Märklig skada i handen

Singoalla

Trådstartare
Jag kallar Bukes läkarkår för att hjälpa mig.. Det är nämligen så att i februari när jag tränade så gick jag ger på marken för att göra armhävningar. Jag måste belastat fel eller någonting för plötsligt smällde det till mitt i handen och gjorde hiskeligt ont :grin: Sedan dess så har det, till och från gjort väldigt ont ungefär där tummen sitter fast/mitt i handflatan. Det kommer och går, håller i sig 4-5 dagar varje månad och sen försvinner. Förmodligen sliter jag väl upp skadan (förmodad sträckning?) när jag gjort vissa rörelser.

Nu är frågan, hur fasen får man det att läka? Jag använder ju högerhanden till.. ja, allt. Bör man linda in den och vila någon vecka och helt enkelt klara sig utan högerhanden ett tag. Eller ska man röra på sig? Ja, jag vet att jag borde kolla med en läkare men jag orkar inte palla mig iväg :D Har ni någon idé om vad det han vara och vad man bör göra?
 
Ojojoj, du kommer få förklara så mycket mer :D

Vilka rörelser gör ont?
Gör det ont på samma ställe hela tiden?
Är smärtan likadan varje gång?
Går det över direkt du slutar göra den rörelsen eller hänger smärtan kvar?
Hur ont gör det, på en skala 1-10 där 2 är blåmärksont?
 
Haha, jag ska göra mitt bästa :D

1. Det gör ont när jag rör tummen. Dom andra fingrarna påverkar inte men olika typer av tumrörelser gör ont. Mest av allt gör det ont när jag liksom spretar men fingrarna och sträcker ut handen. Då gör det ont från mitten av tummen (typ där strecket är) hela vägen ner till handleden.
2. Mest som ovanstående, men vissa rörelser gör mer ont i liksom mitten av handflatan, och andra mest i tummen och ner mot handleden.
3. Ja, fast gör mer eller mindre ont beroende på rörelse och hur mycket jag "tar ut" rörelsen. Men samma känsla.
4. Går över nästan direkt. Kanske hänger kvar 15 sekunder max men om jag sträcker ut fingrarna så det gör ont och sedan vilar handen så känner jag hur smärtan försvinner på några sekunder.
5. 3-6 skulle jag säga.

+ Kan vara bra att veta att det är "skönt" om jag lägger in tummen i handflatan. Helst skulle jag vilja tejpa fast den där så den aldrig rör på sig. Men viker jag in tummen så är det skönt - sträcker jag ut den gör det ont.
 
Jag kommer gå till läkare om det inte går över men tänkte om någon hade några husmors-tips! Har fått sträckning och muskelbristning i benen tidigare och det har gått över efter en stund med vila, så jag tyckte det kändes onödigt att springa till läkaren direkt utan att kolla efter lite husmors-tips först :)
 
Jag gjorde illa tummen på jobbet. Därför gick jag till läkaren för att få det dokumenterat. Jag trodde det var en liten sträckning... Nepp slutade med gips och sjukskrivning i 2 veckor. Hade jag inte kollat upp det så hade det antagligen slutat med en stelopererad högertumme inom ett år. Så mitt tips är att boka tid hos VC. Jag hade inte speciellt ont utan var bara svag i handen...
 
Februari - Augusti = 6 månader så man kan väl tänka sig att vad än det är inte har några större planer på att gå över av sig självt efter en stund med vila?

Givetvis, fast å andra sidan har jag ju aldrig låtit handen vila ;) Högerhanden använder man ju hela tiden.
 
Jag gjorde illa tummen på jobbet. Därför gick jag till läkaren för att få det dokumenterat. Jag trodde det var en liten sträckning... Nepp slutade med gips och sjukskrivning i 2 veckor. Hade jag inte kollat upp det så hade det antagligen slutat med en stelopererad högertumme inom ett år. Så mitt tips är att boka tid hos VC. Jag hade inte speciellt ont utan var bara svag i handen...

Ouff... låter mindre roligt :crazy: Kanske borde boka in en tid under nästa vecka.
 
Inte helt likt, men en del av mina leder, bl a tummarna, tycker att det är kul att hoppa ur led, Ibland bara lite lätt typ stukning, ibland mer ordentligt och pekar helt åt fel håll :wtf:. När det väl har hänt en gång så har det en förmåga att påminna sig igen.

Nåväl, en gång när jag fortfarande hade förskräckligt ont en vecka efter det att ena tummen pekat åt ett håll som den inte skulle (jag lyfte tillbaka den i rätt läge), ringde till doktorn och "klagade" på att det fortfarande gjorde ont, fick jag veta att det tog betydligt längre tid innan jag skulle förvänta mig att det skulle bli bra, Blev rekommenderad att först söka upp idrottskliniken för att få en ortos tillverkad och sedan efter en viss tid komma till doktorn för vidare undersökning. Eftersom idrottskliniken var på väg till jobbet bokade jag tid där. Fick en specialtillverkad ortos. Har tyvärr glömt om jag verkligen uppsökte läkaren sedan... Om jag får "fel" belastning på tummen så gör det förskräckligt ont igen. Men då plockar jag fram min ortos och efter några veckor är allt bra igen...

Har även vid andra tillfällen haft god nytta av ortoser. De liksom tvingar en att vila lederna i rätt läge. Så finns det en idrottsklinik eller annan bandageverkstad där du bor så kan det vara en bra lösning, med eller utan läkarbesök. (Hoppas Cilla W inte skäller på mig nu för att jag ger dumma råd). Förutsätter förstås att du tror att det hela har med någon led att göra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Japp, nu behöver jag läkarbuke. ;) Jag flög av en häst för en månad sen och slog i högerhanden rätt ordentligt. Handen fungerade dock...
2
Svar
28
· Visningar
6 251
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 470
Senast: LuckyMe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Nu håller jag på att ge upp. Jag har haft konstant ont i nacken de senaste 15 åren. Läkaren hittar inget fel, den är både rönkad (flera...
Svar
5
· Visningar
1 052
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp