Människor som ger dubbla budskap?

Santa

Trådstartare
Jag har alltid haft lätt för att ha nära och djupa vänskapsrelationer. Men för tillfället har jag en person i min närhet (kallar honom Anders) som jag inte begriper mig på eftersom jag upplever att Anders ger mig så dubbla budskap. Det jag kan konstatera är att Anders kommer till mig och vill prata om djupt personliga och privata grejer men i nästa stund vill Anders liksom inte att vi ska låtsas om vi att har såna prat. För mig blir detta väldigt konstigt att jag får "nära relations"-signaler i ena situationen och "casual bekantskaps"-signaler i nästa. Jag känner också att för mig känns inte helt bra att ha en nära relation med allt vad det innebär till en sådan person, jag har inget behov av att ha nära relationer till alla utan det kräver ett visst mått av tillit. Dessutom märker jag att jag själv tar efter Anders beteende och slarvar med honom på ett sätt som jag egentligen inte vill göra, det är inte så jag vill bete mig mot folk. Till min tolkning av den här situationen hör också att jag tror att Anders är så här, det har alltså inte med mig att göra. Det finns heller inget som kan misstas för kärlek direkt i detta, så det kan heller inte vara förklaringen. I mina nuvarande tankar kring det här så lutar jag emot att släppa Anders som vän, vilket är synd eftersom vi egentligen har mycket att ge varandra.

Det jag skulle vilja veta är om någon kan förstå logiken i det här beteendet och kanske rent av kan känna igen sig i viljan att erbjuda en nära relation men samtidigt inte vilja att någon riktigt ska ta erbjudandet på allvar. Hur resonerar såna människor, för mig är det ett helt ologiskt beteende. Det är svårt att prata om det direkt med Anders eftersom det mer handlar om nyanser än tydliga händelser. Men jag skulle gärna vilja förstå det på ett rent mänskligt plan. Finns det kanske andra sätt att hantera en sån relation än att ge upp den helt?
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Anders verkar uppskatta att prata om personliga saker med dig, men kanske är det svårt eller ovant för honom och emellanåt "pausar" han från det och är lite mer vardaglig. Det tycker du är jobbigt och funderar på att avsluta relationen.

Har jag uppfattat det rätt?
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Ja, på ett ungefär. Det är svårt att förklara nyanserna... Det finns ju ett antal personer som man är bekant med och pratar om livet med, tex i stallet eller på jobbet men som man inte alls betraktar som vän. Men detta är nåt annat. Jag upplever det som att han växlar mellan att tydligt signalera vänskap och berätta mycket om sig själv, lyssna, visa omsorg om mig som person och markera att jag är viktig (allt sånt som man gör i en bra vänskap) för att i nästa vara väldigt casual och signalera ytlig bekantskap.

Antingen har man den där ytliga bekantskapen och pratar lite löst om ditt och datt när/om man ses och det är helt okej eller så har man fullt ut en vänskapsrelation där man skapar mer tydliga band. Det kan ju vara så att det enklaste är att betrakta detta som en ytlig bekantskap men för mig känns hans relation till mig alldeles för överdimensionerad för att handla om nåt ytligt.
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Han kanske är rädd att du ska börja berätta personliga saker om dig själv, och vet inte hur han ska hantera det/tycker det är jobbigt.

Eller han kanske vill ha en mer personlig relation, öppnar upp lite, får sen ångest/känner oro, är rädd att bli sårad/avvisad, och backar då snabbt. För att sen börja om igen eftersom behovet av närhet kvarstår.
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Jag har genom påren träffat flera liknande personer.

Gemensamt för dem är att de haft någon form av bekymmer. Ett par har troligen ADHD, någon är bipolär i mild form etc.

I de fall jag mött så har det handlat om att personerna helt enkelt inte har sociala samspelet fullständigt klart för sig - alternativt inte kan tolka omgivningen - så de kan anpassa sig till ett "lagom" intimitetsläge.

De vet helt enkelt inte hur man gör.
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Eller han kanske vill ha en mer personlig relation, öppnar upp lite, får sen ångest/känner oro, är rädd att bli sårad/avvisad, och backar då snabbt. För att sen börja om igen eftersom behovet av närhet kvarstår.
Det här skulle absolut kunna vara en del av det hela.
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

I de fall jag mött så har det handlat om att personerna helt enkelt inte har sociala samspelet fullständigt klart för sig - alternativt inte kan tolka omgivningen - så de kan anpassa sig till ett "lagom" intimitetsläge.
Så intressant! Det är kanske det som gör att kontrasten blir så stor, att han ganska abrupt kan dra upp något djupt personligt. Jag vet att jag under perioder faktiskt tänkt just så, varför berättar han det här för mig och det har förvånat mig hur lättsinnigt han tar det klivet samtidigt som han har den här andra casualsidan som är ganska avståndstagande. Det du skriver är en väldigt tänkbar förklaring, även om detta är en smart och ganska välfungerande person på ytan.

Hur har du hanterat dessa personer? Om man tänker sig att det är en del av en eller annan form av dåligt omdöme vad det gäller intimitetsgraden i en social situation, hur ska man hänga med i svängarna? Eller ska man helt enkelt bara lägga ner och ha lite avstånd?
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Hur har du hanterat dessa personer? Om man tänker sig att det är en del av en eller annan form av dåligt omdöme vad det gäller intimitetsgraden i en social situation, hur ska man hänga med i svängarna? Eller ska man helt enkelt bara lägga ner och ha lite avstånd?

Jag har helt enkelt backat i de där situationerna när vi kommit (i mitt tycke) för nära. Försökt prata om annat eller avslutat konversationen.

Jag skulle vilja vara så modig och rättfram att jag sa att hördu - nu berättar du saker jag inte är säker på om jag vill vara delaktig i.

Men du kanske har motsatt bekymmer - att du vill ha den där närheten men konfunderas av det svala?

Kan du ta diskussionen? Säga att du blir konfunderad av den omväxlande intimiteten vs det svala?
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Skulle tolka det som att han har problem med att skapa nära relationer, att han vill men inte riktigt kan. Det kan nog bero på flera olika saker, svårt att gissa sig till.

Kan känna igen mig lite.

Jag hade en period, och har nog fortfarande till viss del, av att kasta ut ganska personlig information till bekanta/vänner, för att sedan ångra att jag gjort det och i princip låtsas som inget. För mig handlade det om att jag befann mig i en tuff period och kände mig ensam, jag ville verkligen komma nära någon och uppleva att någon kände mig. Men jag har aldrig haft lätt för relationer, så det slutade oftast med att jag drog mig undan och konstaterade att jag agerade utifrån ett smått desperat önsketänkande och inte efter någon vettig bedömning om potentialen i den där ytliga relationen som jag så gärna ville komma vidare ifrån.
Jag förstod bara inte hur folk gjorde för att komma nära varandra, hur de blev sådär bekväma i varandras sällskap, jag var antingen för mycket eller för lite. För nära eller för långt borta. Den känslan av att aldrig träffa rätt gjorde det ju inte lättare att få kontakt med människor heller, eftersom jag kände mig misslyckad.

Hur jag skulle bemöta någon som betedde sig så vet jag faktiskt inte. Jag hade antagligen haft svårt att lita fullt ut på den personen, men samtidigt vet jag ju hur jobbigt det kan vara med relationer så jag hade nog trots allt funnits där när hen kom tillbaka och gjorde ett nytt försök.
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Kan det inte vara så att ni har olika syn på vad som är djupt och privat? Han kanske egentligen aldrig är på någon intim relationsnivå utan det är du som tolkar in det eftersom han pratar om sådant du anser är djupt och privat. Jag kan prata om nästan vad som helst med lite vem som helst, det är dock ingen jag anser mig vara speciellt intim eller har någon djup relation med.
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Det jag kan konstatera är att Anders kommer till mig och vill prata om djupt personliga och privata grejer men i nästa stund vill Anders liksom inte att vi ska låtsas om vi att har såna prat. För mig blir detta väldigt konstigt att jag får "nära relations"-signaler i ena situationen och "casual bekantskaps"-signaler i nästa.
Vad definierar du som "casual bekantskaps"-signaler? Eller hur är man då? Och hur är man om man har en "nära relation" med någon vän? Eller vad menar du med att han låtsas som att ni inte haft någon sådant prat?
Jag känner också att för mig känns inte helt bra att ha en nära relation med allt vad det innebär till en sådan person, jag har inget behov av att ha nära relationer till alla utan det kräver ett visst mått av tillit.
Han kanske helt enkelt bara vill prata av sig? Vissa personer har man ju lättare att prata av sig med även om man knappt ens annars är vänner. Då är det ju mera upp till dig om du inte känner att du vill att någon pratar av sig med dig utan att du får något tillbaka. Han har ju uppenbart tilliten till dej, känner dock kanske att han inte är i behov av att prata om det efter att han fått ur sig det han ville säga.

Eller så är det så att han faktiskt inte tar dessa problem såpass allvarligt som du gör, han kanske inte har svårt att prata om det.
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

För mig är det mest obegripligt att intimitetsgraden inte motsvarar vänskapsgraden, i de flesta andra relationer jag har har så har jag upplevt det som rätt logiskt och att man "känner av" vad man tar upp och på vilken nivå det ligger. Så det skulle vara helt okej att inte ha en nära relation alls, egentligen. Kanske hellre det än det här oklara läget där man aldrig exakt vet vilken fot man ska stå på.

Kanske kan jag prata med honom, men jag vet samtidigt inte hur jag ska göra det. Jag känner mest att det är erfarenhetsbaserat, att min känsla säger mig att det är nåt lite konstigt som pågår som jag inte förstår eller känner igen.
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Nej det verkar väldigt osannolikt att han inte söker vänskap och närhet utan bara pratar på. En nära relation känns ju inte bara igen på vad som sägs utan hur det sägs. Om jag inte så tydligt visste att det inte rör sig om nån sorts "mer än vänskap" så hade det varit min gissning, det påminner om den typen av spel som man hade i början av ett förhållande när man var lite ung och osäker, på och av liksom. I det här fallet så verkar det bara så...onödigt mellan två vuxna vänner. Till saken hör kanske att vi har känt varandra länge men har haft en lite mer intensiv period ett tag (mest på hans initiativ), så relationen i sig är inte ny.

Skulle jag gissa utifrån den här tråden så är Tass och tanten inne på något tror jag. Antingen att han har några hjärnspöken kring närhet eller att han helt enkelt har en oförmåga i att bedöma hur hans sätt att öppna sig kan tas emot.
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Varför analysera det så mycket egentligen? Pratar han på så gör han, eller är det allvarliga grejer så att ett visst "ansvar" läggs på dig?
Jag förstår inte heller riktigt kopplingen att bara för att man pratar om djupa personliga grejer så betyder väl inte det att man vill något mera?

Jag tycker inte det är så konstigt att en relation kan vara på och av om man inte riktigt vet vart man står eller känner eller liknande. Där har ju inte ålderna med saken att göra, oftast bara missuppfattningar mellan personerna, den ena vill mer eller mindre än den andra och man upplever det som förvirrat även om det inte är förvirrat från den andres sida.
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Jag undrar också vad de definierar som "casual bekantskaps"-signaler? Hur är man då? Och hur är man om man har en "nära relation" med någon vän? Och hur är man när man pendlar mellan dessa?
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Det fattar inte jag heller. Oavsett vilken typ av relation man har - förutsatt att den är någorlunda positiv och trevlig - så är det väl rätt mycket småprat, social trevlighet och skämtande och sådant, som inte direkt indikerar vilken närhet som också finns i relationen?

Och olika miljöer och olika situationer, kan också påverka hur nära man är varandra vid tidpunkten.
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Är det verkligen oklart? För mig är det självklart att man har olika relationer på olika nivåer, allt från dem man lunchar med på jobbet eller snackar med i stallet om vardagliga saker, till människor man aktivt hör av sig till för att verkligen prata och följa på nära håll.

Det jag har kommit fram till vad det gäller Anders är att det inte jag inte vill vara med om något så vingligt oavsett anledning, så processen att backa undan har börjat. Men det var bra att få höra några tankar om orsakerna till motsägelsefulla beteenden. Det har hela tiden gnagt mig och känts så totalt onödigt att han anstränger sig för att skapa förtroende och närhet för att sedan göra något som bryter det.
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Ja, för mig är det väldigt oklart vad du menar...du är väldigt luddig i dina beskrivningar. Men jag tolkar det som att det handlar vad ni pratar om? Det är det jag tycker är lite underligt. Jag pratar om allt möjligt med mina nära vänner, utan att jag för den skull ser oss som mindre nära vid de tillfällena. Självklart tar jag inte upp väldigt privata saker med kollegorna på lunchen, men det är inte heller så att jag hela tiden pratar djupa och privata saker med mina närmre vänner. Vi pratar ofta väder och vind, men är lika bra vänner för det.

Kan du ge något exempel? Är det så att han låtsats som att han inte vet vad du menar om du tar upp något ni pratat om? Eller svarar han inte när du ringer? Vill inte träffas?
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Du förstår inte problemet och du har heller inte någon tanke om hur man kan förklara beteendet utan vill mest bara ifrågasätta mitt omdöme? ;)

Själv är jag egentligen inte så extremt intresserad av att detaljanalysera olika händelser med Anders utan mer som sagt ute efter att förstå hur människor som beter sig motsägelsefullt och inkonsekvent socialt sett kan tänkas resonera.
 
Sv: Människor som ger dubbla budskap?

Men möjligheten finns ju att det är du som uppfattar det som motsägelsefullt, och att många andra inte skulle uppfatta det så. Och att Anders själv inte alls ser det så.

Och i så fall finns det kanske inte något resonemang att förstå, utan det är helt enkelt så att man ibland vill dela de där sakerna som gör relationen nära och ibland mest sällskapa och prata strunt.

För mig låter det som att du beskriver något av ett normalfall. Det är väl inte många relationer där man befinner sig "på det djupa" hela tiden?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 359
Senast: tuaphua
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 975
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 611
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 080
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp