Sv: Mätning

Köper man en maxad ponny så får man skylla sig själv lite tycker jag.
Alla är väl medvetna om att nermätning är vanligt, så då får man ju överväga om det är värt risken att tävla med sin "ponny" eller inte.

Om den lilla hästen är riktigt bra (som de flesta med övervuxna ponnyer hävdar :angel: ) så kan de gå rätt så långt även i storklasser och om det är dit man vill komma så spelar det ju faktiskt ingen roll om det är på ponnytävlingar eller hästtävlingar.
 
Sv: Mätning

Fast även om det är mkt ponnyer som mäts, så tvivlar jag på att det är utrustningen som är den högsta kostnaden.
Hade det varit så så hade det ju varit tokbilligt att mäta nu, när man bara använder sig av en liten käpp. ;)

Det som blir dyrt är ju övriga avgifter. Löner, pappersarbete, klinikavgifter osv.
 
Sv: Mätning

Så du tror inte dom skulle mäta ner hästar upp till 158 till 150 för att tävla som ponny då? Hur man än sätter gränser kommer nedmätning alltid ske.

Och folk kommer att bli ledsna för att deras häst hamnar precis över gränsen.
 
Sv: Mätning

klass E hästar finns i tysklan holland å polen. å ja det tycker jag oxa att det ska finnas.
 
Sv: Mätning

men helt seriöst. saken är ju den att en ponny får vara 151 på tävling. men då ä det ingen ponny eller?
 
Sv: Mätning

Nej.. saken är såhär att vid en kontrollmätning får den inte vara över 151. Dom har satt den gränsen då många ponnysar spänner upp sig vid tävling
 
Sv: Mätning

Tycker att det är toppen med nya reglerna...
Själv har vi det just mindre roligt när vi råkade mäta vår 100´ponny och fick henne till 153 cm. Hon var slutmätt 2 månader innan vi köpte henne och nu har vi haft henne 1,5 år, alltså har hon vuxit kraftigt :confused:....
Vi känner oss faktiskt grundlurade och vågar inte låta vår dotter tävla förrän vi kontrollmätt ponnyn på en station.
Undrar vad vi kan göra åt detta? Vår dotter är superledsen nu....:cry:
 
Sv: Mätning

Är bara att mäta om henne,är hon över ponnymåttet så får ni tävla henne bland stor häst istället.
 
Sv: Mätning

Jag tycker inte det är schyst för mig tex som tävlar en ponny på 141,7. Kul att tävla mot de för stora bestarna till ponnysar.. Då hade väl jag lika gärna kunna mäta ner min ponny enkelt till en c-ponny, hon ser ut som en och är som en i sättet, men jag vill ju inte mäta ner henne, eftersom jag är ärlig!

Dock förstår jag dig, som har en förstor ponny, om man precis köpt den. Då är det som att bli lurad
Vi köpte en annan ponny till min syster som sas vara ca 145cm men som bara var på 142cm :crazy: Men denna ponnyn hoppar galant och ligger snart på MSVB.

Menmen, jag och min lilla polle får väl hoppa vidare på tävlingarna, dock är det väldigt svårt i kombinationerna eftersom banbyggarna oftast har dem långa, iaf i LA, och med oxer ut. Det ska snarare vara tvärtom, så kan de stora ponnyerna få korta in sig istället och kan min ponny gå i lagom tempo.:devil: För det är så det är:D

Blev ett virrigt inlägg, hoppas ni förstod det mesta :p
 
Sv: Mätning

Förstår precis vad du menar. Många gånger när vi kommer med C ponnyn på tävlingar så är hon mindre än B ponnierna. Hon är slutmätt till 133,4. D ponnyn som är 144 ser också liten ut bland alla maxade D ponnier.
 
Sv: Mätning

Förstår precis vad du menar. Många gånger när vi kommer med C ponnyn på tävlingar så är hon mindre än B ponnierna. Hon är slutmätt till 133,4. D ponnyn som är 144 ser också liten ut bland alla maxade D ponnier.

Just precis! Jag hade en B-ponny innan som var 129cm. När vi tävlade Msv var hon plötsligt väldigt liten ...
 
Sv: Mätning

Svarar på dina inlägg.
Illa skrivet, dåligt stavat, ibland oklart vad du menar.

Men jag uppfattar det som att du har en häst som du önskar var en ponny för du skulle ha större chanser att placera dig med häst mot ponny.

De flesta som tävlar, vet att ponnygränsen går vid 148 cm.
Om det är viktigt att köpa en ponny, får man väl se till att mäta djuret exempelvis i samband med veterinärbesiktning innan köp.

Visst kan man ha synpunkter på att ändra gränserna för vad som är ponny och vad som är häst, men förutom att just du skulle få tävla din häst mot ponnyer; vad är vinsten med det?

Är vuxen och rider ponny, vilket är väldigt oproblematiskt regelmässigt. Kommer dock att innebära nackdelar med tanke på tävlingsresultat när jag avser att tävla mina fjordingar i dressyr bland halvbloden.
Fast det vet jag ju om och får förhålla mig till. Jag kunde ha valt att köpa ett halvblod istället för mina fjordingar.
 
Sv: Mätning

Jag har inte ponny men kan tycka att det kanske borde finnas en kategori E 148-155 cm. För de hästar mellan 148 och 155 kan ju ytterst sällan hävda sig i storhäst klasser och de blir ju så att säga "över" och tappar i värde.

Det finns små hästar som klarat sig ytterst bra i fälttävlan (av alla saker) t ex Headley Britannia och Little Tiger som båda två är strax över 150 cm. Headley Britannia har vunnit både Badminton och Burghley.

Marion Mould tävlade en ponny som hette Stroller i hoppning på 60- och 70-talet, han var med på ett OS och vann dessutom Hickstead Derby. (Men visst, det var på 60/70-talet, banorna är säkert annorlunda nu.)

Och visst är det ovanligt.

TS: förstår att du är sur o ledsen, men det är som någon skrev, oavsett var man sätter gränsen kommer det alltid att vara någon som hamnar strax över, det är bara att acceptera som det är.
 
Sv: Mätning

kl
Snor tråden lite
Dra mig baklänges! Skulle mäta min ponny på stallgången inför mätningen på måndag. Visserligen har han 2broddar/sko + snösulor men han var 144 :eek: Tror ni han klarar måttet för c-ponny? Jag vill hellre ha honom 141 och ärlig mätning. Han skulle tydligen vara 139,5 i augusti. Han är född 02.
 
Sv: Mätning

Jag har inte ponny men kan tycka att det kanske borde finnas en kategori E 148-155 cm. För de hästar mellan 148 och 155 kan ju ytterst sällan hävda sig i storhäst klasser och de blir ju så att säga "över" och tappar i värde.

Men på vilket sätt lider hästarna av att "vara över" och har ett lägre värde? :confused:

Det borde inte heller vara något problem för ryttare/ägare med de kategorier som finns nu, eftersom det ju borde finnas otroligt många ponnyer att välja bland som faktiskt håller sig inom de gällande måttgränserna.
Varför chansa och riskera att stå med en (dyr?) ponny som inte är en ponny, liksom?
 
Sv: Mätning

Omöjligt att svara på, bara att prova och se.
När jag köpte min ponny som treåring skulle han vara mätt till (av veterinär, ej mätman) 142 cm på hösten som tvååring. När jag mätte i stallgången fick jag honom till 141 cm och han gick in på mätning som 4-åring på 139,5 cm, i det som jag antar du kallar "ärlig mätning" (jag är överåring därav spelar det ingen jättestor roll).
Motsatsen är min gamla ponny som har mätintyg (slutmätning) på 143 cm. Han blir, med skor och broddar, slarvigt mätt men dock av mätman (för skojs skull) knappt 141 cm.

Summan av det hela, man kan aldrig veta säkert om en häst "på gränsen" klarar sig förrän efter att man har mätt.

Lycka till!
 
Sv: Mätning

Jag slutmätte min ponny för någon vecka sen, har mätt henne lite hemma och hon har kommit ner till 141cm med skor+snösula, så det kanske var en liten chans att hon blev en c-ponny.
Väl på plats så hade mätmannen lite bråttom tyvärr, lät henne inte riktigt slappna av utan var klar på bara några sekunder och hon blev 141,3. Lite synd, riktigt duktig ponny som har det lite svårt med avstånden ibland, just för att hon har c-ponny galopp.
Menmen, jag går hellre efter reglerna och får en d-ponny än får ner henne till c-ponny och åker på tävling där hon kontrollmäts och plötsligt är en d-ponny (på tävling kan hon absolut inte vara lugn!...)

Jaja, som sagt, det är bara att gå efter reglerna :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu är det dags att slutmäta min "ponny". 28 Juli år 2009 var han mätt till 147,5 av de förra ägarna. Nu har vi mätt honom lite på skoj...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 527
Senast: chap13
·
E
Hästmänniskan Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta det gärna i så fall. :) Rubriken var antagligen lite oklar, men jag förklarar...
Svar
13
· Visningar
2 491
Senast: Em_E_liE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp