Bukefalos 28 år!

Magdalena....

Ivomec ska inte påverka arbetssituationen. Men frågan är; har ni styngfluga? Om det var min häst skulle jag välja att avmaska efter ett hårdare pass när hästen ska gå lugnare dan efter, bara för säkerhetsskull, inte för att jag tror att det EGENTLIGEN påverkar.
 
Re: Till Magdalena och Alexandra_W

Det var min stallägare som snackade med veterinären. Men han visste att vi bodde i Västerås, det hade jag ju berättat för honom innan när han ville ha adress..!

Men ska fråga stallägaren idag.. för det verkar ju konstigt att avmaska NU.. Det har jag aldrig gjort..
 
Re: Till Magdalena och Alexandra_W

Veterinären, VEM VAR DET?! PMa är du gullig :D

Min stallägare fick "standardsvaret" när hon frågade, trots att hon hade helt sprillans nytt svar på träckprov och har ekologiskt jordbruk...
 
Får jag också undra en sak...?
Om jag precis fått hem en häst, medelålders (typ 17-18år) hbl valack som ser ut att vara i ok hull, kanske något tufsig i pälsen, och inte har en aning om hur den är maskad tidigare, vad göra??
Jag utgår ifrån att hästen inte är särskilt noggrannt maskad innan, av förra ägaren att döma. :crazy:

preparat? dos? intervall?
 
Det är bara det att dom fallen vi misstänkte var hästar som var gall och gick på bete en bra bit ifrån "rosen"

Och så var det nåt år sedan.

Näää... dom där gula prickarna på rosen var värmländska 12 benta vinglösa ohyrelössloppor som enbart DDT tar på.
Eventuellt sånt där hemkok á la Martha... eller var det hemkört???

AM
 
Att börja med ett räckprov tycker jag skulle vara en bra idé, och utgå från det sen.
 
Jag har PMat svar till dig. För övriga kan jag ta det lite kort; Det förekommer i flera fall där spolmasken är ett problem att inget idag använt medel tar bort äggurskiljningen helt. Spolmaskens livscykel är 70-80 dar, Ivecterminer tar vissa larvstadier, Pyrantelpreparat tar bara vuxna maskar.
 
jag skickade tillbaka men PM "sidan" funkade lite kasst då så jag är inte 100 på om det kom fram.......
 
Hur ska vi göra nu då? Vi har inte maskat ivomecen ännu efterom vi alla fått höra att det gör man i nov-dec. Vi har stygnfluga så vi behöver verkligen avmaska ivomcen i år. Jag har skrapat bort alla ägg jag hittat men vill inte chansa på att jag fått bort alla.
Råd tack
 
Nu har jag pratat med en man på företaget som säljer bimectin.......idag fann jag ju drygt 20 spolmakar i hennes avföring, men dom var döda, enl denne man så var det väl inte så underligt, då han sa att det kunde legat en "boll" av mask som kom ut på en gång, men maskarna hittades nästan i alla högar hon lämnat(fått egen box nu) hon var ju maskad innan betet med cydektin, efter betet(aug) med ivomec och nu i oktober med bimectin...och det har ju nästan gått en månad sen hon var avmaskad :crazy:
jag har skickat mail till dig och bild på dom små "juvelerna"
 
Var på föredrag i hlegen om avmaskning och fick lära mig att de små äggen på benen/bringan är ingen ide att ta bort då de är tomma skal. De syns inte förrän det är försent. äggen är kläckta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ På julafton berättade mormor att hennes väska blev stulen i julshoppningen för många år sedan. Hon hade ställt ner den vid fötterna när...
2
Svar
28
· Visningar
2 153
Senast: Crossline
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
157 243
Senast: Leeelot
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 588
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp