Magdalena - snälla hjälp!

Tillis

Trådstartare
Jag har min häst i ett stall där det är omöjligt att få igenom träckprov på samtliga hästar.
Däremot har jag lyckats få igenom träckprov på de hästar som går i samma hagar som min egen. Vi har gjort så de senaste två åren, och även hållt våra hästar i separata hagar som de andra inte får släppa sina hästar i.
Vi har haft bra resultat på träckproven båda åren, och därmed kunnat dra ner på avmaskningarna.
Nu till problemet - min egen häst har varit på tillridning (under min graviditet) i tre månader, och under denna tid har andra passat på att släppa sina icke kontrollerade hästar i våra "rena" hagar. :mad:

Hur gör vi då med träckprovet i år? Är det ens lönt med tanke på att även om våra hästar är "rena", så har vi ju ingen aning vad som händer med dem när vi släpper dem i sommarhagen (som andra så påpassligt utnyttjat som vinterhage under min frånvaro)...
Är det bästa att ta träckprov, och sedan avmaska efter det resultat vi får, och sedan ta nytt träckprov till hösten?

Jättetacksam för råd hur vi gör! :bow:

Mvh Tillis

Sv: Magdalena - snälla hjälp!

Vilka fräcka typer! Jag skulle låta DEM betala träckprovet... Din plan låter vettig, men jag tror nog ni klarar er med nytt prov nästa vår för att se vad de tuggat i sig.

Sv: Magdalena - snälla hjälp!

Ja, du har helt rätt. Egentligen borde DE betala träckproven för våra hästar, men det lär nog inte gå att få igenom tyvärr... :mad:

Tack så jättemycket för ditt råd i alla fall! Då gör vi nog så.

Mvh
Tillis :bow:

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 428
Senast: Madick
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 845
Senast: L.N
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 958
Senast: Lona
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka