Kvinnor som söker män som tjänar bättre än dem.... varför??

En lågstatuskvinna kommer fortfarande i kontakt med och blir bjuden av högstatusmännen. Hur ska lågstatusmannen komma i kontakt med högstatuskvinnorna?

En kvinna som är student, jobbar i kassa på ICA eller vad som kan gå ut på stureplan en kväll och då komma i kontakt med killar som tjänar mer och har högre statusjobb, få drinkar betalt och sen kanske få åka med på en resa någonstans. Motsvarande händer ungefär aldrig åt andra hållet.

Sen varför skulle man inte föredra någon som tjänar bra om man nu fick välja? Pengar kanske inte kan köpa lycka i sig men allt blir lite bekvämare och roligare om man har resurser och den frihet/säkerhet som pengar bidrar med.
 
Av samma anledning som män gillar kvinnor som sminkar sig och fixar håret. Varför kan man inte bara sminka sig och fixa håret själv istället?

Dvs, för att enligt könsnormerna är det attraktivt med en man som är framgångsrik och välbetald i sitt yrke. Det är en del av vad som anses manligt. Män blir attraktiva när de gör saker som uppfattas som manliga. Kvinnor blir attraktiva när de gör saker som uppfattas som kvinnliga (t ex sminka sig).
Ja men om det är för att det är attraktivt med framgång så är det ju för att man vill bli försörjd. När ens egna pengar inte räcker så får nån annan backa upp och man kan skylla på att det är attraktivt med en karl som lyckas
 
En lågstatuskvinna kommer fortfarande i kontakt med och blir bjuden av högstatusmännen. Hur ska lågstatusmannen komma i kontakt med högstatuskvinnorna?

En kvinna som är student, jobbar i kassa på ICA eller vad som kan gå ut på stureplan en kväll och då komma i kontakt med killar som tjänar mer och har högre statusjobb, få drinkar betalt och sen kanske få åka med på en resa någonstans. Motsvarande händer ungefär aldrig åt andra hållet.

Sen varför skulle man inte föredra någon som tjänar bra om man nu fick välja? Pengar kanske inte kan köpa lycka i sig men allt blir lite bekvämare och roligare om man har resurser och den frihet/säkerhet som pengar bidrar med.

Jag tror ingen motsäger sig att det skulle vara bekvämt att ha en partner med bra lön. Frågan handlar väl snarare om varför det står högre på önskelistan hos kvinnor än vad de gör hos män.
 
Jo precis, det med.

Sedan vill jag tillägga att det här med att "skaffa sig" ett mer välbetalt jobb om man vill ha bättre ekonomi inte är det enklaste. I så fall hade nog de flesta gjort det. Jag lever med en man som har ett sådant jobb och det inte är peace of cake, han arbetar väldigt mycket och är väldigt dedikerad. Då är det ändå många av hans kollegor som har det ännu tuffare. Det ligger många års studier, många hundår, många nätter på kontoret, avbrutna semestrar, sena telefonsamtal, inställda helgplaner och långa arbetsdagar i bagaget hos dessa personer. En hög lön är ju allra oftast ett kvitto på hur stort ansvarsområde du har och det kommer inte sällan med uppoffringar. Vill du ha mer pengar? Absolut, det är bara att köra på. Men själv skulle jag inte välja det, eller ens kanske klara av det, och jag är inte det minsta förvånad över att en del hemskt gärna åker räkmacka på någon annans hårda arbete i stället för att behöva göra dessa uppoffringar själv. Gratis är gott, liksom.

Själv sjunker jag nöjt ner i soffan och drar igång en film när han har sina sena möten (och skriver glatt äktenskapsförord så att det är han och ingen annan som får utdelning).

Det här då - finns det en (biologisk??) anledning att män oftare än kvinnor väljer att lägga ner så enormt mycket tid och energi i sin karriär?
 
Jag tror ingen motsäger sig att det skulle vara bekvämt att ha en partner med bra lön. Frågan handlar väl snarare om varför det står högre på önskelistan hos kvinnor än vad de gör hos män.
För att det är något hyfsat realistiskt att kunna få om man nu prioriterar det? Att vara lycksökande golddigger finns ju inte ens på kartan så det blir väl lite som om man nu vill ha kvinnliga förebilder i sport för att man ska kunna identifera sig med dessa och se det som "möjligt".
 
Feminina kvinnor med hög lön är dock väldigt eftertraktat, som Amal Clooney exempelvis. Men det förutsätter att hon också har alla feminia attribut i första hand, och sedan dessutom är framgångsrik. Medan det kanske är tvärtom för män.
Sedan är ju hon gift med George Clooney också, det är nog kanske inte garanterat att han inte tjänat mer? Så hon lyckades ju ändå inte få en man som garanterat tjänade mindre faktiskt. Och inte en som är mindre känd.

Vilket ju verkligen på ett sätt illustrerar poängen.

Angela Merkel har ju nog lyckats, men det var tight? Hennes man är ju professor i kvantfysik så om hon inte lyckats bli förbundskansler?
 
Sedan är ju hon gift med George Clooney också, det är nog kanske inte garanterat att han inte tjänat mer? Så hon lyckades ju ändå inte få en man som tjänade mindre faktiskt.

Ja, jag tänkte inte så mycket på löneskillnaden mellan just dem utan mer henne som attraktiv person.
 
Det här då - finns det en (biologisk??) anledning att män oftare än kvinnor väljer att lägga ner så enormt mycket tid och energi i sin karriär?
Om vi tittar på djuren. Hanarna jobbar på att hålla sig på topp för att impa på honorna. Icke framgångsrika hanar har ingen chans hos honorna och får inte föröka sig. Jag tror det är det primitiva i oss.
 
Ja men om det är för att det är attraktivt med framgång så är det ju för att man vill bli försörjd. När ens egna pengar inte räcker så får nån annan backa upp och man kan skylla på att det är attraktivt med en karl som lyckas
Nej så behöver det ju inte alls vara.

Om du vill ha en man som bryr sig om sitt utseende, är välklädd, läser böcker och tidningar, gillar kultur, osv osv så råkar man nog ofta falla för en man med mer pengar.

Och har han inget av det kanske pengarna kompenserar lite i alla fall. Dvs han bryr sig inte ett jota om sitt utseende, men pga att han har ett visst jobb måste kläderna i alla fall vara hela och rena och typ ok och han måste ha klippt håret duschat och borstat det.

Av den trista anledningen att många små pojkar aldrig lär sig försöka vara attraktiva, söta, ha respekt för flickor och se dem som lika mycket värda, konversera, ha känslor, läsa böcker, tycka om djur osv osv. Men ju högre status föräldrarna verkar ha desto mer energi verkar de lägga på att pojken ska lära sig allt det där. (Flickor verkar praktiskt taget alla föräldrar uppfostra när det gäller utseende och renlighet något slags vård av hemmet och lära sig läsa.) Då blir han attraktiv för arbetsmarknaden och för kvinnor på ett bräde. Resten av pojkarna får försöka fatta själva och vissa gör det och andra gör det inte. Men de som fattar lär få bättre jobb och bli mer gifta. För bottennivån är så låg.
 
Senast ändrad:
Ja, jag tänkte inte så mycket på löneskillnaden mellan just dem utan mer henne som attraktiv person.
Jo absolut, jag håller med, men det blev ju så illustrativt. Hon är framgångsrik, har stora inkomster och är attraktiv, men lyckades ändå inte vara mer framgångsrik, inkomstbringande och attraktiv än sin man ;). Så vi hamnar ändå i samma inledningsfråga. Hon behövde ju inte ens vara försörjd av sin man. Så hans framgång går rakt förbi inkomster till ren sexighet.
 
En lågstatuskvinna kommer fortfarande i kontakt med och blir bjuden av högstatusmännen. Hur ska lågstatusmannen komma i kontakt med högstatuskvinnorna?

En kvinna som är student, jobbar i kassa på ICA eller vad som kan gå ut på stureplan en kväll och då komma i kontakt med killar som tjänar mer och har högre statusjobb, få drinkar betalt och sen kanske få åka med på en resa någonstans. /.../


Öh. Nej?

Jag måste vara jävligt lågstatus, har aldrig blivit bjuden på något av en man, utöver den jag redan haft mångårig relation med. Aldrig att jag gått ut och satt mig i en bar och blivit bjuden på drinkar, än mindre resor.

Jag hör talas om detta ibland, vanligen presenterat som självklar sanning - att varenda kvinna bara behöver gå ut på stan en kväll och så kommer det män och kastar alkohol på en. Det är så mycket lättare för kvinnor. Så har verkligen inte mitt liv sett ut. Men som sagt kanske jag är verkligen exceptionellt oattraktiv eller lågstatus.
 
Det här då - finns det en (biologisk??) anledning att män oftare än kvinnor väljer att lägga ner så enormt mycket tid och energi i sin karriär?
Kanske kan finnas, vem vet? Frågan är om det behövs en biologisk orsak när de sociala orsakerna är så starka.

Tex motivationen för män att vara söta och vackra har ju varit större bland män tidigare i historien. Men är nu inte det. Så det är kanske biologiskt att män ska göra sig vackra inför kvinnor. Men vi vet inte, för det sociala trycket att inte göra det är starkt.

Det är kanske biologiskt eller inte för män att försöka tjäna pengar, men vi vet inte pga sociala trycket.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Spinoff från dejtingtråden.... Enligt en nyare forskningsrapport utförd i Norge så är det ett vanligt fenomen att kvinnor söker en (manlig) partner som tjänar bättre (korrigerad för könsolikheter gällande genomsnittslön) än de själva. Så kallad "hypergami". Medan männen lägger mindre vikt vid vad kvinnan tjäner/inte är lika upptagna av att de ska ha ett bra betald jobb.

Är det så att dessa kvinnor inte egentligen vill ha ekonomisk jämställdhet? Men att de tycker det är fint att deras män sattsar på karriär och försörjar familjen ekonomiskt, så de själva evt. kan jobba mindre och stanna mera hemma med barnen? Eller finns det andra förklaringar på att det här fenomenet fortfarande eksisterar i ett av världens allra mest jämnställda samhällen?


Länk till hela rapporten (på engelska): http://ftp.iza.org/dp12185.pdf

Utdrag - konkluderande avsnit:

Although the United Nations over the last 15 years has repeatedly declared that Norway is the most gender‐equal society in the world, substantial gender differences in pay and employment patterns remain. In this paper, we have offered theoretical explanations as to why gendered employment and earnings patterns may persist even with full gender equality in labor market opportunities; i.e., even in a society where the distributions of earnings‐potential are identical and where there is no gender discrimination.

The channel is the matching of men and women into households and the subsequent division of market and household work. Hypergamy implies that couples match such that the man has a higher earnings potential than the woman does. Combined with the standard economic theory of household specialization this provides a rationale for prioritizing his labor market career over hers. We have outlined theoretical foundations for the existence of hypergamy and we have presented overwhelming empirical evidence that hypergamy is an important feature of mating patterns in Norway. Households are systematically formed such that the man on average has the highest rank within the gender‐specific distribution of earnings potential, and men with very poor earnings prospects have a high probability of staying unmatched.


Jag vet inte om jag tycker att det är så himla märkligt.

Det är bekvämt att bli försörjd, eller i alla fall att kunna jobba mindre. Det finns också en betydligt större acceptans för kvinnor att bli försörjda (även i mer jämställda länder) jämfört med män. Det presenteras ofta till och med som något romantiskt; "han tar hand om mig/familjen".

Vi lever ändå i en kapitalistisk värld, pengar är i mångt och mycket detsamma som trygghet. Risken att båda blir arbetslösa och hamnar i en tuff ekonomisk och social situation minskar om i alla fall en av er är höginkomsttagare.

Att som man söka en kvinna som har högre lön kanske också känns svårt? Jag bara ponerar. Det är rätt lätt att hitta förlöjligande karikatyrer av män som är svagare än sina fruar, tjänar mindre, är fysiskt mindre, har mindre viktigt jobb, etc. Du måste vara rätt säker och trygg för att hantera det. Så män generellt kanske också söker kvinnor som inte är riktigt lika framgångsrika, och som kan tänka sig att ta en mer passiv (yrkesmässigt) roll i förhållandet?
 
Jag vet inte om jag tycker att det är så himla märkligt.

Det är bekvämt att bli försörjd, eller i alla fall att kunna jobba mindre. Det finns också en betydligt större acceptans för kvinnor att bli försörjda (även i mer jämställda länder) jämfört med män. Det presenteras ofta till och med som något romantiskt; "han tar hand om mig/familjen".

Vi lever ändå i en kapitalistisk värld, pengar är i mångt och mycket detsamma som trygghet. Risken att båda blir arbetslösa och hamnar i en tuff ekonomisk och social situation minskar om i alla fall en av er är höginkomsttagare.

Att som man söka en kvinna som har högre lön kanske också känns svårt? Jag bara ponerar. Det är rätt lätt att hitta förlöjligande karikatyrer av män som är svagare än sina fruar, tjänar mindre, är fysiskt mindre, har mindre viktigt jobb, etc. Du måste vara rätt säker och trygg för att hantera det. Så män generellt kanske också söker kvinnor som inte är riktigt lika framgångsrika, och som kan tänka sig att ta en mer passiv (yrkesmässigt) roll i förhållandet?

Min och mina vänners erfarenhet är just den att som kvinna är det ett minus på dejtingmarknaden om man har "för hög" utbildning eller lön. Såpass att det helt klart hade verkat gynnsamt att ljuga sig till en mer "lagom" och normativ nivå. Att som kvinna vara t.ex ingenjör eller på forskarnivå och tjäna 50'+ är verkligen ingen mansmagnet.
 
Min och mina vänners erfarenhet är just den att som kvinna är det ett minus på dejtingmarknaden om man har "för hög" utbildning eller lön. Såpass att det helt klart hade verkat gynnsamt att ljuga sig till en mer "lagom" och normativ nivå. Att som kvinna vara t.ex ingenjör eller på forskarnivå och tjäna 50'+ är verkligen ingen mansmagnet.

Det anstår mig inte att göra mig mindre än jag är, sa redan Södergran.

Väldigt trist att sådant fortfarande påverkar, men jag är faktiskt inte förvånad.
 
Min och mina vänners erfarenhet är just den att som kvinna är det ett minus på dejtingmarknaden om man har "för hög" utbildning eller lön. Såpass att det helt klart hade verkat gynnsamt att ljuga sig till en mer "lagom" och normativ nivå. Att som kvinna vara t.ex ingenjör eller på forskarnivå och tjäna 50'+ är verkligen ingen mansmagnet.
Jag är ingenjör, tjänar +50' och har nog aldrig haft ett behov av att berätta det för en dejt. Har absolut berättar det om något frågat rakt ut, men det har nog ingen dejt gjort innan det blivit ett förhållande.
Jag har ett jobb jag gillar har nog dejterna enbart fått veta. Tror aldrig min lön varit en nackdel, även om jag såklart inte kan veta det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
327
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 922
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 379
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp