Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

Blue

Trådstartare
Läste precis igenom en studie från Danmark som sätter modellen om "asymmetric war of attrition" till sitt test hos människor.

The asymmetric war of attrition (AWA) is one of the best validated models in behavioral ecology (Hammerstein & Parker 1982; Maynard Smith & Parker 1976), and is supported by scores of empirical studies across all major vertebrate classes (Kelly 2008). Its central premise is that greater fighting ability leads animals to bargain for a disproportionate share of contested resources (Kelly 2008; Huntingford & Turner 1987; Smuts et al. 1987). Lesser fighting ability leads animals to more readily cede resources they cannot cost-effectively defend. It is a fitness error for weaker contestants to attempt to seize resources when they cannot prevail, and for stronger ones to cede what they can cost-effectively defend.

Modellen förutspår att:
1. Starka män är mer benägna att skydda sitt egenintresse. Generaliserat att starka rika män vill behålla sina pengar och starka fattiga män vill ha en omfördelning av resurserna.
2. Svagare män är mindre troliga att ta den positionen som skyddar deras egenintresse.
3. Effekten uteblir nästan helt hos kvinnor då deras överlevnadsstrategi inte har varit lika beroende av fysisk styrka.

Och precis detta blev resultatet av studien på män och kvinnor från Argentina, Danmark och USA.


Results
Does upper body strength influence support for redistribution in men? Yes. As predicted, for men of high SES the correlation between strength and support for redistribution is negative, whereas for men of low SES the correlation is positive

[...]

We tested a key prediction derived from animal conflict theory: individuals with greater fighting ability (here, upper body strength) should seek larger shares of contested resources. We showed that upper body strength in modern adult men influences their willingness to bargain in their own self-interest over income and wealth redistribution. These effects were replicated across cultures and, as expected, found only among males.

[...]

For males, there was a highly significant interaction effect in all three countries.

[...]


Does upper body strength influence support for redistribution in women? No. Regarding female subjects, nowhere was the interaction of upper body strength and SES on support for redistribution statistically significant

Så vad tror ni, finns det gamla evolutionära överlevnadsstrategier kvar som på gruppnivå går att urskilja utifrån mäns fysik? Eller är det befängt?
 
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

Data (omkrets på biceps, socioekonomisk status och åsikter om ekonomisk omfördelning) samlades in på män och kvinnor från Argentina, Danmark och USA. Som förutspått så fann man en korrelation mellan stor omkrets på biceps och ovilja till jämnare ekonomisk fördelning hos de rika männen, och en korrelation mellan stor omkrets på biceps och en vilja till jämnare ekonomisk fördelning hos de fattiga männen. De män med liten omkrets på biceps var troligare att vara positiva till en jämnare ekonomisk fördelning om de var rika och vice versa. Hos kvinnorna fann man ingen signifikant korrelation.

Grundtesen är alltså att män som är stora och starka har gynnats mer av att ta för sig mer än övriga. På mycket lång sikt (miljoner generationer) så har det lett till att stora och stärka män känner sig mer berättigade till en oproportionerligt stor andel av resurser eftersom de helt enkelt har kunnat ta för sig. Och då har det varit mer gynnsamt evolutionärt att att vilja ha mer.

Likadant har då de som inte varit fysiskt kapabla att roffa åt sig lika mycket inte gynnats lika mycket av att vilja göra det.
 
Senast ändrad:
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

Vad studien visar är att det finns ett samband hos män mellan överarmens omkrets, socioekonomisk status och värderingar. Det finns garanterat fler teorier som kan appliceras på sambandet.

Teorin de använder känns minst sagt dassig. Åtminstone hos djur som organiserar sig i flock är tillgång till/fördelning av resurser väl mer komplicerat än så.
 
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

Fast samtidigt så står det ju att AWA är en av de bäst validerade modellerna i "behavioral ecology" (vad nu det är på svenska?) så att teorin är dassig ger jag inte mycket för. Frågan är snarare hur applicerbar den är på människan.
 
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

Det finns snart ingen gräns för vad man gör undersökningar om! Har vetenskaben för många pengar ?
Vem kan ha intresse av att veta detta?
 
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

Fast samtidigt så står det ju att AWA är en av de bäst validerade modellerna i "behavioral ecology" (vad nu det är på svenska?) så att teorin är dassig ger jag inte mycket för. Frågan är snarare hur applicerbar den är på människan.

Vad AWA kort handlar om är att den som har mest att förlora kommer vara mer ihärdig i att försvara sina resurser och kommer mest sannolikt att vinna (den individen besitter ju dessutom bevisligen de egenskaper som behövs för att skaffa sig resurserna och således antagligen även för att försvara dem). Sedan har man utvecklat spelteoretiska modeller därikring. Det är väldigt komplext att tillämpa dessa hypoteser på individer inom så starkt sociala flockdjursarter som människan annat. Det är inte "man mot man" som gäller och det har aldrig varit så. Människans ursprung ligger i små, nomadiska familjegrupper där samarbete var (och är) nyckeln till överlevnad.

Behavior ecology=beteendeekologi.
 
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

Det finns snart ingen gräns för vad man gör undersökningar om! Har vetenskaben för många pengar ?
Vem kan ha intresse av att veta detta?

Ofta är det så att man inte vet vilken nytta forskningen kommer leda till. Det betyder inte att vi inte ska ägna oss åt sådan forskning. Forskning inom beteendeekologin handlar om att förstå hur och varför djur gör som de gör. Något som kan vara till fördel inom tex. medicin. Om vi kan luska ut vad för kemiska signalvägar det är som leder till ett visst beteende (tex. något som orsakar vad vi kanske kallar funktionshinder/funktionsnedsättning) kan vi kanske utveckla läkemedel som kan vara till hjälp. Man utforskar även till stor del gen-miljö-samverkan vilket kan hjälpa oss att förstå varför människor agerar på ett visst sätt i en miljö och på ett annat i en annan miljö. Något vi självklart kan ha nytta av att veta.
 
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

Vad AWA handlar om står ju redan citerat i trådstarten.

Jag håller inte med om beskrivningen att samarbete har varit nyckeln till människans överlevnad. Det har förvisso varit en väldigt viktigt nyckel till överlevnad för gruppen. Men för individerna inom gruppen har även tävlan (raka motsatsen till samarbete) varit en mycket relevant faktor för att bäst kunna föra sina gener vidare. Jag tror inte det finns en nyckel som driver evolutionen utan flera.

Ja, tänkte väl att det skulle bli beteendeekologi men jag sökte på det på google och fick typ 3 träffar. Måste ha stavat brutalt fel. :D
 
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

Vad AWA handlar om står ju redan citerat i trådstarten.

Jag håller inte med om beskrivningen att samarbete har varit nyckeln till människans överlevnad. Det har förvisso varit en väldigt viktigt nyckel till överlevnad för gruppen. Men för individerna inom gruppen har även tävlan (raka motsatsen till samarbete) varit en mycket relevant faktor för att bäst kunna föra sina gener vidare. Jag tror inte det finns en nyckel som driver evolutionen utan flera.

Ja, tänkte väl att det skulle bli beteendeekologi men jag sökte på det på google och fick typ 3 träffar. Måste ha stavat brutalt fel. :D

Är det?

......
 
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

Men det måste också vara en viss kvalitet på det som produceras även inom grundforskning, lågkvalitativa studier svämmar det fullkomligt över av och de tillför forskarvärlden inget av värde precis.
 
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

I sammanhanget ja. Tävlar du (om överlevnad och fortplantning) och är framgångsrik på det så innebär det en nackdel för andra. Samarbetar du och är framgångsrik på det så innebär en fördel för andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

Var brister den i kvalité?
 
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

I sammanhanget ja. Tävlar du (om överlevnad och fortplantning) och är framgångsrik på det så innebär det en nackdel för andra. Samarbetar du och är framgångsrik på det så innebär en fördel för andra.

Och framgång för andra kan leda till större framgång för dig själv. Det är tämligen gammeldags att se reproduktionsmässig framgång främst i termer om tävlande. Vi vet idag att det finns ett flertal olika strategier, tex. the transactional theory, som beroende på de ekologiska omständigheterna är olika framgångsrika. Tävling ger inte alltid bäst resultat ens för de starka.

The transactional theory baseras just på att "dominant" hanar tillåter andra hanar att para eftersom det gynnar honom. Han vinner sociala poäng och får av andra hanar hjälp att skydda flocken, samla föda, hålla revir osv. (och ja, det finns stöd för hypotesen).
 
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

Samarbete tror jag absolut har inte större relevans än tävlan när det kommer till överlevnad för att förtydliga, men det är ju inte främst samarbetsbiten tråden handlar om. Allt du skriver stämmer ju men det utesluter ju inte för den delen att det finns en relevans i att tävla.
 
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

"Samarbete tror jag absolut har större relevans än tävlan när det kommer till överlevnad", ska det stå.
 
Sv: Mäns muskelmassa förutspår deras politiska åsikter?

Var brister den i kvalité?

Jag skrev i och för sig aldrig att artikeln höll låg klass utan jag menade rent allmänt, men för all del av det jag läste så verkade den inget vidare. Det de gör i artikeln är att sammanlänka ett antal led där korrelationen i varje enskilt led i sig är tveksam eller svag och drar väldigt långtgående (fantasifulla) slutsatser om resultatet. De kunde lika gärna predikterat nästan vilken annan egenskap som helst och fått signifikans och sedan hittat på en teoretisk förklaring till det hela.
 

Liknande trådar

Relationer Spinoff från dejtingtråden.... Enligt en nyare forskningsrapport utförd i Norge så är det ett vanligt fenomen att kvinnor söker en...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 487
Senast: sorbifolia
·
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: Tonto
·
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
767
Senast: MonteRose
·
Övr. Hund http://www.dogster.com/lifestyle/10-naughtiest-dog-breeds Vad säger ni om det? What Are the Characteristics of a Naughty Dog...
Svar
8
· Visningar
1 759
Senast: Sparkling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp