Mätning..Växt så mycket?!

Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Han fick slutintyg 153 cm :)
Vill bara säga att de(mätmännen) tyckte att det var väldigt konstigt att han var 147,5 på förra mätningen(när han var 6 år). Så jag hade rätt! De förra ägarna hade antagligen inte matat honom ordentligt, han var jätte mager när han kom till oss och vi mata på honom som f*n plus att han har musklat på sig jätt mycket! :D

Det är inget konstigt eller märkligt alls, många ponnyer är färdiga sent och att den växt så som den gjort behöver inte alls ha något med fusk att göra. Inte heller att förra ägaren inte matat den ordentligt som du här skriver :grin: Får en känsla av att det kommer kvitta vad folk skriver i denna tråden...
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Det gör det, haha! Men ni tror ju antagligen att ni vet mer än mätmännen... Jag säger bara att, som jag sagt flera gånger förut, mätmännen tyckte det var väldigt konstigt att han växt så mycket! Och då ÄR det ju så ;) De är ju lixom experter på sin sak..right? :)
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Jag får känslan av att du inte är så gammal? Inget fel i det men ditt resonemang är väldigt naivt, och färgat av hur du vill att det ska vara. Lite svårt för oss andra att fortsätta resonera med dig runt din ursprungliga fråga och om du verkligen tror att alla som skriver här, i denna tråd, är okunniga och mindre erfarna än dina "mätmän" som du citerar -en hörsägen som känns ganska overklig dessutom -så föreslår jag att du slutar läsa i denna tråden och gläds åt och har roligt med din häst istället.
För inga svar du får här kommer du att vara nöjd med eller "tro" på (för övrigt skriver alla om fakta och verklighet, det handlar inte ens om något man behöver "tro" på eller inte)
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Det var innan de hade sagt det, innan jag hade mätt honom.
Det är ju bara bättre att han är häst, han har såpass stor galopp och är riktigt snabb och vändbar så han kommer ju vinna över alla stora hästar som inte är lika smidiga :)
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Det gör det, haha! Men ni tror ju antagligen att ni vet mer än mätmännen... Jag säger bara att, som jag sagt flera gånger förut, mätmännen tyckte det var väldigt konstigt att han växt så mycket! Och då ÄR det ju så ;) De är ju lixom experter på sin sak..right? :)
Den som tror att han är en expert är aldrig det..

Bukefalos är ett forum som lockar hästintresserade svenskar från alla sektorer, här finns hovslagare, veterinärer, agronomer, tränare, elitryttare, serietecknare, massörer, equiterapeuter, mätmän, domare, ridlärare, hobbyryttare, ridskoleryttare.. ja.. allt som har något med hästar att göra har med all sannolikhet ett antal representanter här på buke.. Ofta kan du efter lite letande och diskuterande få fram en otrolig mängd kunskap och expertutlåtande från den samlade skaran hästfolk här och veta mer än vad du får veta av EN enskild utövare IRL.. för sannolikheten att just den personen du träffar IRL är just superdupermegahästkändisen alla pratar om och refererar till är liten..
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Fast jag skiter i om det är en kändis eller inte + att de vet sin sak + att det inte var en utan fyra! + att jag skrev det här inlägget innan han mättes och undrade då bara om det jag skrev så den här tråden är gammal nu
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

En sak som du bör ha med i beräkningen är att mätmannen stöter på sånna som dig tusen ggr i sitt jobb, och efter några ggr så orkar man helt enkelt inte förklara allt utan stå och håller med istället för att slippa att ge sig in i en diskussion där hästägaren ändå bara kommer bli irriterad och ändå inte kommer lyssna för att de redan har bestämt sig för att det är på ett visst sätt.

Jag vet inte hur många ggr jag har nickat och bara hållt med för att hästägaren helt enkelt är för okunnig för att förstå om jag skulle förklara lite kort, och har jag då inte tid/lust/ork att stå och förklara i 30 min, så är det helt enkelt enklare så.
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Fast jag skiter i om det är en kändis eller inte + att de vet sin sak + att det inte var en utan fyra! + att jag skrev det här inlägget innan han mättes och undrade då bara om det jag skrev så den här tråden är gammal nu
Din attityd är ytterst aktuell.. och den kommer faktiskt att förfölja dig ett tag sålänge du pratar med någon som läst vad du skrivit här.. Det första intrycket av en person är ju oftast det rätta.. håller du med om det?

Det finns fler orsaker än grav nerverkning som an ligga till grund för ett lågt mätresultat.. omusklad häst, att den varit utan vatten och kanske blivit hårt riden en timme före mätning kan lägga ner hästen en centimeter eller två..
Om du sedan nu har hästen välmusklad, välvattnad och utvilad så har du ju byggt upp 2 cm igen..

Jag började med hästar innan du föddes och är otroligt vetgirig, skitbra på att söka information är jag också :) och Bukefalos är PROPPFULLT med människor av kött och blod, precis som du, men massor av hästerfarenhet.. tillsammans några 1000 ggr mer än dig.. så är det tyvärr.. jag vet inte mer än bukefalos samlade kunskaper, och inte du heller.. Så ge upp attityden..
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Det är inget fel på min attityd, säger bara som det är och står för min sak, då vill jag att du tar upp de orden som du upplever som otrevligt så får väl jag ta och be om ursäkt för de då..?
Nu är det så här: Denna tråden är gammal, jag undrade innan jag mätte honom och nu har jag gjort det. Jag är bara glad att han är häst för han kommer vinna över alla större hästar(eftersom han har såpass stor galopp så han klarar av avstånden m.m.) som inte är lika smidiga och vändbara som honom, jag vet vad han kan.
Jag påpekade inget utan mätmännen sade att de ville se det gamla mätintyget och påpekade då det, så jag nämnde det inte ens! De andra här på buke kan gärna kunna 100000000 gånger mer än mig, jag bryr mig inte om det för fem öre, utan jag bryr mig om mig själv och vet vad jag själv kan :)
Jag står för min sak och tror fortfarande på mätmännen, fattar inte vad ni håller på och bråkar om?
 
Senast ändrad:
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Har inte läst igenom hela diskussionen vilket jag väl kanske borde gjort om jag nu ska kommentera. Men det du säger om att det bara är bra att han är häst för att han då kommer vinna över alla som inte är lika smidiga spelar ju ingen större roll. En ponny får tävla bland hästar också...
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Alla får kommentera, hihi :) Jag vet, men tycker inte det är rättvist för en ponny att tävla bland storhästar. Såklart spelar det roll hurdan ponnyn är! Men lika bra att han är häst nu (:
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Fast nu är det ju så att han växt 5 cm, inte en halv. Och jag tror mer på mätmännen som säger att det är väldigt ovanligt och konstigt att han växt så mycket, medan ni säger att det är vanligt och såklart de kan växa så mycket osv..;)

Men nu har du ju läst som fan läser bibeln?

Mätmännen säger det är ovanligt och konstigt. Buke säger att det är inte konstigt utan kan hända, och har gett exempel.

Buke har för sjutton inte sagt det är VANLIGT, utan bara att de kan växa så mycket, dvs det är inget konstigt och behöver inte som du påstår bero på att förra ägaren gett ponnyn för lite mat, eller att det har fejkats vid mätningen.

En sak till att ta hänsyn till med alla mätningar from 1/4 förra året, är att de är gjorda på mer kontrollerat underlag osv men även i 'främmane miljö' jmf med tidigare 'hemmamätningar'. Vilket säkerligen påverkat mer än en ponnys mätresultat, och kanske kan förklara en av centimetrarna för din ponny.

Men att sitta och anklaga någon för mygel, för att du tolkat en mätman och har en egen åsikt om att det inte är sannolikt ponnyn verkligen växt 5 cm - det tycker jag är mycket fult. Och som du kunnat se är din ponny ingalunda unik, flera ponnyer har växt lika mycket.

De flesta växer inte fullt så mycket, men vissa är senare än andra, och musklingen spelar stor roll.
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

En hästs framben är frikopplade från resten av skelletet. Det innebär att ju mer man får hästen att bära vikt på bakbenen, ju mer kommer hela ryggraden att resa sig och göra hästen högre. En dåligt riden häst kan efter 10 minuters ridning av en god ryttare bli 5-10 cm högre, och tvärtom oxå naturligt vis.
Så det är MKT vanligt och inte alls ovanligt.
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Jo fast de rids ju oftast inte inför mätningarna. Eller menar du det jag kallar för muskling, dvs den mer 'permanenta' (ja så länge det underhålls då..) förändringen som blir när de rids i rätt form och bär sig, och musklar sig därefter?
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Ja, rider en god ryttare hästen varje dag så blir ju musklingen permanent, absolut.
Men man kan oxå göra tvärtom om man vill sänka en häst, låta en dålig ryttare racerrida den ett tag...
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Vad gör du här på buke om det enda du bryr dig om är vad DU kan och du enbart litar på de folk du träffar i verkligheten?

Tror du det känns kul att ge tips och råd och söka fakta och informera dig när du sen skriker att du "skiter i vad vi tycker"?

jag har skrivt 100 ggr så många inlägg här som du har gjort så jag är ganska bekant med hur ett forum fungerar. Det är inte du som bestämmer att en tråd är "gammal", en "gammal tråd" är en tråd som ingen skrivit i på 3-4 månader och ingen har något intresse för vad som står i den.. Den här tråden är aktuell eftersom att diskussionen fortfarande pågår i den..
Om även fast du som trådskapare har fått ditt svar så är tråden fri för alla att diskutera i, för att alla ska kunna lära sig något..

Helt ärligt så verkar du inte förstå att för att bli bemött med respekt så måste man själv visa respekt.. var tacksam för fakta som gör dig mer kunnig.. detta gäller både i den verkliga världen och på nätet, för alla vi som svarat dig är verkliga människor, precis som du..
 
Sv: Mätning..Växt så mycket?!

Ja, rider en god ryttare hästen varje dag så blir ju musklingen permanent, absolut.
Men man kan oxå göra tvärtom om man vill sänka en häst, låta en dålig ryttare racerrida den ett tag...
I en del fall, och kanske även TS fall, så kan det ju vara så att föregående ägare inte kunnat rida så bra och fått hästen "lågmusklad" och TS nu rider upp muskulaturen på den..
 

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta det gärna i så fall. :) Rubriken var antagligen lite oklar, men jag förklarar...
Svar
13
· Visningar
2 491
Senast: Em_E_liE
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 796
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp