Bukefalos 28 år!

Mässlingen - livsfarligt eller en "vanlig barnsjukdom"?

Du borde ha standard: mässling, röda hund, påssjuka, polio och stelkramp. Jag vet inte när kikhosta och difteri tillkom. Sista sprutan mot stelkramp gavs någon gång på högstadiet (fast jag har tagit en till för några år sedan efter en olycka när jag jobbade).

Jag som är lite mer stenålders hör till sista årgången i det här området som blev vaccinerad mot TBC och smittkoppor :D

Tack! Kikhosta är jag nog inte vaccinerad mot, det började man visst med 1996, men resten borde vara lugnt. :)
 
Hur vet man om man är vaccinerad mot mässlingen? :o Eller vaccinerad överhuvudtaget. Jag har inga föräldrar att fråga, men så vitt jag vet har jag fått standardvaccinationerna för någon som är född tidigt 80-tal. Någon som vet?

Jag har för mig att du bara är något år yngre än jag (född 1982) och jag fick stelkrampsspruta när jag gick i fyran (så 10 år) och MPR (mässling, påssjuka och röda hund) när jag fick i sexan (12 år dårå) och polio när jag var riktigt liten, under 4 år i alla fall.
 
Tack! Kikhosta är jag nog inte vaccinerad mot, det började man visst med 1996, men resten borde vara lugnt. :)

Ja, kikhosta är inte jag heller vaccinerad mot - och inte heller vattkoppor - så 1996 stämmer säkert.

PS: Alla föräldrar som kan vaccinera avkomlingarna mot vattkoppor - gör det! Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. DS.
 
Jag har för mig att du bara är något år yngre än jag (född 1982) och jag fick stelkrampsspruta när jag gick i fyran (så 10 år) och MPR (mässling, påssjuka och röda hund) när jag fick i sexan (12 år dårå) och polio när jag var riktigt liten, under 4 år i alla fall.

Hur fanken minns du sånt? :D
 
Jag minns när vi fick poliosprutan på -50talet :). Många ungar skrek för att det SKULLE göra så ont, inte 17 gjorde det det. Sen minns jag också alla hemska historier hur ont det gjorde med stelkrampssprutan i ryggen, nää inte den heller. Mina föräldrar hade en bra inställning tydligen, känns som en stormygga.
 
Jag minns att jag inte var ett dugg rädd för sprutor när vi skulle vaccinera oss, tror det var i trean. Alla andra grät och skrek, men jag gick bara in till sköterskan och tog mina sprutor utan tjafs. Då blev jag anklagad av andra barn i klassen för att inte ha tagit någon spruta alls och bara luras. För jag grät ju inte, och med deras logik betydde det att jag inte tagit någon spruta och ljög om att jag hade gjort det. Det var där någonstans min uppfattning att jag inte ser på världen på samma sätt som andra, cementerades.
 
Självklart ska man vaccinera sig och sina barn. Vaccinationer räddar liv och skyddar omgivingen.

Jag minns när jag fick mässlingen. jag var 7 år. Jag tyckte det va jätteskoj att jag helt plötsligt hade röda prickar över hela kroppen.
Var inte alls sjuk i övrigt, förutom hög feber som inte påverkade mig fysiskt.
 
Jag har inga barn (kommer inte få några heller) men skulle inte tveka en sekund på att vacca dem.
Jag vaccinerades mot mässlingen (och det där andra) som liten-liten någon gång. Sen fick vi vaccin mot röda hund och påssjuka i mellanstadiet. Stelkrampsvaccinet tog jag som ung och sen ett par gånger till efter sårskador.

I vuxen ålder >35 har jag blivit vaccinerad mot TBC, rabies och tularemi(harpest)på grund av risker i jobbet. Svininfluensa och ett par omgångar influensavaccin har det också blivit. Jag ska få tummen ur och ta TBE-vaccinet också.
Fullpumpad med "konstigheter" alltså. Ska man följa det resonemang som anti-vaccare och foliehattar har så måste jag vara ett utmärkt bevis på att vaccin är ofarligt. "Det funkar för mig!"
 
Senast ändrad:
Hur vet man om man är vaccinerad mot mässlingen? :o Eller vaccinerad överhuvudtaget. Jag har inga föräldrar att fråga, men så vitt jag vet har jag fått standardvaccinationerna för någon som är född tidigt 80-tal. Någon som vet?

Nu vet jag ju att du är gravid... Ett av blodproven i början av graviditeten kollar man efter antikroppar mot mässling och röda hund så fick du inte veta något så har du antikroppar av en eller annan orsak.

Jag fick tex. veta att mitt röda hund vaccin inte tagit så nu som gravid är jag oerhört glad för att de flesta är vaccinerade och sjukdomen näst intill utrotad i de här trakterna, och jag kommer att ta vaccinet igen när jag inte är gravid längre.
 
vet att vi vara bland de första som vaccinerades mot mässling/röda hund och påssjuka på 70-talet, jag hade haft 2 av 3 sjukdomar så jag fick en spruta
 
Farmor är förlamad i en arm av polio, hon hade tur och var ung, stark och med utmärkt grundhälsa när hon blev sjuk, så det blev bara en arm. Sn hade hon och farfar TBC i två omgångar, andra gången väntade hon min pappa. När han föddes fick hon bara se honom som hastigast innan han togs till ett annat rum pga smittrisken. Hon har intkunnat prata om hur svårt det var förrän lite nu när hon är riktigt gammal. Givetvis var det det enda de kunde göra, men tufft likväl.
Att inte vaccinera är så galet så det finns inte. En enorm historielöshet dessutom, för historia som inte ligger så långt tillbaka. Lägg till antibiotikaresistenta bakterier som kommer så är lunginflammation itne alltid så kul heller, en int helt ovanlig komplikation till mässling och även influensa. Då blir det förebyggande åtgärderna viktigare.
 
Jag hade mässlingen som barn på 60-talet och minns fortfarande hur otäckt det var med 40-graders feber och utslag på ögonlocken som gjorde att jag inte kunde öppna ögonen. Just i kväll pratade jag om det med en jämnårig kompis, och hon hade fruktansvärda feberdrömmar hon fortfarande minns klart. Jag är glad att barn - och vuxna - kan slippa numera.

Vaccin är avdödat eller mycket försvagat virus. Att bli infekterad är att drabbas av samma virus när det är högst levande och starkt. På vilket vis skulle det vara bättre?
Jag är också så pass gammal att jag har haft mässlingen. Det var många, många år sedan men jag har fortfarande klara minnen av det. Min bror och jag hade det samtidigt och vi låg i ett mörkt rum och var riktigt sjuka i fjorton dagar. Hög feber, ont i hela kroppen, ögon som bara rann av minsta ljus, utslag över hela kroppen.... Och då var jag ändå tio år - en bra ålder att få mässlingen i. Kan tänka mig hur sjuk man skulle bli som vuxen. Hade det funnits vaccin på den tiden så hade vi sluppit detta. Förstår inte denna hysterin mot beprövade vacciner.

A
 
Jag tror ganska starkt på ett samband mellan vaccinerna mot de så kallade barnsjukdomarna (mässling, vattukoppar, rödahund, kikhosta) och den explotionen av allergier man sätt efter 1970.

Om man tittar på oss födda på 60 talet och tidigare (som har haft alla barnsjukdomarna) och jämför med de som är födda efter att de olika vaccinerna är införda i systemet så är det oproporsioneligt många av de födda efter 1970 som har allergier. Vilket leder mig till att tro att "barnsjukdomarna" är nödvändiga för att styrka imunförsvaret i allmänhet.
 
Jag tror ganska starkt på ett samband mellan vaccinerna mot de så kallade barnsjukdomarna (mässling, vattukoppar, rödahund, kikhosta) och den explotionen av allergier man sätt efter 1970.

Om man tittar på oss födda på 60 talet och tidigare (som har haft alla barnsjukdomarna) och jämför med de som är födda efter att de olika vaccinerna är införda i systemet så är det oproporsioneligt många av de födda efter 1970 som har allergier. Vilket leder mig till att tro att "barnsjukdomarna" är nödvändiga för att styrka imunförsvaret i allmänhet.
Är det din egen slutsats alltså? :)
 
Är det din egen slutsats alltså? :)

Det räcker väl att titta på statistiken i ämnet allergi kontra årskull för att kunna dra en sådan slutsats? För varje ny vaccin mot barnsjukdomar, har antal personer med allergi nära fördubblats några år senare.

Behöver nog inte vara akademiker för att se sambandet, på samma sätt som att antal fall av "hudcancer" var nära nog obefintligt innan solarierna började dyka upp lite varstedes på sena 70 talet, trots att de flesta gick ute i solen och var rejält brunbrända pga jobb mm. Ändå är det först nu, efter dryga 40 år att FN och WHO ser sambandet och vill förbjuda solarier.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp