Bukefalos 28 år!

Mässlingen - livsfarligt eller en "vanlig barnsjukdom"?

Eftersom det inte var din mask var det heller inte din sak att döma om det var OK eller inte att ge masken ett namn medan den fanns i foten.

Alla individer har sina unika sätt att komma över sådana saker, och det finns ingen anledning för någon annan att sätta sig till doms över hur individen med "traumat" löser sin situation och handskas med problemet så länge individens val inte utsätter individen eller andra i fara.

Men gud. Humor någon. Det var något vi båda skrattade åt vid tillfället.
 
Parasiter är en sak, att ge dem namn är att gå över gränsen. Min kusin kom hem från en resa en gång med en mask i foten. Hon döpte den till masken Marre. Jag tyckte inte att det var ok.
Brr :) fick hon bort den? (nyfiken)

(Vår granne som hade bott i Afrika hade en koloni maskar som flyttade runt. Nu är de i armen! ugh, de verkade stanna på permanent basis.)
 
Parasiter är en sak, att ge dem namn är att gå över gränsen. Min kusin kom hem från en resa en gång med en mask i foten. Hon döpte den till masken Marre. Jag tyckte inte att det var ok.
Maken hade mask i armen under något uppdrag i Afrika, men gav den inget namn förvisso.. Däremot ett snajdigt ärr där han fick skära upp huden för att få ut den.
 
Angående vaccin och allergier : Det som jag tycker är intressant att det inte stämmer med tex fd öststatsländer, ta fd. östtyskland. Där hade de ju vaccin men dåligt med tex kylskåp- mer luft och vattenförsmutsning men mindre allergier. Då var ju en teori att det var bra att äta mer syrade produkter- typ surkål osv. Kanske är det så att magen spelar en väldigt stor roll i allergisammanhang. (Fast å andra sidan hade de inga bananer heller så det kan ju vara bananerna som gör oss västeuropeer allergiska)

Men jag vet tex att flera av de familjer som jag känner som har besvärliga allergier att även deras farfarsfar har haft allergi- men på den tiden kallades det hösnuva- sedan verkar det ju som om det blir värre generation efter generation.

Vidare antar jag att mässlingsvaccinets vara eller inte vara har blivit självklart nu efter utbrottet i Berlin?[/QUOTE]
 
Alltså jag tror att en stor del av antivacc-rörelsen handlar om att ha någon att skylla på. Om man vaccinerar sin barn och de tillhör den där microdelen som får en biverkning är det klart att man kommer känna sig skyldig som tog det beslutet. Att inte vaccinera däremot känns mer som ett passivt beslut, det är ju inte så att man bestämmer sig för att inte vaccinera och en vecka senare är barnet sjukt.. Det är mer abstrakt att tänka sig att barnet någon gång kan bli sjukt om man INTE vaccinerar än den ganska simpla tanken att om man vaccinerar kan barnet bli skadat av vaccinet där och då. De använder ett löjligt förenklat tankesätt och då spelar det ingen roll att risken att bli sjuk (eller framför allt risken att bli sjuk och få allvarliga biverkningar/dö) är mycket högre än den eventuella risken att barnet skulle reagera på vaccinet.

Det är läskigt hur dåliga många är på att tolka statistik och tror att det är så enkelt som att jämföra siffror och kurvor :banghead:
 
Hörde en intressant sak om mässling på radion här om dagen, en forskare berättade att just mässlingen var så farlig eftersom den kräver en sån hög procent vaccinerade (95%) för att hålla uppe skyddet mot utbrott uppe.
Vilket känns mycket troligt med tanke på dessa utbrott som kommer med just mässing.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp