Mässlingen

Det är dubbelriktat. Det är.hälsorisker både med.vaccintion och att inte vaccinera sig eller kan du garantera någon att de med 100% säkerhet inte drabbas av biverkningar som inte är bara högst tillfälliga?
Självklart kan jag inte det, men det har inget med saken att gör eftersom att riskerna med vaccin inte går att jämföra med riskerna med uteblivet vaccin, varken i omfång eller vådlighet.
 
Just vattkoppor är ett vaccin som det inte finns någon rekommendation att ta om man inte hör till en riskgrupp. Detta för att fördelarna inte överväger nackdelarna och tom ett naturligt vaccin (dvs att man bara skall kunna få sjukdomen en gång) inte är 100%-ig. Man kan alltså få sjukdomen mer än en gång (även om det är sällsynt).

Hade man velat pracka på folk alla de sorters vaccin som fanns så hade väl mässlingen också varit på vaccinlistan?

Det äldsta vaccinet är det mot smittkoppor. Där har man kunnat se att vaccineringsviljan sjönk rätt snabbt även när det bara gått så kort tid som 20 år från det senaste dödsfallet. Så det mänskliga minnet verkar vara rätt så kort när det kommer till problem som utspelade sig ”hur det var förr”.
 
Intressant. Skönt att höra att det är möjligt, jag känner mig misstrodd när folk inte tror mig.
Mitt ena barn frågade mig för ett tag sedan om hen hade haft vattkoppor och det har hen ju, två gånger. Orsaken till frågan var att de skulle hälsa på några vars barn hade vattkoppor. Jag avrådde just för att man inte vet om de som fått det två gånger och lindrigt har immunitet. Kunskapen om detta är låg. Mycket låg. Hade det inte funnits bekräftat i journalerna hade de förmodligen sagt som till dig, att det var svinkoppor första gången. Det är också vad jag alltid har fått höra när det har kommit på tal.
 
Mitt ena barn frågade mig för ett tag sedan om hen hade haft vattkoppor och det har hen ju, två gånger. Orsaken till frågan var att de skulle hälsa på några vars barn hade vattkoppor. Jag avrådde just för att man inte vet om de som fått det två gånger och lindrigt har immunitet. Kunskapen om detta är låg. Mycket låg. Hade det inte funnits bekräftat i journalerna hade de förmodligen sagt som till dig, att det var svinkoppor första gången. Det är också vad jag alltid har fått höra när det har kommit på tal.
Jag skulle ju kunna beställa min BVC-journal och se om det står något intressant.
 
Det är ingen som rimligen kan säga att skatt påverkar den egna hälsan, att man kan få biverkningar av att betala skatt. Det är det är då helt irrelevant att ta upp skatt som argument när folk avstår från vaccin pga hälsoskäl.
det är så jävla farligt att du sitter här och pratar om vaccinbiverkningar som en reell risk man bör ha i åtanke. Det är precis såna saker som antivaccinlobbyn biter tag i och förstorar ur proportion trots att riskerna är försvinnande små. Alla som kan bör vaccinera sig utan att behöva tänka efter innan för att somliga vill tuta i folk att vaccin "påverkar den egna hälsan".
 
det är så jävla farligt att du sitter här och pratar om vaccinbiverkningar som en reell risk man bör ha i åtanke. Det är precis såna saker som antivaccinlobbyn biter tag i och förstorar ur proportion trots att riskerna är försvinnande små. Alla som kan bör vaccinera sig utan att behöva tänka efter innan för att somliga vill tuta i folk att vaccin "påverkar den egna hälsan".
Eller så är det farligt att inte ha dem i åtanke. Vi vet ju inte. Just dessa inlägg som anser att folk inte ska reflektera över vad de gör med kroppen, att man inte har rätt till det utan bara ska hålla käft är farliga. Om risken är försvinnande liten vet vi inte, det undersöks inte ens. Den typ av inlägg som bara säger håll käft,m tänk inte själv är de som är farliga. Hur ska du övertyga någon om att det är riskfritt när det ända svaret du har är att du ska bara lyda inte tänka själv.

Även om man endast går på erkända bevisade effekter när det gäller vaccin, registrerade biverkningar samt att man inte bygger upp någon egen immunitet så påverkar faktiskt vaccinet kroppen även om du inte vill erkänna det. Jag är glad att jag har en naturlig immunitet, mot mpr och influensa, den fungerar i allmänhet bättre och längre än vaccin. Lika glad är jag att jag är vaccinerad mot polio, där kan vi tala om en sjukdom som verkligen är farlig och ofta ger bestående men för många. MPR är besvärligare,
 
Poliovaccin har getts sedan mitten av femtiotalet. Hur långsiktiga undersökningar behöver du?

Vaccin är i princip avdödat virus. Kroppen bildar immunitet.
Jag ser inte faran i det, vs att bli smittad
Jag kan endast hänvisa till mina tidigare inlägg, det är tjatigt att upprepa, just poliovaccinet skulle jag själv inte vilja vara utan i vilket fall som helst.
 
Eller så är det farligt att inte ha dem i åtanke. Vi vet ju inte. Just dessa inlägg som anser att folk inte ska reflektera över vad de gör med kroppen, att man inte har rätt till det utan bara ska hålla käft är farliga. Om risken är försvinnande liten vet vi inte, det undersöks inte ens. Den typ av inlägg som bara säger håll käft,m tänk inte själv är de som är farliga. Hur ska du övertyga någon om att det är riskfritt när det ända svaret du har är att du ska bara lyda inte tänka själv.

Även om man endast går på erkända bevisade effekter när det gäller vaccin, registrerade biverkningar samt att man inte bygger upp någon egen immunitet så påverkar faktiskt vaccinet kroppen även om du inte vill erkänna det. Jag är glad att jag har en naturlig immunitet, mot mpr och influensa, den fungerar i allmänhet bättre och längre än vaccin. Lika glad är jag att jag är vaccinerad mot polio, där kan vi tala om en sjukdom som verkligen är farlig och ofta ger bestående men för många. MPR är besvärligare,
Vilka effekter än de erkänt bevisade och registrerade bieffekterna skall man gå på? De påhittade?

Klart att det påverkar kroppen. Det är liksom meningen.
 
Även om man endast går på erkända bevisade effekter när det gäller vaccin, registrerade biverkningar samt att man inte bygger upp någon egen immunitet så påverkar faktiskt vaccinet kroppen även om du inte vill erkänna det.
Du hävdar alltså total okunnighet om de mängder av forskning och fakta vi har om vaccin? :confused:
Just dessa inlägg som anser att folk inte ska reflektera över vad de gör med kroppen, att man inte har rätt till det utan bara ska hålla käft är farliga.
Gud vad du överdriver. Och reflektionen ÄR att de risker som finns är väldigt små.
 
Poliovaccin har getts sedan mitten av femtiotalet. Hur långsiktiga undersökningar behöver du?

Vaccin är i princip avdödat virus. Kroppen bildar immunitet.
Jag ser inte faran i det, vs att bli smittad

En del vaccin, ja. Tyvärr är ju mässlingsvaccinet sådant som endast är försvagat, inte avdödat. Jag gissar på att TBC-vaccinet också är försvagat men har dålig koll på det.
 
Du hävdar alltså total okunnighet om de mängder av forskning och fakta vi har om vaccin? :confused:

Gud vad du överdriver. Och reflektionen ÄR att de risker som finns är väldigt små.
Det är din åsikt, du anser ju att man ska hålla tyst och lyda. Jag är oenig med det.

Att jag skulle hävda total okunnighet är mest dina fantasier, det har jag på intet vis givit uttryck för.
 
Det är din åsikt, du anser ju att man ska hålla tyst och lyda. Jag är oenig med det.

Att jag skulle hävda total okunnighet är mest dina fantasier, det har jag på intet vis givit uttryck för.

"Hålla tyst och lyda" är en rätt märklig tolkning. "Lita på vetenskaplig forskning och erfarenhet i stället för att lyssna på konspirationsteoretiker" skulle jag snarare säga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp