Märk era katter!!

MissFideli

Trådstartare
Hittade en troligen påkörd katt idag och körde den till närmsta djursjukhus. Den var helt omärkt och klassas därför som hemlös. Nu har detta djursjukhus ett avtal med ett katthem så han får en andra chans om han kan behandlas (vilket veterinärerna inte hade så höga förhoppningar om tyvärr, förlamad i bakdelen) vilket inte alla veterinärer och kliniker har. Hade han varit märkt hade man lätt kunnat spåra ägaren. Om han nu hade nån ägare...

Men i vilket fall, ni som har utekatter oavsett risker runt om. Märk dom!! Chip är lätt att sätta in, kan göras vid vaccinering. En summa till SKK som sköter registreringen av katternas ID-märkning och sen är det mycket lättare att få tag på ägaren om katten råkar ut för nått.

Och det behöver inte vara olyckor, det kan vara att katten går in i en lastbil eller annat och åker långväga. En katt hemmahörande i Stockholm hittades på Gotland för några år sen och kom hem igen, helt tack vare sin ID-märkning.
 
Sv: Märk era katter!!

Bra inlägg!

Även jag har ID märkt innekatt :)
 
Sv: Märk era katter!!

Jag tycker även det är en självklarhet att ID-märka innekatter då det mången gång har hänt folk att katten lyckats smita ut, ramla ner från en balkong, trycka upp ett fönster, transportburen gått sönder eller att katten har tappat kattselen på promenad. Bättre att inte riskera något.
 
Sv: Märk era katter!!

Dock har jag hört att det är enklare att kolla upp en öronmärkning än vad det är att kolla upp ett chipp.
 
Sv: Märk era katter!!

Dock har jag hört att det är enklare att kolla upp en öronmärkning än vad det är att kolla upp ett chipp.

Öronmärkning är också jättebra för då syns det direkt att katten är märkt. Tyvärr smetas ofta öronmärkningar ut och kan bli oläsliga med tiden. Bäst för utekatter är att både öronmärka för synlighetens skull OCH chippa för säkerhets skull.

/Jen med tre chippade innekatter och två öronmärkta utekatter.
 
Sv: Märk era katter!!

Skitbra! Jag har också ID märkta och tatuerade i öronen innekatter!
 
Sv: Märk era katter!!

Ja det känns som att det beror mkt på kattens öron men jag tycker i varje fall att man ska ID-märka sina katter på något vis.=)
 
Sv: Märk era katter!!

*kl*

Min äldsta är chipmärkt och de andra två är öronmärkta.

Och registreringarna är betalda, fast katterna försökte äta upp räkningarna :eek:
 
Sv: Märk era katter!!

Och det behöver inte vara olyckor, det kan vara att katten går in i en lastbil eller annat och åker långväga. En katt hemmahörande i Stockholm hittades på Gotland för några år sen och kom hem igen, helt tack vare sin ID-märkning.


Eller som min lilla Månsa, åkte flyttsläp från Kristinehamn i Värmland ända till Höganäs i Skånde. En nätt resa på 48 mil!

Hon hittades tack vare öronmärkningen, då hade hon luffat runt i Höganäs i 2,5 månad. Inom 24 timmar var hon hemma igen, utmärglad och rakad men vid gott humör!
 
Sv: Märk era katter!!

Hittade en troligen påkörd katt idag och körde den till närmsta djursjukhus. Den var helt omärkt och klassas därför som hemlös. Nu har detta djursjukhus ett avtal med ett katthem så han får en andra chans om han kan behandlas (vilket veterinärerna inte hade så höga förhoppningar om tyvärr, förlamad i bakdelen) vilket inte alla veterinärer och kliniker har. Hade han varit märkt hade man lätt kunnat spåra ägaren. Om han nu hade nån ägare...

Men i vilket fall, ni som har utekatter oavsett risker runt om. Märk dom!! Chip är lätt att sätta in, kan göras vid vaccinering. En summa till SKK som sköter registreringen av katternas ID-märkning och sen är det mycket lättare att få tag på ägaren om katten råkar ut för nått.

Och det behöver inte vara olyckor, det kan vara att katten går in i en lastbil eller annat och åker långväga. En katt hemmahörande i Stockholm hittades på Gotland för några år sen och kom hem igen, helt tack vare sin ID-märkning.
:bow::bow::bow: absolut....borde vara självklart...
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår katt slickar sig inte så mycket som andra katter. Han tvättar sig lite här och var då och då, slickar en smutsig tass och så, men...
Svar
4
· Visningar
4 795
Senast: Skjøldur
·
F
Övr. Katt På vägen när mamma körde mig till ett kalas idag körde vi på en storväg. Så plötsligt small det till rejält i bilen. VAD I ******** VAR...
Svar
5
· Visningar
1 228
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 609
Senast: Ekblomma
·
Övr. Katt Jag var på väg ut till stallet för ett par dagar sedan varpå jag ser en påkörd men levande katt på vägen! Jag tittar i backspegeln och...
2
Svar
31
· Visningar
2 489
Senast: MsLuna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp