Bukefalos 28 år!

Skadad hand - stukning eller annat?

Frakturen som var fin först var båtbenet i handleden. Trafikolycka, inlagd fem dagar av andra anledningar, handleden rejält svullen och smärtpåverkad. Kunde inte använda handen. Den röntgades en gång och då syntes inget så de sa att den var stukad. "Använd den så den inte blir för stel!" Sagt och gjort. Ryktade hästar, bakade bullar osv. Allt gjorde :devil: ont men jag knådade på. Inte särskilt svullen.
Återbesök på ortopeden för en annan fraktur efter tre veckor, påtalade att handen gjorde ont. En briljant underläkare sa åt mig att linda den lite... Efter sammanlagt åtta veckor reagerar hovslagaren (som är läkare också) och skickar mig till akutröngten. Frakturen var vid det laget rätt ful och krävde operation med bentransplantat från höften. Fyra månader i monstergips. Handen är förstörd sen dess och kanske måste stelopereras. Nedsatt rörlighet och styrka och allt gör ont...

Så.. Kolla hellre upp skiten i tid, det kan bli värre av att vänta.

Just frakturer i båtbenet syns inte alltid på vanlig röntgen förrän det gått ett par veckor. Det är ett krångligt ben att bryta, dels röntgensvårigheter och dels för att det läker dåligt.
 
Just frakturer i båtbenet syns inte alltid på vanlig röntgen förrän det gått ett par veckor. Det är ett krångligt ben att bryta, dels röntgensvårigheter och dels för att det läker dåligt.

Jo, har märkt det. Därför ska man väl gipsas om misstanke finns, för ny röntgen senare. Det var där det brast i mitt fall. Ortopeden skyller enligt ivo på att det så mycket annat med mig, och att de inte var tillräckligt tydliga på kirurgen. (Blåsruptur, blödningar, andra frakturer osv..)
 
Det låter skitjobbigt! Jag hade också velat ha svar på sådana frågor. Men du kanske kan börja med sjukgymnast och höra om hen kan svara, eller om hen tycker att det är läkares bord?
Ja, jag tänkte faktiskt det, får se om jag kan haffa sjukgymnasten i stallet nåt under helgen, annars träffar jag min syster på måndag. :D

Såg att de verkar ha en handmottagning på vårdcentralen här, nu när jag kollade, så det verkar ju vara ett lämpligt ställe att kontakta annars.
 
I en del landsting, ja.
I andra, nej.

Men fysíoterapeuter har ofta mycket stor kunskap.
Tid och tålamod är också en viktig faktor, och att använda skadad kroppsdel "lagom".
Jo, men det är ju just det där, vad är "lagom"? För mig som har noll kunskap och erfarenhet av den här typen av skador har ju ingen aning om hur ont det är "okej" att det gör utan att försämra tillståndet/läkningsprocessen. Att det tar tid accepterar jag, men jag vill ju inte riskera att det tar längre tid än nödvändigt (dvs att jag påverkar skadan negativt), speciellt när det begränsar mig såpass mycket som det gör.
 
Jo, men det är ju just det där, vad är "lagom"? För mig som har noll kunskap och erfarenhet av den här typen av skador har ju ingen aning om hur ont det är "okej" att det gör utan att försämra tillståndet/läkningsprocessen. Att det tar tid accepterar jag, men jag vill ju inte riskera att det tar längre tid än nödvändigt (dvs att jag påverkar skadan negativt), speciellt när det begränsar mig såpass mycket som det gör.

Både jag och mina barn har fått rådet vid rejäla stukningar att belasta men inte så att det blir mycket värre efteråt. Ha handen lindad vid arbete om det känns bättre men ha utan på natten så att leden inte stelnar mer än nödvändigt.

Jag brukar massera in hästarnas arnikaliniment på sådana skador, särskilt efter ansträngningen men minst två gånger/dag. Det hjälper till att läka och är smärtlindrande.
 
Det låter väl heller inte troligt att en ung person med en stukning överhuvudtaget skulle komma i fråga för arbetsterapeut? Konsekvenserna av skadan kan ju förväntas gå över.

Jasså, varför inte då? Så vitt jag vet har arbetsterapeuterna klienter från barn till åldringar.
 
Det låter skitjobbigt! Jag hade också velat ha svar på sådana frågor. Men du kanske kan börja med sjukgymnast och höra om hen kan svara, eller om hen tycker att det är läkares bord?
Det var faktiskt min sjukgymnast som rekommenderade att jag skulle träffa en arbetsterapeut, så du har helt rätt i att en sjukgymnast kan vara en bra början :)
 
Jasså, varför inte då? Så vitt jag vet har arbetsterapeuterna klienter från barn till åldringar.
Jag frågade alltså. Och det handlade inte bara om ålder, utan om att hon råkat ut för en olycka där konsekvenserna av skadan borde vara övergående. Men visst, om alla som trillat och slagit sig får arbetsterapeut tills skadan är läkt så är det väl toppen.
 
Min mamma skadade sitt ena ringfinger (minns inte vilken hand) ca 15 år sedan eller så när hon longerade en häst som försökte slita sig och hon fick linan om handen på något sätt. Det var någon slags ligament/sen-skada som inte läkte riktigt rätt, så numera kan hon inte räta ut fingret helt utan det rakaste hon kan få det är typ lite mer än 90 graders vinkel i mittenleden på fingret. Hon kan böja in fingret och stänga handen normalt, men räta ut fingret går inte. Dock är det inget som bekommer henne så mycket, iom att det är ringfingret och att det iaf går att stänga.

Som andra sagt så rekommenderar även jag att kolla upp det, så att det inte är något som är skadat och som sen läker ihop fel så att du får nedsatt funktion.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 320
Hästvård Förra vår/ sommaren stukade min häst sig ordentligt (tänjde ut ett sidoligament) Hästen blev halt och undersöktes på klinik där vi blev...
Svar
11
· Visningar
2 069
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ju varit förskonad från många av de 'små' skadorna/grejorna (på bekostnad av att jag fått de stora.. :crazy:). Tror jag under...
2
Svar
25
· Visningar
19 876
Senast: mackan
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp