mätning av ponny

H

Hiwiie

Behöver er hjälp fort, ni som kan! Ska mäta ponnyn i helgen, men hon har skor med fasta broddar. Gör de ngt avdrag för dem eller måste jag ta av skorna? :crazy:
 
Sv: mätning av ponny

Man måste väl ta av skorna tror jag? Jag har säkert heelt fel. Men eftersom man mäter rakt upp och ner, hästen får ju stå i backe, stå så den hönger i ryggen, hööga skor, eller vad man nu kan göra..?
Fast broddar kanske e annorlunda?
 
Sv: mätning av ponny

Vad jag har hört så räknar dom bort ca 8mm av skorna, så du behöver nog inte ta av dom. Men brodden är nog en bar idé om du skruvar ur kanske. Jag vet inte om detta är rätt, det är bara vad jag har hört.
 
Sv: mätning av ponny

Saken är den att broddarna är FASTA, de går alltså inte att ta ur.. :(
 
Sv: mätning av ponny

Man kan ju inte såga av dom, hur får man fast dom igen sen? :P
 
Sv: mätning av ponny

Jävlar, att jag inte tänkte på det! :idea: :rofl:
 
Sv: mätning av ponny

Behöver er hjälp fort, ni som kan! Ska mäta ponnyn i helgen, men hon har skor med fasta broddar. Gör de ngt avdrag för dem eller måste jag ta av skorna? :crazy:

du behöver inte ta av skorna om du inte vill förut gjorde dom så att dom tog bort 1cm för alla skor men nu mäter dom dom alltså så mäter dom skorna+broddarna och drar av det på ponnyns höjd men är ponnyn på gränsen till storhäst rekomenderar jag dig att ta av allt och verka ner h*n så mkt som det går:)mätte min ponny i tisdags och hon va 148 -06 och nu va hon 148 igen:banana: (sex år)trodde aldrig hon skulle bli ponny!
 
Sv: mätning av ponny

Detta är en c-ponny, med ordentlig manke.. Mätkvinnan (haha) sa att om hon visar sig vara D-ponny nu så mäts hon inte ned när hon är 8 även om hon visar sig vara c-ponny då :mad: Så på söndag gäller det. Ska provmäta hemma imorrn, får ringa min hovis i värsta fall..
 
Sv: mätning av ponny

egentligen.. det är väl bara att mäta hur höga skorna är och broddarna och dra av.
så svårt är det väl itne för mätmannen? :D
 
Sv: mätning av ponny

Borde inte vara det, men man vet ju aldrig..
"Om ponnyn är skodd mätes skons tjocklek inklusive eventuell sula och detta mått avräknas."
står det på ridsportförbundets hemsida. Inte ett ord om broddar :crazy: Ändå är det ju relativt vanligt med guldskor (med fast brodd)..
 
Sv: mätning av ponny

5. Måttet skall tas på mankens högsta punkt, vilken i tveksamma fall fastställes i samråd med veterinären. Om ponnyn är skodd mätes skons tjocklek inklusive eventuell sula och detta mått avräknas.
Utdrag ut mätreglementet.


Jag vet att det tidigare stod uttryckligen broddad ponny får ej mätas, medan man drog bort 1cm för skon. Men det verkar de ha ändrat nu. Det verkar som att du får, men jag skulle ringa någon av mätmännen och fråga för säkerhets skull.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 346
Senast: Juli0a
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
649
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 584
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp