldraget) kan det ju vara ett smart drag att använda sig av ljustuta så man inte blir överraskad. Jag kan flytta på mig till viss del så länge det inte innebär att guppa halvt i diket med släp innehållande djur. Man behöver ju inte bli pappskalle för att man råkar vara liten.
 
Sen är det en stor del människor som väljer att köra MC trots att de inte har körkort för den typen av fordon..
 
Inte riktigt.
Sporthojar står för ca 40% av dödsolyckorna och customhojar för ca 20%, övriga typer (touring, offroad, scooters m fl) delar på resten.

Grovt förenklat körs de olycksdrabbade sporthojarna av unga män med god körförmåga men bristande omdöme, medan customhojarna körs av medelålders (och äldre) män med gott omdöme men bristande körförmåga.
Men om man sedan tittar på singelolyckorna så ser man att dessa utgörs med en majoritet av yngre män med bristande körförmåga, för vad annars kan man skylla på om man dansar av vägen alldeles ensam?
Bristande körförmåga = föraren orsakar olyckan själv, finns ju ingen annan att skylla på.

Att det sedan sker i en extrem hastighet visar ju bara på den bristande körförmågan eftersom omdöme ingår som en del i körförmågan ;)
 
Men om man sedan tittar på singelolyckorna så ser man att dessa utgörs med en majoritet av yngre män med bristande körförmåga, för vad annars kan man skylla på om man dansar av vägen alldeles ensam?
Bristande körförmåga = föraren orsakar olyckan själv, finns ju ingen annan att skylla på.

Att det sedan sker i en extrem hastighet visar ju bara på den bristande körförmågan eftersom omdöme ingår som en del i körförmågan ;)
Jag tror du förstår vad jag menar, men jag kan förenkla litet till.
Unga män på sporthoj har ofta god körteknisk förmåga, men tar dåliga beslut som resulterar i att de sätter sig i situationer som överstiger deras förmåga. Äldre män på customhojar tar ofta bättre beslut men har sämre körteknisk förmåga - de brister t ex ofta i kurvtagning eller bromsning.
 
Jag tror du förstår vad jag menar, men jag kan förenkla litet till.
Unga män på sporthoj har ofta god körteknisk förmåga, men tar dåliga beslut som resulterar i att de sätter sig i situationer som överstiger deras förmåga. Äldre män på customhojar tar ofta bättre beslut men har sämre körteknisk förmåga - de brister t ex ofta i kurvtagning eller bromsning.
När jag lärde mig köra bil, och då menar jag köra riktigt fort. Så sa killen som tog mig under sina vingar, att vilken idiot som helst kan köra för fort, konsten är att ligga så nära gränsen som möjligt.
Och det är ju där det brister för symaskinsförarna. de saknar självkännedom.

Jag vet vilken underbar känsla det är att pressa med både bil och MC, men jag vet även vad som händer då det går åt H-E

Och det är ju den där självkännedomen som är det primära, inte om du kan köra på ett hjul i 150....
 
Jag vet vilken underbar känsla det är att pressa med både bil och MC, men jag vet även vad som händer då det går åt H-E

Jag tyckte mest det var trist att köra bilen varv efter varv i 250 km/h. Trots att man kör så varje dag året om så har det bara hänt ett fåtal olyckor med allvarlig utgång för människor genom åren.
 
Jag tyckte mest det var trist att köra bilen varv efter varv i 250 km/h. Trots att man kör så varje dag året om så har det bara hänt ett fåtal olyckor med allvarlig utgång för människor genom åren.
Det blir mer spännande om du pressar fordonet närmare det som är fysiskt möjligt.
Men jag kan inte låta bli att undra vilken bana du körde på, där du kan hålla 250 hela tiden. Men det är väl din bild av verkligheten som slår igenom igen ;)
 
Det blir mer spännande om du pressar fordonet närmare det som är fysiskt möjligt.
Men jag kan inte låta bli att undra vilken bana du körde på, där du kan hålla 250 hela tiden. Men det är väl din bild av verkligheten som slår igenom igen ;)

250 och inte ens behövs hålla i ratten, bara man välde rätt spår. PS. Jag har arbetat som testförare i flera olika biltillverkares projekt. DS
 
250 och inte ens behövs hålla i ratten, bara man välde rätt spår. PS. Jag har arbetat som testförare i flera olika biltillverkares projekt. DS
Och vilken bana var det då?
Och om du inte ens behövde hålla i ratten så måste det ju varit en starkt doserad rundbana..
Känner inte till ngr men överraska mig..
Eller att du var passagerare i en bil där ngn eller ngt styrde i ditt ställe.
 
Och vilken bana var det då?
Och om du inte ens behövde hålla i ratten så måste det ju varit en starkt doserad rundbana..
Känner inte till ngr men överraska mig..
Eller att du var passagerare i en bil där ngn eller ngt styrde i ditt ställe.

Ja, det är en starkt doserad rundbana där man, om man håller rätt hastighet, slipper hålla i ratten i kurvorna. I Sverige har jag bara kört på Hällered (vet inte om det finns nån mer), men annars har jag kört både i Tyskland och Italien på liknande banor. Italienska banan var mer som en hel cirkel utan långa raksträckor så man liksom låg i kurvan hela tiden.

Här är Hällered (utanför Borås):
hallered.jpg
 
Ja, det är en starkt doserad rundbana där man, om man håller rätt hastighet, slipper hålla i ratten i kurvorna. I Sverige har jag bara kört på Hällered (vet inte om det finns nån mer), men annars har jag kört både i Tyskland och Italien på liknande banor. Italienska banan var mer som en hel cirkel utan långa raksträckor så man liksom låg i kurvan hela tiden.

Här är Hällered (utanför Borås):
hallered.jpg
Men där klarar du inte ett var utan att hålla i ratten eller hur ;)
Men vill man ha lite mer spänning och inte så långtråkigt så kör man en gammal 911 eller en cobra på Nordschleife när det regnar,, då måste man både hålla i ratten och veta vad man gör
 
Men där klarar du inte ett var utan att hålla i ratten eller hur ;)
Men vill man ha lite mer spänning och inte så långtråkigt så kör man en gammal 911 eller en cobra på Nordschleife när det regnar,, då måste man både hålla i ratten och veta vad man gör

Fast poängen var just att det är ganska trist att köra fort.

Så här ser för övrigt italienska Nardo ut från ovan.
Nardo-map.jpg
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 735
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 020
Senast: mollyphlox
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 034
Senast: lbb
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 171
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp