Märkliga anfall, vad är fel?

Saraoliv

Trådstartare
Det här kanske inte är rätt forum, men jag försöker hitta all info och kunskap som går att få.

För att dra en lång historia kort...

När jag var 11år gammal så började jag få märkliga anfall, först något i veckan, sen fler och fler och i de värsta perioderna hade jag upp till 6 anfall/dag. Jag minns att jag försökte få gehör från vuxna, men ingen tog det på allvar då jag växte, puberteten och min mor sa då att hon hade haft samma i tonåren (vilket senare visade sig ej stämma, då hon endast hade migrän vilket inte är jämnförbart med det jag har)

När jag var 13år slutade anfallen, för att sen komma tillbaka i en period i 18års åldern. Jag sökte då hjälp på VC och fick träffa en sköterska som undrade vf bokaren inte bokat till läkare direkt. Fick träffa läkare senare, lämna blod och urin samt lyssna hjärta, EKG och liknande, inget hittades förutom att hon tyckte hon hörde ett blåsljud på mitt hjärta, vilket ej stämde då detta kollades upp via remiss. Efter remissen hörde jag inget mer och jag kom in i en bättre period och dom upphörde sedan.

Tog något år och sedan började skiten igen. Jag har idag nyligen fyllt 22år och nu har det hållt på till och från i 2år och läkarna kliar sig i huvudet.

För att förklara ett anfall.. Obs, det är svårt då jag inte kan dra likheter till något. Men det börjar som en känsla från bröstet som sprider sig i kroppen som skapar ett slags tryck i hela kroppen som blir starkare och starkare med stark obehagskänsla. På toppen så släpper anfallet, det är som att något sjunker i kroppen och man blir varm. Efteråt får jag alltid som lock för öronen och rejäl huvudvärk. Själva anfallet är kanske 30sek och huvudvärken sitter i ca 3mim.

Jag kom över en blodtrycksmätare iom att blodtrycksfall är att misstänka. Obs, går ej att på något vis jämför med att man t.ex ställer sig för snabbt upp. Mitt normala blodtryck har legat på ca 70-80/100-110. Men under anfallen har jag mätt som lägst 38/93 och som högst 97/174!

Sen tre v tillbaka så upplever jag även en mindre variant som verkligen skrämmer mig, eftersom det ändrar karaktär, så istället för att det känns som att något blir starkare/tryck så känns det bara som att något försvinner/sjunker inombords. Får lock för öronen och svag huvudvärk. Dessa kommer mellan de vanliga anfallen som just nu kommer ca 3 gånger v. Samtliga "anfall" är "aktiva" i ca 30 sek. Jag får aldrig känslan av att jag skulle förlora medvetandet eller svimma. Kan inte se något samband mellan vila/motion eller liknande, kan få det när som helst. Kan även vakna av anfall.

Finns något som känner igen sig, vet något som kan känna igen sig eller du kanske bara har en ide?
 
Tycker också att det låter som panikångest.
Men kanske att de borde göra ett EEG och/eller se till att du får träffa neurolog?
 
Har också funderat på det. De läkare jag träffat har inte gått på det spåret. Vet inte om panikångest bara är psykiskt eller om det också bara kan vara fysiskt? Iom att jag kan få anfall när jag sover. Sen också att det ger utslag på blodtrycksmätaren?

De jag sätt som har fått panikångestattack har hyperventilerat eller på annat vis varit utåtagerande. Jag brukar blunda under de sekunderna det är som värst, men det går ju så fort över.

Jag tycker inte jag har något att ha ångest över heller förutom dessa anfall, som såklart skrämmer mig.

Ska till privatläkare på Fredag.
 
Panikångest brukar väl hålla i sig längre än 30 sek också.

Kan du inte få en sån hjärtmätare som man får ha kvar i något/några dygn som kontrollerar vad hjärtat gör då hela tiden?
 
Fysiska symptom är extremt vanliga vid panikångest. Kramper (jag får kramp/frånvaroanfall där jag hör - och ser, men inte kan förmedla mig , och dessa kan hålla i alla gånger upp emot 45 min) yrsel, domningar, hjärtklappning, huvudvärk, dimsyn, förstärkta sinnen (man känner dofter, hör och ser skarpare än annars t.ex.) att de ger utslag på blodtrycksmätaren är ju inte ett dugg konstigt, just p.g.a att du belastar kroppen.

Men det första du ska göra är att ta prover och se om du har någon brist (saltbrist kan ge kramper t.ex.) och såklart EKG, även långtids.
Sedan kan du alltid göra detektivarbete, fundera på vad du gjort under dagen. Har du stressat? Ätit/druckit sämre än vanligt? Har du ont någonstans? Sovit dåligt?
Kartlägg alla sårbarheter du kan komma på och se om du hittar något samband.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 380
Senast: Linn-Nora
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 460
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 349
Senast: Enya
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp