Bukefalos 28 år!

mäta om slutmätt ponny?

Lilla_Gubben

Trådstartare
Efter att ha tittat på ponnyhoppning på elitnivå igår, så undrar jag om min c-ponny verkligen är en c-ponny, för de b-ponnies som tävlade såg ut att vara bra mycket större. Så nu undrar jag om det går att mäta om en slutmätt ponny, hans mätintyg säger 133 (han är 13 år), alla tror att han är en b-ponny och hans liv vore ju mycket enklare om han vore det (höjden på hinder, avstånd mm).

Så går det att göra och hur går man i så fall tillväga?
 
Hittade bra info senast jag googlade, man lämnar någon form av deposition till förbundet som man får tillbaka helt eller delvis om ponnyn visar sig vara en annan kategori än den är slutmätt som. Googla "regler mätning ponny" eller "ommätning ponny" så kanske di hottar något där!
 
Hittade bra info senast jag googlade, man lämnar någon form av deposition till förbundet som man får tillbaka helt eller delvis om ponnyn visar sig vara en annan kategori än den är slutmätt som. Googla "regler mätning ponny" eller "ommätning ponny" så kanske di hottar något där!

Punkt 7 i mätreglementet (skrev fel först)
 
7. Ägare som vill ifrågasätta mätningen av sin egen ponny kan hos SvRF begära kontrollmätning. Skriftlig begäran med angivande av skälen till detta skall skickas till SvRF:s kansli tillsammans med en deposition av 1000 kr. En sådan begäran skall avslås av SvRF om kontrollmätning redan har skett eller om begäran bedöms oskälig. Den som begärt kontrollmätningen svarar för kostnaderna. Beviljas inte begäran eller visar det sig att det ifrågasatta mätintyget angett fel kategori återbetalas depositionen. Stannar däremot ponnyn inom tidigare kategori är depositionen förverkad.
 
Inte det jag hittade på förbundets hemsida, tolkade det absolut som att det gällde ommätning av egen ponny också. Kan googla lite vettigt när internet blrjar fungera igen, segt att söka mycket från telefonen

Nej jag skrev fel - du hade rätt. Var visst ändrat. Punkt 7 i mätreglementet ät som du säger - kopierade in det :)
 
@Lilla_Gubben : Mät ponnyn hemma så märker du ju om det öht finns en chans att din C-ponny kan vara en B-ponny. Det är ju ganska vanligt att B-ponnyer är väldigt maxade också.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Solis
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 560
Senast: Jeps
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 549
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp