Mätning..Växt så mycket?!

Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Det är ju även rätt stor skillnad om hästen är avslappnad och lugn, eller om den är spänd. Nästan så att det är bättre att mäta bak, det blir inte lika stora variationer där.
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Näe, det hade varit en fördel på en ridskolehäst som råkade ut för en olycka (säkert 15 år sen) han smet in i fodergången och stegrade, slog över och fastnade, man fick riva 2-3 spiltor för att få ut honom.. Han hade då krossat tornutskotten i manken och blev ca 8-10 cm lägre över manken.. :crazy: men han repade sig och fortsatte gå lektioner..
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

1. Jag har inte sagt att det är omöjligt för en häst att växa så mycket :)
2. Folk här på tråden har sagt klart och tydligt att det är vanligt och händer ofta.
3. Detta är en gammal tråd för mig eftersom jag inte längre undrar över det jag ställde, den kan ju vara ny för er som fortfarande diskuterar, vad det nu än är ni diskuterar ;)
4. Du med mylittlepony bilden, tycker din attityd är värre än min och det är du som började med tjafset. Och du diskuterar inte mycket här, du säger bara att "min attityd" är dålig..vilket jag inte fattar?
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

1. Sluta tjaffsa då?
2. Varför tjaffsar du vidare?
3. Varför är du kvar i tråden?
4. om du tittar på ditt inlägg, i den ljusgröna rutan precis ovanför så står det till höger:
"Svar på Sv: Mätning..Växt så mycket?! av BeastieBabe #83"
Detta betyder att jag redan vet att du pratar med mig och bara skriver ditt svar till mig..
Titta även under min avatar (bild) där står det:
"Inlägg: 15.964"
det är antalet inlägg jag gjort i forumet totalt.. så ja, jag har varit ganska aktiv, jag vet mer aktiv när jag hade mer tid att surfa, men nu jobbar jag och har ett liv, så jag prioriterar inte buke längre..

Ta och bli lite ödmjuk nu, tacka för information du får och dela med dig av det du kan..

dessa uttalanden är tecken på dålig attityd:
A. "Det gör det, haha! Men ni tror ju antagligen att ni vet mer än mätmännen... mätmännen tyckte det var väldigt konstigt att han växt så mycket! Och då ÄR det ju så De är ju lixom experter på sin sak..right?" Varför antar du att buke är fyllt av 12åriga småflickor med rosa ryktpåsar? bli medlem på stallet.se istället om du vill prata med sådana, här finns det fler vuxna som diskuterar seriöst..
B. "De andra här på buke kan gärna kunna 100000000 gånger mer än mig, jag bryr mig inte om det för fem öre, utan jag bryr mig om mig själv" Hur kan du tro att nån ska respektera dig efter att du skrivit det där?
C. "Du med mylittlepony bilden" Detta skrev du enbart provokativt, respektlöst att fjanta till dig för att försöka reta mig :grin: jag har haft med såna som dig att göra förr och du kommer ingenvart.. :grin:

svara gärna _jullan_
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

1. Jag har slutat.
2. Samma som ovan
3. Måste kolla om ni skriver vidare och svara eftersom du så gärna vill det :)
A. Har jag inte sagt, eller hur? Ville bara göra klart för mig att de är experter eftersom endel trodde att de var helt ute och cyklade..
B. Jag bryr mig inte om om någon respekterar mig på buke, somsagt gjorde jag det innan, när tråden fortfarande var aktuell för mig
C. Jamen du har ju en sådan bild och det var den jag såg först. Så för att du skulle fatta att det var du så skrev jag det? Och eftersom jag är såå himla dålig så fattar jag inte hur man kollar upp vad användarna heter..

Nöjd? (;
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Jag måste faktiskt ge mitt stöd till TS då jag tillhör dom som inte tror att en ponny växer något nämvärt efter 6 års ålder och att det i såna fall enbart rör sig om extremt sena eller undernärda hästar, vilket man då bör kunna se och förutspå. Jag brukar vilja ha någon cm kvar för musklingen men för en ponny som ser normal ut utgår jag från att den inte växer. Att ponnyer växer till 8 års ålder tror jag är lite gammalt och förlegat med tanke på att det var naturponnyraser som gick på karga hedar eller skogsområden. Med dagens avel och foder så är det ett minne blott. Dessutom så innehåller dagens ponnyer många ridhästraser såsom arab, fullblod och halvblod.

Ponnyn kan vara manipulerad på det sätt som är okej enligt reglemente dvs nyskodd, kanske vilat någon månad, avrastad innan och att man har utnyttjat tiden man har rätt till, för att få den avslappnad. Det kan göra ganska många cm och ponnyn var inte heller mätt enligt nya reglementet och mätplatsen kan också ha varit undermålig. Så att den kanske låg runt 150-151cm redan vid förra mätningen är för mig inte otroligt, men det är ju inget som går att bevisa.

Sen tror jag att mätmännen idag har stor erfarenhet av ponnyer och mätning! Kanske väl värda att lyssna på.
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Djur av arten häst växer tills de är 8 år, det är fakta, oavsett om det är en ponny eller en häst. Sedan finns det de som blir klara lite tidigare, och de som är lite senare precis som med allt annat.
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Dagens poonyer är av väldigt skiftande natur, både det du avser med de som har stort inslag av fullblod mm, det finns dock fortfarande gott ponnyer av rena "naturraser". Det framgår inte här (om jag inte missat det) vad det är för ras, däremot var ponnyn omusklad och mager (vilket TS rimligen kände till då h*n köppte hästen) så bara att fodra upp hästen till normal status bör ha höjt den någon/några cm.

Det finns ett skäl till att man satt åldern för slutmätning till 8 år och jag kan garantera att det inte beror på man generellt anser att alla med normal tillväxt bör vara färdigväxta 2 år tidigare utan snarare för att det relativt ofta förekommer att de växer lite till.
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

En normalt och sunt uppväxt ponny drar inte iväg 5-6 cm mellan 6 och 8 års ålder.

Jag har klippt ut text från ett inlägg på stuteri EG:s hemsida. Det går att läsa mer där och även se en tabell. http://stuterieg.dinstudio.se/diary_32_23.html

"Hästar har sin största tillväxt fram till 24 månaders ålder. Vid tre års ålder "nästan" färdigvuxna och vid fyra års ålder färdigvuxna.
Generellt räknar man med att föl uppnått 60% av sin vuxna vikt, 90% av sin vuxna mankhöjd vid 12 månaders ålder.
95 % vid 24 månaders ålder och vid 36 månader är "målhöjden" nästan nådd - vid 48 månaders ålder blir inte hästen inte nämnvärt större.
- Tillväxtkurvorna gäller förstås om den växande hästen fått alla näringsämnen som krävs. Nu är hästars normala tillväxtkurva okänt för de flesta ponnyköpare och bara det faktum att ponnyer slutmäts i Sverige vid åtta års ålder , får ponnyköpare tro att det finns saklig anledning till att tillväxten slutar först efter sju års ålder."


Men var och en blir salig på sin tro. :)
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Då var det som jag skrev att en sent utvecklad ponny eller en dåligt uppfödd ponny kan kanske växa så men då ser man väl också skicket på den vid köpet.

Sen tror jag fortfarande inte att en sunt uppfödd ponny växer efter 6 års ålder, men däremot vill jag gärna ha någon cm tillgodo för att den musklar på sig.

En klok, erfaren och mycket välrenommerad veterinär sa till mig en gång att hästens tillväxt sitter inte i mängden mat, utan i dess gener.
Det här var under perioden då alla var rädda för att fodra på hästen för att den skulle växa för snabbt och få lösa benbitar.
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Det kan hända att även en bra uppfödd ponny växer så mycket. arvet spelar helt klart en stor roll, men de flesta här har snarare pekat på faktorer som verkning, näringsstatus och muskling som orsaken primärt och sedna kan den även ha växt en del. Det rör sig trots allt endast om 5,5 cm, man kan trots allt mäta samma häst flera gånger en dag och få klart mätbara skillnader bara genom ridning, och avslappning/spänning.
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Jag tror också att ägarna vid 6 års ålder använde sig av de metoder som står till buds. Och är det så att han var mager och omusklad så är det absolut möjligt att det har påverkat några cm. Absolut! Men normalt sett så tror inte jag att en ponny växer efter 6 års ålder.

Men vi har själva två d-ponnyer som är inmätta på samma höjd men i verkliga livet så skiljer det nog en 4-5 cm mellan dom. En är lite större och en är lite mindre än vad de är inmätta på.
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Men snälla du, det handlar inte om att jag tror nånting. Jag VET hästar som har växt 5 cm mellan 5-7 års ålder, det är fakta! Det har varit hästar från bra stuterier som ger hästarna det de behöver. Men det är sena linjer helt enkelt.

Och det är hästar jag pratar om, inte ponnyer.
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

*KL*

Typexempel på 'sen' häst som växt 4,5 cm mellan 6 och 8 års ålder, från 147.5 till 152 cm. Inte underfodrad, nedverkad, overkad, 'uppspänd' eller annat 'fuffens' vid någon av mätningarna.

6 år
147.5 cm
importeradebilder5554.jpg


importeradebilder5367.jpg


Ignorera ryttarens fruktansvärda sits..
importeradebilder5455.jpg


8 år
152 cm
importeradebilder5479.jpg


importeradebilder5476.jpg


importeradebilder5550.jpg
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Men snälla du, det handlar inte om att jag tror nånting. Jag VET hästar som har växt 5 cm mellan 5-7 års ålder, det är fakta! Det har varit hästar från bra stuterier som ger hästarna det de behöver. Men det är sena linjer helt enkelt.

Och det är hästar jag pratar om, inte ponnyer.

Och jag har aldrig, på 40 års aktivt hästägande och 20 år som yrkesverksam inom hästeriet, sett en normalt och sunt uppfödd ponny växa mer än 1-2 cm efter 6 års ålder. Så då är det bara att konstatera att våra erfarenheter är olika.
 

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta det gärna i så fall. :) Rubriken var antagligen lite oklar, men jag förklarar...
Svar
13
· Visningar
2 491
Senast: Em_E_liE
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 796
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp