Mäns fertilitet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tyvärr inte samma erfarenhet. Jag har flera par som jag vet antingen är ofrivilligt barnlösa eller fick göra IVF. Men det är något som många inte orkar prata högt om.

Jättetrist i så fall! Jag vet självklart att det förekommer, men just i min krets kan jag verkligen inte komma på ett enda barnlöst heterosexuellt par.
Sedan vet jag inte alls hur länge de försökt eller om de behövt hjälp för att bilda familj, det är jag snabb att erkänna. Folk pratar om mycket med mig, men kanske inte just barn.
 
Fast det är ju ofta kvinnan som promtar på eller tar initiativet till kondom.
Jag tror att när en man går med på det har det mycket lite att göra med att de tycker att kvinnor tar för mycket hormoner faktiskt, om jag ska vara krass.
Så du tycker att du cet bättre varför dessa personer gör det än vad de uttrycker till mig? Får stå för dig då.
 
Ok men var femte är betydligt fler än att mina vänner antagligen lager och inte menar vad de säger. Jag har aldrig sagt att alla eller de flesta hellre skulle vilja ta piller bara att det existerar. Jag drar inte slutsatser bortom de erfarenheter jag själv har.

Jag har aldrig påstått att någon ljuger, däremot talar ju marknaden i sig för att intresset för ett manligt p-piller inte är tillräckligt stort.

Lite allmänt: Jag föreställer mig att det låter bra på papper men att många män inte är riktigt lika villiga att leva med de eventuella biverkningar som kommer med hormonpreparat. Ändå tycker man att de borde vara mindre än hos kvinnor eftersom män inte har någon slags cykel som måste brytas och som på samma vis påverkar hela kroppen.
En vasektomi påverkar ju varken prestationsförmåga eller "maskulinitet" liksom.
 
Jag generaliserar vilt! Den dagen jag hör En snubbe utanför ett förhållande säga att han använder kondom i huvudsak för att kvinnor ska slippa stoppa sig fulla med hormoner ändrar jag glatt åsikt. :)
Det går alldeles utmärkt att generalisera utan att påstå eller insinuera att mina vänner nog inte menar vad de säger.
 
Visst! Dina vänner kanske är undantag, jag ber om ursäkt om det lät som om jag pratade om just dem.
Vad som är norm och undantag säger jag inget om men jag har sagt hur de känner och tänker runt det hela så hur du får det till att de "kanske är undantag" utan att insinuera att man inte menar vad som sägs är för mig oförståeligt.
 
Vad som är norm och undantag säger jag inget om men jag har sagt hur de känner och tänker runt det hela så hur du får det till att de "kanske är undantag" utan att insinuera att man inte menar vad som sägs är för mig oförståeligt.

Jag menar att de är undantag från min generella upplevelse i så fall, det var inte min mening att börja diskutera dina vänner specifikt eller på något vis hävda att jag vet vad de menar eller säger eller tycker.

Jag menar inte att vara otrevlig heller, men kan vi släppa just det här spåret nu?
 
Det är ju INGEN i tråden som varit emot ppiller för män vad jag kan se. Tvärtom.
Däremot åsikten om att det bör vara männen som driver frågan. Det är ju inte så att männen är missgynnade underdogs i annan medicinsk forskning direkt....
Jag har viktigare saker att slåss för, som att folk försöker nagga på aborträtten till exempel.

Tramset om att det är sååå jobbigt med kondom lackar jag dock ur på. Omoget och fantasilöst gnäll, finns inte en chans att jag skulle ligga med någon sådan manbaby i dagsläget hur desperat jag än skulle bli.

Amen. Det finns roliga leksaker att använda istället ;)
 
En tanke så här mitt i natten... om en stor del av mänskligheten anser sig ha företräde vad gäller njutning och anser att deras motpart ska ta en stor del av ansvaret och konsekvenserna för ev reproduktion ser jag inga problem med att mänskligheten dör ut pga mäns infertilitet.

/feministen
 
Du menar att jag skulle utgått från att han ljuger om sin vilja att använda kondom? Eller tvingar honom att ta på den en kvart innan för att visa god vilja? Om det finns tjejer som ljuger om sitt skydd är det också dålig kommunikation? Någon risk för graviditet fanns inte eftersom jag tar eget ansvar för den delen.
Jag antar att du var där och visste vad du gjorde. Och att du i efterhand blir "sur".

Ja absolut att det är dålig kommunikation, bedräglig kommunikation att försätta sin sexpartner i tron att skydd används, det är dock en stor skillnad på preventiv metod i att stoppa i sig hormoner eller inte, och på att använda kondom eller inte. Men vad vet jag, det finns uppenbarligen folk som i intimt umgänge inte ens tittar på sin partner, jag har kanke en annan syn på intimitet och kommunikation i den.

Men som sagt, ämnet handlar om att mäns fertilitet sjunker i västvärlden. Kvinnor kanske inte behöver stoppa i sig hormoner för att slippa oönskade graviditeter i framtiden - däremot behöver kvinnor vara sina egna dörrvakter och mer måna om vad de "släpper in" eller inte. Såväl idag som i framtiden.
 
Jag antar att du var där och visste vad du gjorde. Och att du i efterhand blir "sur".

Ja absolut att det är dålig kommunikation, bedräglig kommunikation att försätta sin sexpartner i tron att skydd används, det är dock en stor skillnad på preventiv metod i att stoppa i sig hormoner eller inte, och på att använda kondom eller inte. Men vad vet jag, det finns uppenbarligen folk som i intimt umgänge inte ens tittar på sin partner, jag har kanke en annan syn på intimitet och kommunikation i den.

Men som sagt, ämnet handlar om att mäns fertilitet sjunker i västvärlden. Kvinnor kanske inte behöver stoppa i sig hormoner för att slippa oönskade graviditeter i framtiden - däremot behöver kvinnor vara sina egna dörrvakter och mer måna om vad de "släpper in" eller inte. Såväl idag som i framtiden.
Jag blev sur när han försökte strunta i kondom och det är svårt att veta till hundra procent att någon tänker sätta på sig en kondom innan det är dags så att säga. I övrigt har du rätt i att jag var där, du var det inte så sluta insinuera saker du inte har en aning om.

Eftersom jag inte utgår från att män tänker skydda sig kommunicerade jag detta innan, han förstod uppenbarligen vad jag sa men försökte ändå strunta i det. Du tycker att det ligger på mig, vilket väl är genomgående för diskussionen. Det är kvinnors ansvar att ta ansvar, både över mäns fertilitet och att inte släppa in "fel" män. Antar att man får skylla sig själv då.
 
d
Jag antar att du var där och visste vad du gjorde. Och att du i efterhand blir "sur".

Ja absolut att det är dålig kommunikation, bedräglig kommunikation att försätta sin sexpartner i tron att skydd används, det är dock en stor skillnad på preventiv metod i att stoppa i sig hormoner eller inte, och på att använda kondom eller inte. Men vad vet jag, det finns uppenbarligen folk som i intimt umgänge inte ens tittar på sin partner, jag har kanke en annan syn på intimitet och kommunikation i den.

Men som sagt, ämnet handlar om att mäns fertilitet sjunker i västvärlden. Kvinnor kanske inte behöver stoppa i sig hormoner för att slippa oönskade graviditeter i framtiden - däremot behöver kvinnor vara sina egna dörrvakter och mer måna om vad de "släpper in" eller inte. Såväl idag som i framtiden.
Alltså skrev du verkligen det där?
Viva och någon snubbe har sex, när det ska penetras med kuken vill viva att de har kondom och snubben försöker stoppa in den utan kondom så tycker du att det är VIVA som gör fel när hon blir sur?
 
Jag blev sur när han försökte strunta i kondom och det är svårt att veta till hundra procent att någon tänker sätta på sig en kondom innan det är dags så att säga. I övrigt har du rätt i att jag var där, du var det inte så sluta insinuera saker du inte har en aning om.

Eftersom jag inte utgår från att män tänker skydda sig kommunicerade jag detta innan, han förstod uppenbarligen vad jag sa men försökte ändå strunta i det. Du tycker att det ligger på mig, vilket väl är genomgående för diskussionen. Det är kvinnors ansvar att ta ansvar, både över mäns fertilitet och att inte släppa in "fel" män. Antar att man får skylla sig själv då.
Stor igenkänning på den situationen, tyvärr, och jag tycker det är sjukt märkligt... Jag har legat med c:a 10 killar senaste året. Av dessa var det EN som på eget initiativ satte på kondom. Och en som frågade om jag använde p-piller, och sedan klagade över att han hade svårt för att knulla med kondom och skyllde på den när han slaknade. Övriga killar har inte frågat om jag använt p-piller(vilket jag inte gör) eller vill ha kondom av könssjukdomsskäl, utan de har kört på och det har legat helt på mig att föreslå skydd, och då har det ofta inte räckt med ett "Vi borde väl använda kondom" utan jag har behövt vara jättetydlig, avbryta och plocka fram kondomen, och ibland har det grymtats lite över det till och med. Ibland kan jag bli för slarvig själv och tycka det är gött att låta den slinka in lite utan. Inga protester mot det från killens sida, inte ens när jag innan sagt att "idag är en dålig dag att köra utan kondom". Ansvaret att avbryta läggs helt på mig. Det är inga korkade tonåringar jag snackar om här, utan skärpta killar i 35-40 årsåldern, på andra plan lyhörda och vettiga men just när det gäller kondomen har jag ibland faktiskt känt mig lite överkörd.
 
Du är ju läkare, och du kan inte se koppling mellan psykiskt mående/hormonell påverkan och (in)fertilitet? Jag är jätteseriös i min fråga.

Nåja, nu var det ju inte psykiskt mående och hormonell påverkan du skrev om utan sociala och kulturella påtryckningar och stressfaktorer.

Du får gärna ge exempel på de där sociala och kulturella påtryckningarna som stressar specifikt män som grupp så mycket.
 
Det verkar inte finnas i de flesta killars föreställningsvärld att dom kan bli sterila pga någon könssjukdom. Inte ens att någon tjej som dom inte är ihop med och som längtar efter barn skulle vilja bli befruktade av dom... och sedan behålla barnet oavsett vad dom säger. Det senare är inte jättevanligt men visst förekommer det. För övrigt så tror jag inte att det bara är spermierna som inte mår bra av miljögifter och annat onaturligt utan hela våra kroppar, både männens och kvinnornas.
 
Jag generaliserar vilt! Den dagen jag hör En snubbe utanför ett förhållande säga att han använder kondom i huvudsak för att kvinnor ska slippa stoppa sig fulla med hormoner ändrar jag glatt åsikt. :)

Min sambo är en sådan (Vi var vänner långt innan vi blev tillsammans) och han ska sterilisera sig så att det inte behövs. Jag får faktiskt ont av kondomer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Shoppingtråd hund
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp