Bukefalos 28 år!

Mässlingen - livsfarligt eller en "vanlig barnsjukdom"?

Roheryn

Trådstartare
När jag var liten (70-talet) så hade barn mässlingen ibland. Det var väl inget man önskade sig, men det ansågs fullt normalt att få det, och rentav som någonting man "skulle ha" som barn. Att det skulle vara speciellt farligt tror jag inte diskuterades...

Nu läser jag i tidningen om mässlingutbrott i USA - "pendlare utsatta för mässlingrisk" står det med stora svarta bokstäver, nästan i klass med Ebola-rubrikerna från i höstas... Och då är det ju inte utan att man börjar undra hur farligt det egentligen är?

Jag är medveten om att mässlingen är en av de sjukdomar som skördar flest barnliv världen över, och jag tycker verkligen att man skall vaccinera sina barn (har själv gjort det), men för de flesta är det ju inte SÅ farligt...?

Tycker också att omsvängningen i det allmänna medvetandet som skett de senaste 30-40 åren är intressant. Mässlingen har alltså gått från att vara en vanlig, om än obehaglig, barnsjukdom till att betraktas som något så livsfarligt att det leder till tidningsrubriker på andra sidan världen när någon utsatts för smitta???
 
Håller med, jag är sjuttiotalist och jag har genom hela livet fått höra att mässling ska man ha som barn, det är livsfarligt för vuxna. Vi hade också mässling, och det var stort ståhej att ingen vuxen som inte hade haft det eller var vaccinerad fick komma och hälsa på.
 
Detta skrev DN i en artikel om "mässlingspartyn":

30 procent av de som drabbats av ett nuvarande mässlingsutbrott i Kalifornien har fått läggas in på sjukhus. Mässlingen är farligast för barn under 5 och vuxna över 20, men det betyder inte att sjukdomen inte kan få allvarliga konsekvenser även för barn och tonåringar, inklusive lunginflammation och permanent försämrad hörsel. I värsta fall kan även dödsfall inträffa.
 
Frankrike hade ett mässlingsutbrott mellan 2008 - 2011 där 22 000 personer insjuknade - såhär gick det med det:

massling_54dcb7a22a6b221f3e3dbcb0.png

(Nej, jag vet att Wikipedia inte är världens bästa källa, men när det handlar om statistik och sådant brukar man kunna förlita sig på dem ganska bra.)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Problemet med mässlingen är att det är så oerhört smittsamt, och att flera av komplikationerna är potentiellt livsfarliga, speciellt för redan nedsatta individer.
Onödiga risker med en sjukdom som så lätt går att förebygga, och som ju dessutom redan räknats som utrotad i bl.a. USA.
 
Jag är ju också gammal nog för att tillhöra den generation när man näst intill såg TILL att barn smittade varandra, då det var farligt i högre ålder....

Min tanke är att just aggressiviteten kan ha ökat hos sjukdomen? Kan inte minnas att det var så mycket komplikationer då, men även sjukdomar förändras ju
 
Tycker också att omsvängningen i det allmänna medvetandet som skett de senaste 30-40 åren är intressant. Mässlingen har alltså gått från att vara en vanlig, om än obehaglig, barnsjukdom till att betraktas som något så livsfarligt att det leder till tidningsrubriker på andra sidan världen när någon utsatts för smitta???

Man har ju faktiskt vaccinerat mot mässlingen sedan 1970-talet med allmän vaccinering sedan 1982. Jag blev vaccinerad som barn på 70-talet. Skälet varför man införde allmän vaccinering var ju för att det är en potentiellt farlig sjukdom. Jag skulle därför säga tvärtemot dig. De senaste tio åren har det svängt till att många inbillar sig att det inte är en farlig sjukdom och att det är onödigt att vaccinera sig mot den. Resultatet har blivit att gruppimmuniteten i länder som tidigare frekvent har vaccinerat försvinner, varför sjukdomsfall börjar blossa upp igen.

Mässlingsvaccinet är i princip livräddande för barn i utvecklingsländer. År 2013 dog 145700 människor - mestadels barn - av mässlingen. Detta kan jämföras med före 1980, dvs. innan vaccinering mot mässling blev allmänt, då mässling orsakade 2,6 miljoner dödsfall varje år (WHO).
 
Senast ändrad:
Jävla anti-vaccare och antroposofer som medvetet väljer att utsätta sin omgivning och sina barn för sånt här!
Fast om man som jag och fler med mig, växt upp med att mässlingen är en rätt ofarlig sjukdom, OM man får den som barn/ungdom, kan jag inte se något skäl till att vaccinera! Har däremot sjukdomen antagit en mer aggressiv form, eller på annat sätt utgör ett hot, FINE!
I min ungdom var den dock jämställd med t ex influensa. Och nej, jag skulle ALDRIG vaccinera mig mot influensa.....
 
Fast om man som jag och fler med mig, växt upp med att mässlingen är en rätt ofarlig sjukdom, OM man får den som barn/ungdom, kan jag inte se något skäl till att vaccinera! Har däremot sjukdomen antagit en mer aggressiv form, eller på annat sätt utgör ett hot, FINE!
I min ungdom var den dock jämställd med t ex influensa. Och nej, jag skulle ALDRIG vaccinera mig mot influensa.....

Och risken att smitta någon vuxen som inte haft sjukdomen är inget man ska ta med i beräkningen?
 
De av oss som vaccinerat oss skyddar de som väljer att inte vaccinera.
Sen struntar jag i att det genererar pengar till läkemedelsföretagen.
Sen jag började vaccinera mig mig influensa har jag sluppit söka upp sjukvården varje vinter pga andningsproblem.
 
Jag säger som du fast tvärtom jävla idioter som utsätter sina barn FÖR vacciner.
gulan

Skulle du kunna visa statistik på hur många som har dött, fått exempelvis lunginflammation, hjärnhinneinflammation eller neurologiska sjukdomar på grund av mässlingvaccinet? Eftersom det enligt dig skulle vara så mycket värre än att få sjukdomen måste ju antalet fall vara ganska stort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp