Mässlingen

Eller så är det farligt att inte ha dem i åtanke. Vi vet ju inte. Just dessa inlägg som anser att folk inte ska reflektera över vad de gör med kroppen, att man inte har rätt till det utan bara ska hålla käft är farliga. Om risken är försvinnande liten vet vi inte, det undersöks inte ens. Den typ av inlägg som bara säger håll käft,m tänk inte själv är de som är farliga. Hur ska du övertyga någon om att det är riskfritt när det ända svaret du har är att du ska bara lyda inte tänka själv.

Även om man endast går på erkända bevisade effekter när det gäller vaccin, registrerade biverkningar samt att man inte bygger upp någon egen immunitet så påverkar faktiskt vaccinet kroppen även om du inte vill erkänna det. Jag är glad att jag har en naturlig immunitet, mot mpr och influensa, den fungerar i allmänhet bättre och längre än vaccin. Lika glad är jag att jag är vaccinerad mot polio, där kan vi tala om en sjukdom som verkligen är farlig och ofta ger bestående men för många. MPR är besvärligare,

Lekmän har inte den kompetens som krävs för att utvärdera om givet vaccin är säkert eller inte. De experter som jobbar med detta och som avgör hur det allmänna vaccinationsprogrammet bör utformas har just den kompetensen.

Så ja, det blir väldigt ofta fel när lekmän försöker låtsas att de vet hur man gör experternas jobb.
 
De långsiktiga effekterna av en mässlingsinfektion borde rimligtvis också vara intressanta när man överväger att vaccinera sitt barn. Nya studier visar att risken för SSPE är mycket högre än man tidigare trott för personer som haft mässlingen innan 5 års ålder.
 
Eller så är det farligt att inte ha dem i åtanke. Vi vet ju inte. Just dessa inlägg som anser att folk inte ska reflektera över vad de gör med kroppen, att man inte har rätt till det utan bara ska hålla käft är farliga. Om risken är försvinnande liten vet vi inte, det undersöks inte ens. Den typ av inlägg som bara säger håll käft,m tänk inte själv är de som är farliga. Hur ska du övertyga någon om att det är riskfritt när det ända svaret du har är att du ska bara lyda inte tänka själv.

Även om man endast går på erkända bevisade effekter när det gäller vaccin, registrerade biverkningar samt att man inte bygger upp någon egen immunitet så påverkar faktiskt vaccinet kroppen även om du inte vill erkänna det. Jag är glad att jag har en naturlig immunitet, mot mpr och influensa, den fungerar i allmänhet bättre och längre än vaccin. Lika glad är jag att jag är vaccinerad mot polio, där kan vi tala om en sjukdom som verkligen är farlig och ofta ger bestående men för många. MPR är besvärligare,

Du har fel när det gäller risker och vacciner.
När det gäller de vacciner som finns i allmänna programmet, har de varit övervakade i många år. "Sjukvården" uppmanas att rapportera in biverkningar fortlöpande. Särskilt intensivt när det gäller nya preparat, men även när det gäller de gamla. Så man får en fortlöpande uppbyggnad av säkerhetsregister. Och med mer än 30 års global erfarenhet kan man vara väldigt säker på att långtidsriskerna är försumbara.
Vad gäller tanken att vi inte vet på riktigt lång sikt. Alldeles riktigt, gällande det mesta vi gör här i livet. En antydan om att det verkar vara ofarligt är ju den ständigt stigande medellivslängden. Den ökning som pågår i Sverige för närvarande sker ju "trots" alla konstigheter vi stoppar i oss. Vaccinerna är nog bland det minst konstiga vi stoppar i oss, sådant vi får i oss i betydligt större mängder genom upprepat intag via munnen (mat, godis, drycker) innehåller nog många gånger betydligt konstigare och skadliga ämnen.

Du skriver att du har en naturlig immunitet mot "MPR". Du kan säkert ha skrivit om det tidigare, men menar du att du har haft mässling, påssjuka och röda hund, eller förenklar du med förkortningen?

Jag har god immunitet tack vare vaccination. Jag är glad att jag sluppit vara sjuk i mässling, påssjuka och röda hund.

Visst har du rätt i att vaccinationen inte ger heltäckande skydd, men det är väldigt mycket bättre att ha en skaplig individuell immunitet och i all synnerhet i kombination med god flock-immunitet (god generell vaccintäckning). Riskerna blir därmed minimala att bli smittad.
 
Är någon så rädd för vaccin som funnits i många många år och därför inte vill vaccinera sig är ju inga problem med i samhället då dom personerna lär bo på en öde ö någonstans långt ut i havet.

Jag menar tänk på alla farligheter bilar släpper ut och även river upp från vägen, det fabriker släpper ut, mat som blivit besprutade och göslade med? Kläder som blivit behandlade och för att inte tala om alla radiovågor och ledningar:nailbiting:

Så ja vaccinations rädda lär ha flytt med tanke på alla farligheter runt oss.
 
En kronisk infektion av hjärnan. Den går så långsamt att det brukar ta rätt många år innan den visar sig. Det finns tyvärr ingen behandling i dagsläget utan när den visat sig kommer läget bara att försämras tills personen hamnar i ett vegetativt tillstånd/koma/avlider.

Tack för svaret.
Så tragiskt :cry::heart
 
Tack för svaret.
Så tragiskt :cry::heart

Ja, oerhört. Man har tidigare ansett att SSPE är en väldigt sällsynt komplikation av mässling men som sagt finns det tecken på att det inte stämmer när det gäller just personer som haft sjukdomen som små barn. Två olika studier, en utförd i USA och en i Tyskland, visade på en förekomst av SSPE som låg på 1 av 1400-1700 hos de som haft mässling innan 5 års ålder.
 
Det där tycker jag är en viktig poäng, visst om man själv tycker att risken av att själv insjukna är mindre än vaccinet så är det ju en sak, men det ökar ju tyvärr risken för att en nedsatt person smittas.

Jag är övertygad om att själviska argument "biter" bättre än altruistiska.
Särskilt för vaccinmotståndare.

Själviska argumentet "jag vill bli frisk en dag fortare" är många gånger mycket mer intressant för individen jämfört med altruistiska (och delvis själviska men inte lika omedelbart) argumentet "vi ska avstå från antibiotika för att minska uppkomsten av resistens.

Så vill man få vaccinmotståndare att ändra sig, behöver man hitta något tillräckligt intressant själviskt argument.
typ; eftersom det är många fler än du som avstår från vaccination så riskerar du/ditt barn att få mässlingen och bli jättesjukt och eventuellt dö.
 
Jag är övertygad om att själviska argument "biter" bättre än altruistiska.
Särskilt för vaccinmotståndare.

Själviska argumentet "jag vill bli frisk en dag fortare" är många gånger mycket mer intressant för individen jämfört med altruistiska (och delvis själviska men inte lika omedelbart) argumentet "vi ska avstå från antibiotika för att minska uppkomsten av resistens.

Så vill man få vaccinmotståndare att ändra sig, behöver man hitta något tillräckligt intressant själviskt argument.
typ; eftersom det är många fler än du som avstår från vaccination så riskerar du/ditt barn att få mässlingen och bli jättesjukt och eventuellt dö.

Jag tror att du har rätt. Eftersom det är personliga berättelser med föräldrar som berättar om sina barns "vaccinskador" som fått folk att avstå från att vaccinera så tror jag att det är personliga berättelser med föräldrar som berättar om sina barn som skadats eller dött av de sjukdomar man kan vaccinera mot som biter bäst.
 
Ytterligare ett inlägg angående SSPE:
En av anledningarna till att man ifrågasatte de tidigare siffrorna för risken att drabbas och genomförde en studie var två fall kopplade till samma smittotillfälle:
En ovaccinerad 11-åring kom 1999 till en privatläkarmottagning med mässling. Micha, 6 månader, och Natalie, 1 år, befinner sig också där och blir tillsammans med några andra barn smittade. Idag har de båda avlidit av SSPE.
När det konstaterades att både Micha och Natalie smittats hos samma läkare fattade denne för övrigt beslutet att inte längre behandla ovaccinerade barn, med undantag för akutfall och när det fanns medicinska skäl för att avstå vaccinering.

Hela historien finns att läsa HÄR.
(Texten är på tyska men Google Translate ger en riktigt bra översättning till engelska.)
 
Jag tror att du har rätt. Eftersom det är personliga berättelser med föräldrar som berättar om sina barns "vaccinskador" som fått folk att avstå från att vaccinera så tror jag att det är personliga berättelser med föräldrar som berättar om sina barn som skadats eller dött av de sjukdomar man kan vaccinera mot som biter bäst.

det är ju så i nästan alla sammanhang: emotionellt laddade budskap "går in" på ett helt annat sätt än fakta-argument.
Det är ju det som gör att det inte längre går att diskutera sakfrågor när någon diskussionsdeltagare övergår i emotionella argument.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp