Mässlingen - livsfarligt eller en "vanlig barnsjukdom"?

Jävla anti-vaccare och antroposofer som medvetet väljer att utsätta sin omgivning och sina barn för sånt här!

Jag är helt och totalt ovaccinerad, men det beror på att jag redan hade gjort bort mässling, påssjuka och röda hund (och alla andra barnsjukdomar typ) innan jag var i ålder för vaccination :p

Mina egna kids är vaccinerade alla 3.
 
Många som dessutom "minns" att de hade mässlingen eller något annat barn i närheten hade det och det gick minsann bra, hade vattkoppor.

Vattkoppor är inte heller snällt för vuxna iofs, men en fjärt i jämförelse med mässling.
 
Har i USA har vi lart oss en hel del om masslingen sedan epedimin i Californien brot ut och spred sig over landet. Innan vaccinet kom dog runt 500 personer av masslingen varje ar har i USA ... det gick ner till zero ... inte nagon alls som dog av masslingen medan den ansags utrotad.
De som borjade 'anti vaccination' rorelsen stodde sig pa en research som var felaktig ... dar han som gjorde researchen falldes for att han forfalskat data till sin rapport ... da han var anstald av en advokatfirma FOR ATT BEVISA att deras klienter hade blivit skadade av vaccinet.

Nu har vi har i landet barn som far chemotherapy eller lider av vissa sjukdommar och inte kan vaccineras sa de kan inte ga till skolan ... eller till affaren eller pa bio eller nagan stans dar de numera riskerar att bli smittade. Under tiden valjer foraldrar att inte vaccinera sina barn for att de "inte kanner for det" ...
 
Som jag skrev, utifrån vad som var brukligt DÅ!!!!

Och nej, jag vaccinerar mig INTE mot influensa för att skydda andra, borde jag? Har enbart hört att riskgrupper ska vaccinera sig, dit räknas jag inte än....

Fast nu pratar du något helt annat.
Mina barn är vaccinerade mot mässlingen...


Men ska alltså jag, som inte utgör en riskgrupp, alltså vaccinera mig mot influensa? Har inte sett någon rekommendation att ALLA bör vaccinera sig... Ska vi då demokratiskt vaccinera oss mot ALLT som kan riskera andra människors hälsa?

Självklart, om man lyssnar till läkemedelsindustrin..


Fast man kan ju inte jämföra influensa och mässling, två helt olika förlopp
 
Jag hade mässlingen som barn på 60-talet och minns fortfarande hur otäckt det var med 40-graders feber och utslag på ögonlocken som gjorde att jag inte kunde öppna ögonen. Just i kväll pratade jag om det med en jämnårig kompis, och hon hade fruktansvärda feberdrömmar hon fortfarande minns klart. Jag är glad att barn - och vuxna - kan slippa numera.

Vaccin är avdödat eller mycket försvagat virus. Att bli infekterad är att drabbas av samma virus när det är högst levande och starkt. På vilket vis skulle det vara bättre?

Hade mässlingen som barn på 70-talet och exakt samma erfarenhet. Hög feber, yrade, massor med utslag bland annat på ögonlocken. Jag hade även vattkoppor ganska ordentligt, men då var inte mitt allmäntillstånd alls lika dåligt även om klådan var värre.

KL

Min mormor som var född 1897 (mamma kom till Sverige under kriget, hamnade hos mormor och morfar som inte hade biologiska barn) var mycket orolig när jag och min syster låg sjuka i mässlingen. I mormors värld var mässlingen något man kunde dö av. Jag tror att tiden vi uppfattade mässlingen som en harmlös sjukdom var ganska kort.
 
Alltså jag blir lika upprörd varje gång som folk inte vaccinerar sig, jag tycker det är så synnerligen korkat bara. Men tendensen bland flera av mina bekanta som har småbarn är tyvärr att några inte vill vaccinera sina barn. Och då talar vi om välutbildade människor med någon slags mumbojumbo ide om att det är farligt?
Också ska vi inte tala om årets sedvanliga irritationsmoment när svärmor på 75 år vägrar att ta influensavaccinet trots att det är gratis för henne för att hon tillhör en riskgrupp. Men nej. Det ska hon inte för det är inte bra. Nä du jobbar bara som massör då och då och vad härligt att du kan smitta ner massor med folk. Men tänk inte på andra bara!
 
En förlängd tanke på samma ämne, hur ser ni på de som (ovaccinerade eller ej) envisas med att röra sig ute i samhället när de bevisligen är jäkligt sjuka.
"En gubby dack. Och en sbärdbärare!" *Accccchoooo i ansikten på stackarn med håven*
Eller går till jobbet, eller lämnar magsjuka barn på dagis...

Det framgår ju tydligt i tråden hur viktigt många tycker att det är med vaccination, är solidariteten lika hög när det gäller mindre allvarliga sjukdomar och deras spridning?
 
Jag är en av de barn som (troligtvis) reagerade på det första kikhoste-vaccinet (född 68).

Trots det har jag aldrig tvekat vaccinera mina barn, och efter att äldsta insjuknat i kikhosta som 9-månaders bebis och hans syster blev utsatt för smitta vid 7-veckors ålder, tvekade jag heller aldrig vaccinera min yngsta när det kom nytt kikhostevaccin när han var liten. Räknade kallt med att de fått till det bättre den här omgången.

Däremot var jag väldigt tveksam under massvaccinationen för svininfluensa. Äldsta sonen fick inte pga allergi, dottern ville men vaccinet var slut när hon kom fram och yngsta bestämde jag mig till slut för att han inte skulle vaccineras. Jag har också valt att inte ta vanligt influensavaccin.

Så jag är lite både och, pro-barnvaccin och anti-influensavaccin
 
Jag är en av de barn som (troligtvis) reagerade på det första kikhoste-vaccinet (född 68).

Trots det har jag aldrig tvekat vaccinera mina barn, och efter att äldsta insjuknat i kikhosta som 9-månaders bebis och hans syster blev utsatt för smitta vid 7-veckors ålder, tvekade jag heller aldrig vaccinera min yngsta när det kom nytt kikhostevaccin när han var liten. Räknade kallt med att de fått till det bättre den här omgången.

Däremot var jag väldigt tveksam under massvaccinationen för svininfluensa. Äldsta sonen fick inte pga allergi, dottern ville men vaccinet var slut när hon kom fram och yngsta bestämde jag mig till slut för att han inte skulle vaccineras. Jag har också valt att inte ta vanligt influensavaccin.

Så jag är lite både och, pro-barnvaccin och anti-influensavaccin

Samma här. Träffade senast igår en av alla de som fick narkolepsi efter någon influensaspruta som hypades i kvällspressen.
 
Så jag är lite både och, pro-barnvaccin och anti-influensavaccin

Ja, och det kan man väl få lov att vara? :D

Det är ju faktiskt så att MPR-vaccinet har dokumenterat god effekt och få biverkningar, medan influensavaccinet är lite mer av en chansning gällande vilken effekt det har. Influensaviruset är ju inte ETT virus, utan många, som dessutom är i ständig förändring, så det är ju inte ens säkert att det vaccin man ger ett visst år är "rätt" för den virusstam som lyckats få fäste just det året. Tydligen är det så i år.
 
En förlängd tanke på samma ämne, hur ser ni på de som (ovaccinerade eller ej) envisas med att röra sig ute i samhället när de bevisligen är jäkligt sjuka.
"En gubby dack. Och en sbärdbärare!" *Accccchoooo i ansikten på stackarn med håven*
Eller går till jobbet, eller lämnar magsjuka barn på dagis...

Det framgår ju tydligt i tråden hur viktigt många tycker att det är med vaccination, är solidariteten lika hög när det gäller mindre allvarliga sjukdomar och deras spridning?

Jag går inte gärna utanför dörren när jag är sjuk men jag har täckt upp vid något tillfälle på jobbet medan de jagat rätt på ersättare. Dock går jag inte till jobbet när det är kräksjuka på mig eller barnet då den är så sabla elak. En förkylning känns ju lite enklare, med en större mängd handsprit runt sig och noga med hygien.

Skulle aldrig någonsin falla mig in att medvetet lämna mitt sjuka barn på dagis. Stackars barn vars föräldrar gör så. De borde bannemig inte få ha barn :/ Hur kul är det att komma till dagis eller jobb med feber/magsjuka/whatever egentligen? Och att dessutom inte ha något att säga till om. Usch! Skämmes på de som gör så.
 
Jag minns min mässlig i tonåren som en skapligt otäck sak. Jag las in på sjukhus, på isolering. Personalen kom in i skyddskläder och mina föräldrar fick komma in till mig via egen ingång direkt utifrån. Det var sluss ut till korridoren.
Inte roligt.
Jag vaccinerar mig när det finns något jag bör vaccinera mig mot. Som influensa, eftersom jag tillhör riskgrupp..
 
Min mamma hade polio när hon var väldigt liten (hon är född -45). Det var ett enormt trauma för henne att separeras från sin familj (det var inte tillåtet med besök) och att se så många sjuka människor (en som blev totalförlamad satte definitivt sina spår hos henne). Förutom att hon fick en försvagad arm för resten av livet satte den upplevelsen svåra själsliga spår i henne.

Det är priset för att inte vaccinera.
Vi har också en medarbetare här på jobbet med försvagat ben, tror jag det, är från polio.
 
En förlängd tanke på samma ämne, hur ser ni på de som (ovaccinerade eller ej) envisas med att röra sig ute i samhället när de bevisligen är jäkligt sjuka.
"En gubby dack. Och en sbärdbärare!" *Accccchoooo i ansikten på stackarn med håven*
Eller går till jobbet, eller lämnar magsjuka barn på dagis...

Det framgår ju tydligt i tråden hur viktigt många tycker att det är med vaccination, är solidariteten lika hög när det gäller mindre allvarliga sjukdomar och deras spridning?

Folk måste få gå till affären så de inte svälter ihjäl tex. Det är självklart att inte röra sig på jobbet eller dagis innan säkerhetsmarginalen gått ut för magsjuka. Men när det gäller förkylning och influensa får folk vara vart de vill för mig.

Det känns som att samhället är på väg in i något slags vansinne, samtidigt som det ska vara helt ok att inte vaccinera sina barn mot livsfarliga sjukdomar ska det vara förbjudet att åka tunnelbana när man är förkyld och folk ska använda antibakteriella rengöringsmedel och antibiotika jämt och överallt tills de inte ens fungerar på sjukhus längre. För att liksom optimera eländet i alla riktningar.

(Odla bakterierna och virusen i ena änden av samhället och förstöra våra enda motmedel i den andra. Kan man inte bara vara lite lagom.)
 
Samma här. Träffade senast igår en av alla de som fick narkolepsi efter någon influensaspruta som hypades i kvällspressen.

Jag tvekade också lite inför influensavaccineteftersom jag ändå inte brukar få influensa och den uppstressade stämningen kändes lite väl (men tog det faktiskt till slut bara pga den hopplösa antivaccindebatten och att jag tillhörde riskgrupp då.).

De här barnvaccinen däremot är ju testade på väldigt många barn under väldigt lång tid. Man kan ju inte blanda ihop saker hursomhelst. (Tänk hur snabbt man märkte att fågelinfluensavaccinet tydligen inte var så bra, det gick på vad? 4-5 år? Dessa vaccin har funnits och utvecklats i 40 år minst.)

TBE vaccin känns ju självklart också tex och jag är bra sugen på TBC vaccin till A nu när det börjar sprida sig igen.
 
Hur vet man om man är vaccinerad mot mässlingen? :o Eller vaccinerad överhuvudtaget. Jag har inga föräldrar att fråga, men så vitt jag vet har jag fått standardvaccinationerna för någon som är född tidigt 80-tal. Någon som vet?
 
Hur vet man om man är vaccinerad mot mässlingen? :o Eller vaccinerad överhuvudtaget. Jag har inga föräldrar att fråga, men så vitt jag vet har jag fått standardvaccinationerna för någon som är född tidigt 80-tal. Någon som vet?

Du borde ha standard: mässling, röda hund, påssjuka, polio och stelkramp. Jag vet inte när kikhosta och difteri tillkom. Sista sprutan mot stelkramp gavs någon gång på högstadiet (fast jag har tagit en till för några år sedan efter en olycka när jag jobbade).

Jag som är lite mer stenålders hör till sista årgången i det här området som blev vaccinerad mot TBC och smittkoppor :D
 
Hur vet man om man är vaccinerad mot mässlingen? :o Eller vaccinerad överhuvudtaget. Jag har inga föräldrar att fråga, men så vitt jag vet har jag fått standardvaccinationerna för någon som är född tidigt 80-tal. Någon som vet?
Min son född -76 fick alla möjliga vaccinationer tidigt , trippel III vid 6 månader tex. Sen calmettade jag honom frivilligt eftersom vi skulle till utlandet. Polio också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp